2020.05.03. 07:50
Hódíthat a bérelt autó?
Egy belvárosban élő idősebb, de már nyugdíjas házaspár úgy vélte, hogy talán eladják kocsijukat. Ezt a kérdést még nem döntötték el, de azt már kiszámították, hogy nekik nem nagyon érdemes tovább vállalniuk az autótartás gondjait, terheit, költségeit – a kötelező biztosítást és az úgynevezett súlyadót.
A reptéren autót kölcsönözni már nem újdonság – de a mindennapjaink része is lehetne?
Fotó: Kallus György
Az egyik érvük az volt, hogy a város centrumában levő lakásuk közelében ma már sehol sem hagytak olyan helyet, ahol napközben – kivéve a hétvégéket – ingyen tudnának parkolni. Olyan udvart vagy olyan beépítetlen telket sem találni környékükön, ahol huzamosabb ideig nyugodtan leállíthatnák a kocsit. Mindennapos vásárlásaikat minél kisebb körzetre korlátozzák, de ha távolabb akad dolguk, jó időben szívesen oda-
sétálnak, esőben, hidegben pedig tömegközlekedéssel járnak. Igaz, eddig is szerettek kirándulni, nagyobb túrákat tenni kocsijukkal, de amíg mindketten dolgoztak, túl gyakran az ilyen utakra sem került sor.
Egy évben egyszer vagy kétszer viszont, a nyári-téli szabadságuk idején sohasem hagyták ki a több száz kilométeres hazai, illetve külföldi országjárásokat. És itt van az a pont, amely miatt, bár beszélnek arról, hogy mégiscsak el kellene adni a kocsit, de erre nem könnyen szánják rá magukat. Mert mégiscsak jó dolog a ház kapuja előtt bepakolni a csomagokat, onnan indulni, majd pedig ott megállni, ahol éppen kedvet kapnak a nézelődésre, pihenésre. No de, ezekért a most már nem túl gyakori programokért az év minden napján viseljék az autótartás minden terhét? Ez olyan súly a családi mérlegen, amely nagyon erősen a kocsi eladásának oldalára billenti a labilissá vált mérleget.
Ezt követően vetődött fel a bérautó, vagyis az autókölcsönzés gondolata. Ezzel megoldódna az időnkénti autótúrák eddig élvezett minden előnye anélkül, hogy a heteken vagy a hosszú téli hónapokon át álló autó miatti költségek terheit viselniük kellene, nem beszélve az aggodalmakról, amelyek ilyenkor okkal nyomják a leállított kocsik tulajdonosait. Arról nem is szólva, hogy manapság erre számtalan lehetőség van, kis és nagy teljesítményű autókat lehet kölcsönözni – akár egy napra is. Kényelem és pénztárca csatája lenne csupán? Vagy újabb módja, hogy csökkentsük az autók számát az utakon?