2020.02.16. 10:30
Gall elegancia: korszakalkotó francia járgányok
Tavaly volt száz éve, hogy a Citroën piacra dobta első autóját, a Type A névre hallgató, 1323 köbcentis motorral készült modellt, melynek csúcssebessége elérte a 65 km/h-t. Ezt aztán számtalan újabb járgány követte. Ezek közül mutatunk néhány igazán figyelemreméltó oldtimert az elmúlt ötven-hatvan évből.
Citroën DS. De Gaulle köztársasági elnök az életét köszönhette a legendás típusnak
Fotó: Shutterstock
Citroën SM
Jelleg: luxus gran turismo
Ajtók száma: 2
Gyártási időszak: 1970–1975
Végsebesség: 220 km/h
Teljesítmény: 168 LE
Az SM születésének idején a Citroën a prémiumkategória ostromára készült. Megvásárolta az olasz Maseratit, mégpedig azért, hogy kellően erős és komoly presztízsű motorokkal láthassa el ezt a GT modellt. A fantasztikus extrákkal telezsúfolt, méregdrága gépkocsit végül csak a leggazdagabbak engedhették meg maguknak, a tizenháromezer példányt többnyire notabilitások, politikusok, művészek, rocksztárok és diktátorok vásárolták meg. Az SM meghökkentően modern vonalú, szélcsatornában tökéletesített karosszériáját Robert Opron alkotta meg, a motort pedig egy a Maseratinál alkalmazott mérnök, Giulio Alfieri tervezte, mégpedig egy már létező V8-as Maserati motor hathengeressé alakításával. A 2,7 literes alumíniumblokkos, négy vezérműtengelyes hajtómű 168 lóerőt állított elő. A luxus-Citroën megörökölte a DS legendásan kényelmes hidropneumatikus futóművét is, amelyet terheltségtől független, automatikus szintszabályozással egészítettek ki, a hasmagasság pedig állítható lett. A vezetőt esőérzékelő ablaktörlő, sebességfüggő szervokormány, kanyarkövető fényszóró, négy irányban állítható kormánykerék kényeztette, az utastér és a műszerfal űrhajókat idézett. A felhasznált anyagok és az összeépítési minőség pedig az akkori legmagasabb színvonalat képviselte.
DS 21 Cabriolet
Jelleg: cabriolet
Ajtók száma: 2
Gyártási időszak: 1962–1965
Végsebesség: 135 km/h
Teljesítmény: 79 LE
Az 1955-ben bemutatott Citroën DS a gépkocsik históriájának különleges egyede. Technikai szempontból szinte évtizedekkel előzte meg a kortárs gyártmányokat, és bár drága presztízsautónak szánták, közel másfél millió darabot adtak el belőle húszéves pályafutása alatt. Szinte mindvégig rajongó hisztéria kísérte, az pedig természetes, hogy különleges, méregdrága változatok is készültek belőle a feltűnésre vágyó tehetősek számára. A Citroën DS alapjain fejlesztett nyitott gépkocsi nem jöhetett volna létre, ha nincs Henry Chapron, a sokoldalú karosszériaépítő. Az 1955-ben bemutatott DS modell szinte a kezdetektől foglalkoztatta, 1958-tól kezdve több példányt is vásárolt ebből a típusból, majd a megrendelő igényeinek megfelelően alakította át őket. Műhelyében készültek nyitott változatok, de kupék és hosszított limuzinok is. Később a Citroën hivatalos szövetséget ajánlott fel a karosszériaépítőnek, ugyanis komoly vásárlói igény támadt a nyitott változatokra, de a gyár nem kívánt belevágni a költséges, sok manuális munkát igénylő átalakításokba. Az együttműködés eredményeként végül az autógyár 1365 darab félkész DS-t bocsátott Chapron rendelkezésére, hogy azokból nyitott változat készüljön.
Citroën DS23
Jelleg: szedán
Ajtók száma: 4
Gyártási időszak: 1955–1975
Végsebesség: 179 km/h
Teljesítmény: 113 LE
Amikor 1955-ben megkezdték a Citroën DS sorozatgyártását nemcsak futurisztikus megjelenése keltett meglepetést. A felfüggesztése teljes mértékben hidropneumatikus volt, így képes volt a karosszériát felemelve, vagy lesüllyesztve alkalmazkodni az útviszonyokhoz, de ez volt az az első sorozatban gyártott autó is, amelyben elektronikus rendszer szabályozta az üzemanyag befecskendezését. A Flaminio Bertone által megálmodott formájával is forradalmat előidéző DS olyan műszaki megoldásokkal kényeztette a vásárlókat, mint például a hidropneumatikus rendszer által működtetett kuplung és váltó. A kerekek felfüggesztései nemcsak függetlenek voltak egymástól, de a gépkocsi automata szintszabályozást is kapott. A Citroën DS modernségét fokozta az önhordó karosszéria, illetőleg a későbbi változatokba beépített, már Roberto Opron által kialakított leburkolt, kanyarkövető fényszóró. A jármű állítólag képes volt defektes kerékkel is haladni, a francia köztársasági elnök, Charles de Gaulle pedig az életét köszönhette Citroën DS-ének, amikor 1962. augusztus 22-én merényletet követtek ellene, és autója a tizennégy találat ellenére is tovább tudott száguldani.
Citroën Méhari
Jelleg: könnyű, nyitott személyautó
Ajtók száma: 2
Gyártási időszak: 1968–1987
Végsebesség: 100 km/h
Teljesítmény: 28 LE
A vidéki francia földművesek számára tervezett Citroën 2CV modell nyomán spártai egyszerűségű nyitott gépkocsi is készült, amelynek karosszériáját műanyagból gyártották. A bohókás színekben készített Méhari pillekönnyű súlya és puritánsága miatt nemcsak a fiatalok körében vált roppant népszerűvé, hanem idővel a hadsereg is szemet vetett rá. A Méharit 1968 május 16-án mutatták be Deauville-ben, tervezője pedig a második világháború pilóta-ásza, Roland de La Poype volt, akinek Société d’ Etudes et d’ Applications des Plastiques nevű műanyagipari cége a Citroën egyik beszállítója volt. Az Észak-Afrikában teherhordásra használt tevefajtáról elnevezett autó felépítménye tartós és kellően rugalmas akrilnitril-butadién-sztirolból készült, a prototípus pedig 1967-ben lett menetkész. A műanyag elemek alatt fémváz lapult, a nyitott gépkocsi önsúlya pedig hatszáz kilogramm alatt maradt. Kezdetben csak piros bézs és zöld színű Méharikat árusítottak, de csakhamar narancssárga autókat is lehetett rendelni. A színes karosszériákat eleve megfelelő színekben gyártották, így a gépkocsikat még fényezni sem kellett. A 2CV szerkezetét használó Méharikat 1979-től összkerék-meghajtással és tárcsafékkel is ellátták, e speciális változatból mindössze hétezer darab készült, szinte kizárólag katonai célokra.