amiből nem spórolták ki a vasat

2021.05.15. 14:00

Jó hangulat az ötvenes évekből – Veteránautó-találkozón jártunk

Bár az utóbbi időben csak zavargásokról érkezett hír az északi államból, mi egy sokkal békésebb helyen jártunk: veterán autók találkozóján.

Tihanyi Tamás

Nem meglepő a féltő gondoskodás, akinek ilyen autója van, az mind megszállott egy kicsit

Fotó: Tihanyi Tamás / Fejér Megyei Hírlap

A minap összefutottam egy barátommal, akinek úgy nézett ki a karja, mintha egy medvetámadást élt volna túl. Kérdésemre, hogy mi történt, azt válaszolta, tompított izzót cserélt az autójában. „Azért ehhez nem kell agysebésznek lenni”, jegyeztem meg epésen, de miután egy videómegosztó oldalon megnéztem az adott típusú jármű izzócseréjét, kiderült, hogy némi nőgyógyászati ismeret, valamint cirkuszi gumiember képessége szükséges a művelethez, ha szerelőműhely nem áll rendelkezésre. A mai autók motorterében bizony nem nagyon hagytak helyet. Komputer, turbó, szelepek, a biztosítékok doboza és más egyéb tölt ki minden négyzetcentimétert.

Az ötvennél idősebb korosztály jól emlékszik arra, hogy például egy Wartburg motorja mellett akár a szerelő is elfért. Igaz, a karosszéria gyorsan elrozsdásodott az egykori KGST-gépkocsik motorjai körül.

Bár sok amerikai autócsodát láttunk a találkozón, ez a Mercury volt az egyik legnépszerűbb darab
Fotó: Tihanyi Tamás / Fejér Megyei Hírlap

Nem úgy, mint az Egyesült Államok legrégebbi autógyárának, a Fordnak egyik üzemegységéből 1950-ben legördült, a fényképeken látható Mercury kupé esetében.

Edsel Ford 1937-ben alapította meg a Mercury üzem­egységet prémium kategóriás autók, illetve a General Motors és a Chrysler kedvezőbb áru versenytársának gyártása céljából. A Mercury az alapfelszereltségű Fordok és a mai napig is a luxust szimbolizáló Lincoln közötti átmenetet képviselte egészen az egység bezárásáig. Több modellfrissítést is végrehajtottak, mire megszületett 1950-ben a Monterey néven ismert változat. A masszív kasztni – amiből nem spórolták ki a vasat – és az elnyűhetetlen V8-as motor volt a garancia arra, hogy nem került a roncstelepre egyhamar. Az 5500 köbcentiméteres motor úgynevezett „Flat head”, azaz „lapos fejű”, amely elnevezés a hengerfej alakjára, méretére utal. Alul vezérelt, oldalt szelepelt (SV, „side valve”), emiatt lehetett lapos a hengerfej. Aztán 1953-ban módosították a motort Y-blokk néven, amikor a szelepek és a vezérműtengely is felülre került, ez lett az úgynevezett OHC (overhead camshaft) vezérlés.

Nem meglepő a féltő gondoskodás, akinek ilyen autója van, az mind megszállott egy kicsit
Fotó: Tihanyi Tamás / Fejér Megyei Hírlap

A Stallone-filmek kedvelői a Cobra című akciófilmben láthatták a jármű testvérét, a „Hot Road” irányzat mániákusainak kedvelt típusa az ötvenes Mercury. A tetőt tartó oszlopokat és az ajtókat elvágva csökken a magasság, így megváltozik az autó formája. Ezzel együtt az oldalsó üvegekből és a szélvédőből is vágni kell, az ablakemelő mechanikát szintén szükséges átalakítani. Sok pénzt és energiát emészt fel egy ilyen művelet. A belső kárpitozás a valódi bőrülések és a fényezés elkészítése is mind-mind a szakmai teljesítmény maximumát tükrözik. A fényszóró sem lesz matt az UV hatására hetven év után sem, ugyanis ez még valódi üveg!

Ja, és ebben még ki tudja cserélni az izzót a tulajdonos is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!