kell a KRESZ-módosítás

2021.06.12. 16:00

Elektromos rollerrel az autópályán

Cikkünk alapját egy hétfői történés adja, amely Bicske térségében, az M1-es autópályán történt meg, s középpontjában egy férfi, valamint „járműve”, egy elektromos roller áll. (Áll, de csak képletesen!)

Szanyi-Nagy Judit

Akár több tíz kilométer/órás sebességgel is suhanhatunk az elektromos rollerrel.

Fotó: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap-archív

Június 7-én, hétfő délután két kamion ütközött össze az M1-es autópálya Hegyeshalom felé vezető oldalán. A balesetet követően annak rendje és módja szerint torlódás alakult ki a helyszínen, méghozzá több mint három kilométer hosszan.

Talán a meleg és a hosszú várakozás miatt jutott főszereplőnk arra a döntésre, hogy egy autó utasaként előbb hóna, majd lába alá csapja e-rollerét, s a menetidőt lerövidítve a leállósávon halad tovább. Így kerülte ki nemcsak a balesetet szenvedett kamionokat, de a műszaki mentésben részt vevő útellenőrt is – értesültünk a Magyar Közút Nonprofit Zrt. közleményéből. A cég emberei nem mellesleg videót is mellékeltek a szöveghez – ez itt megtekinthető –, amelyen jól látható, hogy az amúgy is szabálytalan manőver emellett még balesetveszélyes is volt, hiszen az elektromos rolleren száguldozó férfi mellett rendre haladnak el a kamionok.

Ugyan a videón is látható úriember sebességéről nincsen információnk, de így sem volt veszélytelen, amit tett
Fotó: Magyar Közút Nonprofit ZRt.

A helyszínen lévő szakember éppen emiatt értesítette a rendőrséget, ám mire a rendvédelmi szervek kiértek, a fiatalembernek már csak hűlt helyét találták, hiába követték nyomon a bicskei mérnökség diszpécserei, s látták, hogy a következő lehajtónál letért az autópályáról és az 1-es főúton folytatta útját.

„A leállósáv nem a közlekedőké!” – hívja fel a figyelmet a rendőrség, hozzátéve: az ide lehúzódó, majd autójukból kiszálló, és ezen a területen huzamosabb ideig tartózkodó, vagy itt gyalogló személyek fokozott veszélynek vannak kitéve. Noha az e-rollerezésre nem térnek ki, természetesen ez, és bármilyen más jármű is ide tartozik. (Megjegyzendő: mivel ez az eszköz Magyarországon jelenleg nem minősül járműnek, a használóját gyalogosnak tekintik, hiába képesek az ezzel közlekedők akár 75 kilométer/órás sebességre is.) A leállósávban nemcsak haladni, de megállni és várakozni is csak megfelelő indokkal lehet. A KRESZ alapján engedélyezett a leállósáv használata, ha műszaki meghibásodás miatt a jármű továbbhaladásra képtelen, ha a forgalmat ellenőrzi, ha útfenntartást, úttisztítást végez, ha más, továbbhaladásra képtelen jármű elszállítását, vagy a műszaki meghibásodásának elhárítását végzi, valamint ha a megkülönböztető jelzést adó berendezését működteti. Eszerint tehát a forgalmi okból álló, vagy lassan haladó járművek kikerülésére is tilos e sáv használata, akár személygépjárművel, akár e-rollerrel tennénk azt!

Akár több tíz kilométer/órás sebességgel is suhanhatunk az elektromos rollerrel.
Fotó: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap-archív

Az e-roller kapcsán már korábban is téma volt a KRESZ megújítása. Sőt, nemcsak az elektromos rollert, de az olyan egyéb, a közlekedésben használt eszközök bevételét is szorgalmazzák a szakemberek, mint az elektromos kerékpár vagy az elektromos egykerekű.

A szabályalkotást viszont az is nehezíti, hogy az egyes kategóriákon belül is eltérőek a technikai jellemzők: a kisebb kerekű elektromos roller például az egyenes felületet kedveli, a 26 colos gumival rendelkező elektromos kerékpár pedig könnyedén átmegy a huplikon is – hangzott el egy korábbi, a KRESZ-módosításával kapcsolatos diskurzuson. A szakembereknek tehát alaposan át kell gondolniuk, járműnek minősítik-e ezeket az eszközöket, és ha igen, azokkal milyen módon, hol lehet közlekedni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!