megtelt a Tagore sétány a darazsakkal

2018.05.27. 10:00

Igazi Vespa-parádé a parton

Balatoni gurulást szervezett a Vespa Klub Magyarország néhány tagja. Az olasz robogó budapesti kedvelői győri és veszprémi társaikkal is találkoztak pünkösdkor a Tagore sétányon.

Molnár Sándor

A darazsak sok érdeklődőt vonzottak a Tagore sétány közelében

Fotó: Molnár Sándor / Veszprémi Napló

A budapesti különítmény a Hősök teréről indult szombaton délelőtt kilenc órakor. Az egynapos túra tervezett útvonala a következő volt: Hősök tere (a régi hetesen és a 71-es úton haladva), Balatonfüred, Tihany (kompozás), Szántód, Zamárdi, Siófok, Lepsény, Polgárdi, Fehérvár, Velence, Érd, Budapest. A két műszaki hiba és némi eső által késleltetett nyolc pesti vespás fél kettő körül érkezett meg Balatonfüredre a Tagore sétányhoz. Heiczinger János, a Pokol Darazsai vespás csoport egyik tagja elmondta, hogy néhányan 125, a többség 250-es és 300 köbcentis motorral teljesíti az egynapos túrát. Idén júliusban Győrben lesz majd az országos márkatalálkozó, azaz a Vesparádé, és ennek apropóján is szerveződött a mostani összejövetel a dunántúli társakkal. Közben a Vespa Club Győr hét tagjához csatlakozott néhány veszprémi márkatárs a viaduktnál, majd együtt gurultak le Füredre. A megérkezést követően a móló előtti téren közös fotózást is tartottak, ahol sok kiránduló megcsodálta a sorban felállított 16 kétkerekű darazsat. A füredi találkozó során a robogótulajdonosok között barátságok kötődtek, üzletek is köttettek, és ahogy az egyik résztvevő fogalmazott: működött a Vespa-érzés. A motoros csapat még ellátogatott a tihanyi apátsághoz is, mielőtt kompra szálltak, és elhagyták volna megyénket.

A Vespa születése egyébként 1946-ra nyúlik vissza, akkor került ki az első darázs a Piaggio cég gyárából. A történet azonban korábban és egészen máshogy kezdődött. Az 1884-ben Rinaldo Piaggio által alapított Piaggio vállalat kezdetben luxus tengerjáró hajók kabinjának berendezéseihez szállított első osztályú faanyagot. A század végén már a vasúti kerekek készítésével, majd az első világháború alatt tengeralattjáró felderítésére és megsemmisítésére alkalmas motoros hajók, később pedig repülőgépmotorok és helikopterpropellerek gyártásával bővült a cég tevékenységi köre. Az első világháború évtizedekre meghatározó változást hozott a vállalat életébe: repülőgépeket és hidroplánokat kezdett gyártani.

A darazsak sok érdeklődőt vonzottak a Tagore sétány közelében
Fotó: Molnár Sándor / Veszprémi Napló

Az ifjabb Piaggio, Enrico nem szerette a motorokat, kényelmetlennek és alaktalannak tartotta azokat, amelyeken nehéz kereket cserélni, ráadásul gyakran bepiszkolják az emberek ruháit. Ezért felkért egy mérnököt, aki hasznosította a légi járművek tervezése terén szerzett tapasztalatait, és egy olyan robogót tervezett, amelynek karosszériája és kormánya a repülőgépekére emlékeztetett. 1946 áprilisában 15 darab, Vespa (darázs) névre keresztelt példány gördült ki a Piaggio pontederai üzeméből. A nevet Enricótól kapta, akit az első robogó egy darázsra emlékeztetett. Amikor bemutatták, az emberek többsége kíváncsian és érdeklődve fogadta. A Vespa nem várt sikert aratott. Miután az első évben legyártott 2000 darab kevésnek bizonyult, a nagyarányú kereslet miatt 1949-ben 35 ezer darabot, 1950-ben pedig már 60 ezret készítettek belőle.

A külföldi piacok is érdeklődve figyelték a formabontó robogó megszületését. A The Times úgy írt róla, mint a „római harci szekér óta nem látott eredeti olasz termék”. (Forrás: vespamotor.hu)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!