nyaralásra fel

2020.07.09. 07:45

Kalandozz, de okosan, magyar! – A sokáig nem használt autókat érdemes felkészíteni

A tömeges, főleg belföldi nyaralások idejét éljük. Az is vezet, aki máskülönben nem szokott. A kocsik állapotát érdemes ellenőrizni, illetve ellenőriztetni.

Palocsai Jenő

Az aksit mindenképpen ellenőrizzük!

Fotó: Frank Yvette / Délmagyarország

Ha közel, ha távol megyünk nyaralni, legyen az hazai úti cél vagy külföldi, egy nagyon fontos feltétele mindenképpen van a kirándulásnak, oda kell érni a célállomásra.

A forró levegő, a fortyogó aszfalt, az összefüggő kocsisorok önmagukban veszélyforrások, amiket nem jó tetézni azzal, hogy műszakilag nem megbízható autóval megyünk a nyaralókonvojok között. A hétköznapokon feleslegessé vált vagy a karantén miatt sokáig egy helyben álló autó nem biztos, hogy mindig olyan műszaki állapotban várja a gazdáját, mint ahogy az otthagyta hetekkel, akár hónapokkal korábban. A nagy utazás előtt érdemes megnézetni a kocsit egy szakemberrel. Ha erre nincs már idő, esetleg érzünk magunkban némi kedvet a feladatra, akkor elvégezhetjük otthon, saját kezűleg is a sokáig egy helyben álló autó felkészítését az intenzív használatra, a nyaralásra.

Az egyik legfontosabb dolog az üzemanyag. Sok szakember szólalt meg az új, januártól kapható E10 benzin kapcsán. Egy dologban nincs vagy elenyésző mértékű a vita, ez pedig az, hogy az új üzemanyag gyorsabban romlik, mint a korábban rendszeresített. A bomlási folyamat hivatalos neve fázis­szétválás, mely során különféle lerakódások, kiválások alakulnak ki az üzemanyagrendszer különböző szakaszain. Ha ritkán használjuk a kocsit, vagy ha sokáig állt, akkor érdemes E5-ös prémium benzinnel megtankolni, mert az alaposan kitisztítja a rendszert és plusz erőt kölcsönöz a jármű motorjának.

Az aksit mindenképpen ellenőrizzük!
Fotó: Frank Yvette / Délmagyarország

A motorháztetőt is érdemes felnyitni, akkor is, ha nem igazán értünk az alatta búvó rendszerekhez.

Legtöbbször csak akkor vesszük észre, hogy egyáltalán a világon van, amikor már nem tudjuk elindítani a kocsit. Ez a hűséges, sokat dolgozó alkatrész az akkumulátor. Az új verzióit nem véletlenül hívják gondozásmentesnek, hiszen valóban nem törődik vele senki, csak elvárjuk tőle, hogy működjön rendesen. Sokszor az akkumulátor működne is, de az állás neki sem tesz jót. Érdemes tehát feltölteni, szükség esetén cserélni. Gyakran történik meg, hogy az aksi is jó és a kocsi is, mégsem indítja el előbbi az utóbbit. Ebben legtöbbször az akkumulátor saruja a ludas, ugyanis olyan savas kiválások rontják az ólomból öntött pólusok és a saru kapcsolatát, hogy nem jut el az energia az energiatárolóból az önindítóig. Érdemes ezeket a hosszú út előtt levenni és drótkefével megtisztítani. Praktikus ilyenkor tekerős saruval ellátni az ujjnyi vastag vezetékek végét, mert azt bármikor könnyedén levehetjük, ha arra van szükség, legyen az tisztítás vagy hegesztés.

A motorháztető alatt nézzünk utána, hogy nem járt-e nyest az erőmű körül, nehogy útközben álljon le egy-két henger, mert elrágták a gyújtókábeleket! És végül ellenőrizzünk minden folyadékszintet, amit csak tudunk!

Mindenképpen mossuk le az autót indulás előtt, hogy szép legyen, és hogy a hosszú ideig rárakódott szennyeződések nehogy károsítsák hosszú távon a fényezést!

A másik, ami nagyon nem szereti, ha sokáig áll az autó, az a négy állandó teherhordó, vagyis a kerekek. A gumik eldeformálódhatnak, ami kezdetben a kormányon is érződhet. Végül ellenőrizzük a guminyomást is, hogy a gyári adatoknak megfelelnek-e!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!