Lóerő

2017.11.04. 09:00

Itt az ősz – Ne legyen ködös a KRESZ-tudása!

Ahogy beköszöntött az ősz, úgy megjelent vele a ködös idő is. Ez hozta magával, hogy a gépjárműveken az első ködfényszórók, hátsó ködlámpák használata is egyre gyakoribb jelenség az utakon. No de mennyire használjuk ezeket szabályosan? Minderről Molnár László közlekedésbiztonsági szakembert kérdeztük.

Kelemen Attila

fghnfghnfgh Foto: fg

A biztonságos közlekedés a napi rutin kulcsa, ám ködös időben rettentően sokan használják helytelenül a ködfényszórót és a ködlámpát/ködzárófényt, amellyel akár balesetveszélyes szituációt is okozhatnak.

– A ködlámpa elvakíthatja a közlekedő partnereket. De megtévesztően hathat a hátsó ködlámpa használata is: olyan típusoknál, amelyeknél mindkét oldalon ködzárófény világít, könnyű a hasonló teljesítménnyel világító féklámpával összetéveszteni – hívta fel a figyelmet Molnár László közlekedésbiztonsági szakértő. A KRESZ-ben a témával kapcsolatban mindössze ennyi olvasható:

„Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják”.

– Magyarul csak abban az esetben szabad bekapcsolni a ködlámpát, ha arra a látási viszonyok romlása miatt ténylegesen szükség van. Elvileg semmi sem tiltja a ködlámpa lakott területen belül történő használatát, ezt azonban értelemszerűen érdemes inkább elkerülni. Sűrű ködben a távolsági fényszórót nem érdemes használni, ilyenkor a tompított fényszóró és a ködlámpa együttes használata ajánlott. Ha mögénk érkezik egy autóstársunk, akkor a hátsó ködlámpát ildomos lekapcsolni, hogy azzal hosszú távon ne zavarjuk a mögöttünk haladót. Ha pedig mi érünk utol valakit, akkor nyugodtan lekapcsolhatjuk az első ködlámpát, hogy azzal ugyancsak ne zavarjuk az előttünk haladót – magyarázta a szakértő.

No de mi a helyzet azokkal a speciális járművekkel, amelyeket nehezebben tudunk azonosítani sűrű ködben? Számukra milyen lehetőségeket adnak a szabályok láthatóság terén?

– Az oldalkocsi nélküli motorkerékpárt és a motorkerékpár 0,8 méternél nem szélesebb pótkocsiját egy hátsó helyzetjelző ködlámpával szabad felszerelni. Minden más gépjárművet, mint például mezőgazdasági vontatót, lassú járművet és pótkocsit, akár kettővel is elláthatunk. Azt sem árt tudni, hogy a hátsó helyzetjelző ködlámpa csak piros fényt bocsáthat ki, és csak jóváhagyási jellel szabad felszerelni. Mindemellett csak külön kapcsolóval kell rendelkeznie, hogy mellette a helyzetjelző lámpák bekapcsolt állapotában legyenek.

És mi a helyzet a ködfényszóróval? Azokból mennyi szerelhető fel a különféle járművekre?

– Személygépkocsira, mezőgazdasági vontatóra, lassú járműre és motoros triciklire két darab; oldalkocsis, vagy akár anélküli motorkerékpárra egy darab. Az 1,3 méternél nem szélesebb motoros tricikli és lassú jármű esetében viszont elegendő egy – sorolta Molnár László a szabályokat.

Ami a ködfényszóró megvilágítását illeti, több előírás is vonatkozik rá. Csak színtelen (fehér) vagy kadmiumsárga fényt bocsáthat ki. Járműre csak jóváhagyási jellel ellátott ködfényszórót szabad felszerelni. A ködfényszóró elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy a ködfényszóró csak a helyzetjelző lámpákkal együtt legyen alkalmazható. Sőt: csakis akkor legyen bekapcsolható, ha a helyzetjelző lámpák már világítanak. A ködfényszóró a kormányzott kerékkel együtt nem fordulhat el.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!