Lóerő

2009.08.28. 14:32

Földről az egekbe

Úrhida - Mellékletünkben pár hete írtam a fehérvári veterán autósokról, közöttük Dula Jánosról, aki naponta reparálja a matuzsálemeket. Ám nem mindig, hiszen gyakran repül.

Matók János

Amikor a veteránautók szerelmese, a fehérvári Dula János megemlítette, hogy az úrhidai repülőtéren délutánonként megtaláljuk, fotós kollégámmal megígértük, egyszer meglátogatjuk. Ennek most jött el az ideje, hiszen a környék légterében gyakorta látni őt és a gépet.
- Már bőven autóztam, amikor 22 éve egy fehérvári hirdetésre jelentkeztem: utast kerestek egy sárkányrepülőre. Mindig vágytam arra, hogy egyszer a magasban, a levegőben   is élvezzem a haladást. Már az első alkalommal nagyon megtetszett a dolog, ezt követően vettem magamnak egy sárkányt, és oktatót is szereztem. Hamar levizsgáztam, majd beléptem az akkor alakuló Albatrosz Repülő Egyesületbe. Öt évig sárkányoztam, de már többre vágytam, hiszen  magától jött a dolog, mert akkor már alaposan megfertőződtem  - mesélt a kezdeti lépésekről Dula János.
Így kezdődött el az életében a repülőgép-vezetés. Előbb a merevszárnyú  kisgépekre jogosító A kategóriás vizsgát tette le Kecskéden  Jávor Géza bácsit, az oktatóját  említi meg büszkén , s attól kezdve egy 172-es Cessnával közlekedett a légtérben. Ezzel párhuzamosan egy másik vágyát is sikerült megvalósítania Dula Jánosnak: 12 ejtőernyős ugrást hajtott végre Börgöndön. A veterán autók, a repülés után ez lett a harmadik - ha szabad így mondani -, ám  egy életre szóló szerelme. Aztán később a nagyobb gépekre szóló B kategóriás vizsgát is letette. Az elméleti tudnivalók elsajátítása, a 40 órás  átképzés Ferihegyen történt, amíg a gyakorlati vizsga az AN2-es géppel Börgöndön.
Gépet is cserélt, de maradt a Cessnánál, a 172-est egy 206-os típus váltotta fel.
 Azért is ez, mert műszakilag nagyon megbízható repülőgép. De egyértelműen azért is, mert az ejtőernyőzésre csak a felsőszárnyas gépek alkalmasak. Igaz, sok ilyen típus létezik, de világviszonylatban a kialakításából adódóan ez a legelőnyösebb. Eddig összesen 460 órát repültem, ebből ezzel a géppel 200 órát. Köszönhetően az ejtőernyőzésnek is - mondta Dula.
Ugyanis nagyon  sokan veszik igénybe  a szolgáltatását: legénybúcsú, születés- és névnapi, vagy karácsonyi ajándékként viszi fel az utasokat, akik  ejtőernyős tandemugrást hajtanak végre 3000 méter magasságból, Európában is igen  elismert  ugrók segítségével, társaságában.  Dula János elégedett, hiszen számára a repülés így adott, ráadásul  az ejtőernyőzés  is a közelében maradt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!