A szabadság fogalmának tárgyiasult léte lett a lakóautó

2019.06.23. 07:30

Hátamon a házam, mögöttem a konyhám

Megjött a nyár, itt a jó idő, és itt az alkalom arra, hogy a családok felkerekedjenek, körbeutazzák Európát, vagy éppen leruccanjanak valamelyik tenger partjára, mindezt lakóautóval. A kilencvenes évek elején az autók mögé aggatott lakókocsik élveztek előnyt a Balatonra járó német turisták körében. Innen indult ez a fajta turizmus, ami magával rántotta a hollandokat, franciákat, olaszokat, ezáltal ők is bekapcsolódtak a nagyüzemi gyártásba, forgalmazásba.

Káldor András

Az egyik legfőbb előnye, hogy nem kell állandóan ki- és bepakolni Fotók: Shutterstock

Sokszor felvetődik a kérdés a nyaralást, túrázást megelőzően: elegendő lesz-e valamennyi csomag, kerékpár és az ilyenkor megszokott vízi eszközök szállítására a személygépkocsi? Ezenfelül pedig az sem megvetendő, hogy maga az utazás milyen szállásköltséggel jár majd. Éppen ezért és ezen anomáliák megoldására találták ki a lakóautót, valamint nagyobb testvérét, a lakóbuszt.

Nézzük, vajon mennyiben éri meg jobban egy lakóautóval megközelíteni a célállomást.

A lakóautó különleges rendeltetésének megfelelően vegyünk alapul egy „bázis” gépjárművet, amelynek belső tere lakhatásra van kialakítva és berendezve, melyet elsősorban szabadidős tevékenység céljára építenek. A lakókocsikkal ellentétben önjáró gépjármű, ezért alkalmazása a nagyobb körutazásokhoz ideálisabb. Egy egyszerűen kialakított lakóautóban található egy beépített minikonyha, valamint egy étkezőrész, amely ággyá alakítható. A használati és a különböző szennyvizek számára külön tartályokat építenek be. A szükséges energiát gázpalackokról, a gépjármű saját üzemanyagtankjából, valamint akkumulátorokból nyerik a készülékek.

Az egyik legfőbb előnye, hogy nem kell állandóan ki- és bepakolni
Fotók: Shutterstock

A lakóautógyártók általában alapjárműként egy teherautó fülke-alváz kivitelét használják. Erre építik rá a gépészetet, a bútorzatot, majd a külső falként használt szendvicspaneltáblákat. Fűtésüket korábban gázüzemű készülékekkel oldották meg, manapság már megtalálhatók a dízelüzemanyaggal működtethető készülékek is, amelyek kényelmesebb üzemeltetést eredményeznek.

Klímarendszerük lehet padló- vagy tetőklíma. A tető­klímák előnye, hogy utólag könnyedén beszerelhetők. A melegvíz-ellátást gázüzemű, dízelüzemű vagy 230 V-os, különböző űrtartalmú bojlerek biztosítják.

Feltehetjük a kérdést ezek után: milyen költséggel jár a lakóautózás? Erre a válaszokat a már évek óta egy olasz gyártmányú járgánnyal közlekedő székesfehérvári Falvai Istvántól kaptuk.

– Saját lakóautó esetén a legnagyobb érvágást a vétel jelentheti, bár akadnak olyanok, akik maguk is sok mindent elkészítenek. Sokféle méretben, elrendezéssel lehet látni lakóautókat. A tulajdonosok átmeneti „lakásukat” folyamatosan csinosítják, és különféle, a vezetést segítő technikai újdonságokkal gazdagítják. Ezek leginkább pénztárcafüggők, és csinos summát el lehet ilyenekre költeni. A fogyasztásnál itt is számít az autó mérete és a sebessége egyaránt. Egy 3,5 tonnás, 7,15 méter hosszú, 2500 köbcentis turbódízel lakóautóval 12-14 literes fogyasztást lehet alapul venni. A motor elég erős, de 110-120 km/h-s sebesség fölött erőteljesen megnő a fogyasztása, ahogy erős ellenszélben is – tudtuk meg.

Csak a nagyobb lakóbuszok kínálnak ilyen tágas teret, de a kisebbek is praktikusak!
Fotó: shutterstock

Az autópályadíjnál általában személyautónak számít, de ez alól vannak kivételek. Egyrészt országok szerint van, ahol nagyobb kategóriába sorolják, másrészt a súlya szerint, ha nem fér bele a 3,5 tonnás kategóriába, akkor drágább.

– Az éjszakai szállásoknál lehet a legnagyobb megtakarításokat elérni. A lakó­autó-parkolók lehetnek ingyenesek vagy fizetősek. Többnyire azonban, ha fizetős is, nem nagy összeg : 8 és 15 euró között kell fizetnünk éjszakánként, lakóautónként. Ezeken a helyeken általában csak egy-két éjszakát lehet eltölteni, tehát az átutazókat szolgálják. Ha hosszabb ideig akar valaki egy helyen letáborozni, akkor a kemping a legjobb megoldás, igaz, ez némileg drágább, mint sátorral, de sokkal kényelmesebb. Összességében a lakóautóval való utazásnak nem az a fő előnye, hogy olcsó, mert ha mindent összeszámolunk, akkor nem jövünk ki jobban, mintha kempingbe vagy apartmanba mennénk, ám a szállodánál azért lényegesen olcsóbb. A rugalmasság a legjobb, az, hogy semmihez nem vagy kötve, nem kell szállást keresgélni, nem kell naponta ki- és bepakolni, valamint utazni is sokkal kényelmesebb, mint egy személyautóba, buszba vagy esetleg vonatba bepréselve. További előny, hogy a mérete miatt sok mindent magaddal tudsz vinni, ami más közlekedési eszközzel szinte lehetetlen – osztotta meg tapasztalatait Falvai István.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!