száz százalékosan zöld autó

2019.10.13. 15:00

Jövő a jelenben – Kipróbáltuk a Tesla autóját

Egyórás tesztvezetés során volt alkalmunk futó kapcsolatot létesíteni a Tesla Model S-sel, az amerikai villanyautó pedig nem is okozott csalódást.

Dévai Nándor Csaba

130-as tempó, míg a kéz a lábon pihen: ilyen az autópilóta Fotó: Dévai Nándor Csaba / Fejér Megyei Hírlap

Azt már az elmúlt évek Tesla körüli hype (felhajtás) révén tudni lehetett, hogy Elon Musk cége valami olyasmit tett, amit előtte még senki: kívánatossá tette az elektromos autók birtoklását. Az ideális esetben száz százalékban „zöld”, azaz károsanyag-kibocsátás nélkül hajtott járgányok külső-belső kialakításánál a végsőkig ügyeltek arra, hogy ne egy futurisztikus, elrettentő autót, hanem egy ízléses szedánba oltott erőművet kapjon a vásárló.

Az elektromos autókra jellemző zökkenőmentes és azonnali gyorsulás az 581 lóerős motorban hatványozottan jelen van, ám a mindennapi igények kielégítésére is gondoltak a Tesla-gyárban. Három fokozatban, chill (laza), sport, ludicrous (őrületes) beállításban lehet csökkenteni, illetve növelni a lóerők számát, így a hétköznap munka utáni dugóban araszolgatva sem kell attól tartani, hogy a menetpedál – hiszen itt gázpedálról szó sincs – laza lenyomásával az előttünk haladó autósba rongyolunk.

130-as tempó, míg a kéz a lábon pihen: ilyen az autópilóta
Fotó: Dévai Nándor Csaba / Fejér Megyei Hírlap

Az autópályára felhajtva aztán szabadjára lehet engedni a lóerőket, és már az első „villanyfröccsnél” érezhető a nem mindennapi gyorsulás. Gyorsítósávból körülbelül 40 km/h-s sebességről indulva két másodperc alatt van 130-on az autó, ráadásul teszi mindezt úgy, hogy nem egy versenypilóta, hanem egy hétköznapi sofőr ült a volán mögött. Az autópálya nyújtotta körülmények lehetővé teszik az autópilóta-mód bekapcsolását is, ami bár igényel emberi felügyeletet, magától marad a sáv közepén, tartja a követési távolságot – azaz automatikusan fékez, gyorsít –, valamint a szükséges sávváltást is elvégzi.

Mindehhez az élményhez jön még hozzá a kényelem, ami az autó méreteiből is adódik, közel öt méter hosszú és két méter széles, valamint a központi full HD érintőképernyős vezérlőfal, ahonnan minden beállítást egy gombnyomással elérhetünk. Egy szó, mint száz: elérkezett a jövő!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!