felsővezetékek

2020.09.12. 14:45

Kamionok áramszedővel

A tömegközlekedésben megszokott látvány a sárga villamosok tetején az áramszedő. Talán egy nem is túl távoli jövőben mi is lemehetünk egy teherautóval az új felsővezetékes megoldásnak köszönhetően mondjuk a Balatonra.

Palocsai Jenő

Egyelőre rövid szakaszokon tesztelik az áramszedős kamionokat

Fotó: Scania

A közlekedés résztvevői által kibocsátott káros anyagok koncentrációja jelentősen csökkenne, ha az árufuvarozásban részt vevő pótkocsis teherautókat és kamionokat elektromos motorok hajtanák. Egyelőre a személyautók esetében is küzdenek az akkumulátorok töltésével, teljesítményével és újrahasznosításával, pedig azok csak azt a bizonyos egy vagy legfeljebb szűk két tonnát gördítik. Hogyan lehetne akkor megoldani ezt az akár 40 tonna tömegű kamionok esetében?

Egy pofonegyszerű és mégis korszakalkotó ötlet könnyen áthidalhatja ezt a problémát. Német mérnökök a nagyvárosokban megszokott, villamosok által használt felsővezetékeket függesztettek egy Frankfurt melletti országút fölé. Július elején villamosították a tesztelésre kijelölt útszakaszt, és az egyik legnagyobb kamiongyártó cég felszerelte a hibrid hajtáslánccal működő öt kamionját pantográfos áramszedővel.

Azóta az A5-ös autópálya öt kilométer hosszú villamosított szakaszán számos tanulmányhoz gyűjtenek adatokat a szakemberek, hogy megvizsgálhassák az e-országutak előnyeit. Első hallásra talán mindenkinek kevésnek tűnhet, hogy a nagy forgalmú autópályán mindössze 5 kilométeres szakaszt építettek ki irányonként a mérnökök, ám ez a szakasz a szakemberek szerint tökéletes a tesztelésre.

Egyelőre rövid szakaszokon tesztelik az áramszedős kamionokat
Fotó: Scania

Az A5-ös autópálya-szakasz egyike a Németországban folyó három felsővezetékes tesztnek. A második útszakaszt Schleswig-Holsteinben nyitották meg az A1-esen 2019 végén, míg a harmadik próbaüzem idejére most derült fény. Mint megtudtuk, ennek az évnek a végén kezdődik meg Baden-Württembergben, a B462 jelű úton. Ha az adatok nem támasztják alá a hatékonyságot, akkor felesleges lenne ezeknél hosszabb szakaszokat ellátni felsővezetékkel.

Azonban, ha a tesztüzem sikereket hoz, akkor a nagyot álmodó nemzet szerint a német autópálya-hálózat körülbelül egyharmadát felszerelnék függesztett elektromos felsővezetékkel. Ehhez a nagy volumenű álomhoz kapcsolódik, hogy akkor viszont valamennyi, germán földön forgalomba helyezett nehéz-tehergépjármű nyolcvan százaléka elektromos üzemmódban közlekedhetne. Ha ez valóra válhatna, a fejlesztő cég és az új típusú kamionokat vásárló, illetve használó fuvarvállalatok jelentős mértékben hozzájárulnának a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!