mobilozás

2017.11.04. 15:00

Balesetveszélyes ha az út helyett másra figyelünk

Komoly veszélyforrást jelenthet az érintőképernyők és a mobiltelefonok vezetés közbeni használata.

FMH, MTI, Totalcar

Az érintőképernyő az elmúlt évek egyik leggyorsabban teret nyerő számítástechnikai megoldása, de úgy tűnik, az autókban inkább átok, mint áldás. A Totalcar híre: az egyik nagy amerikai autóklub, az AAA vizsgálatai szerint nagyon sok olyan fedélzeti rendszert kínálnak a gyártók, amely akár több mint fél percre elvonja a vezető figyelmét az útról. Összesen 30 autót vizsgáltak 130 sofőrrel. Az autók közül csupán hét akadt, amely csupán mérsékelten vonta el a vezetők figyelmét, tizenegy, amely nagy mértékben és tizenkettő, amely igen nagy mértékben. Olyan, ahol a figyelemelterelés mértéke alacsony lett volna, egy sem akadt. A legrosszabbak azok a típusok, amelyekben nagy érintőképernyő található, amilyen az Audi Q7, a Chrysler 300C, a Dodge Durango GT, a Ford Mustang GT, a GMC Yukon, a Honda Civic, a Honda Ridgeline, a Mazda 3, a Nissan Armada, a Subaru Crosstrek, a Tesla Model S és a Volvo XC60. Ezeknél a típusoknál előfordult, hogy akár 40 másodpercig nézte a kijelzőt a vezető az út helyett. Az érintőképernyő legnagyobb hibája, hogy egyáltalán nem kezelhető anélkül, hogy rá ne néznénk, mivel a kezelőszervek helye változik. Így garantáltan elvonja a tekintetet az útról, ami jelenleg, megbízható robotpilóta híján kifejezetten közveszélyessé teszi az ilyen típusú kijelzővel szállított autókat.

Az Egyesült Államokban évente több mint 2,5 millió emberrel történik közlekedési baleset, amelyek 64 százalékában a mobiltelefonálás is közrejátszik. Ha vezetés közben SMS-t írunk, olvasunk vagy csetelünk, 6-szor nagyobb esélyünk van a balesetre, mint ha ittasan ülnénk a volán mögé.

lterelheti a figyelmet a nagy érintőképernyő Illlusztráció: totalcar

Annak ellenére, hogy vezetés közben szigorúan tilos a mobiltelefon használata, és akár több tízezer forintos bírság is járhat érte, még mindig rengeteg autóst látni telefonnal a kezében.

Az Egyesült Államokban évente közel félmillió ember sérül vagy hal meg vezetés közbeni mobilhasználat miatt. Bár már az említett számok is elrettentőek, egy friss kutatás szerint sokkal több közlekedési balesetet okoznak a mobilozó sofőrök, mint amennyiről a statisztikák beszámolnak. Gyakran ki sem derül, hogy ez áll-e a háttérben, mivel a rendőrségnek általában nincsenek megfelelő erőforrásai és hatásköre ennek kivizsgálására.

Ahogy azt Óberling Józseftől, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályának vezetőjétől megtudtuk, statisztikai adatgyűjtés kizárólag a személysérüléssel járó balesetek vonatkozásában folyik, de nem terjed ki arra, hogy az egyes, balesetet jelentő közlekedési szabályszegések milyen figyelemelvonó tevékenységre vezethetőek vissza. Itthon tehát a telefonáló autósok bűneiről nincs pontos kimutatás a rendőrségi jelentésben, pedig elég sok baleset mögött állhat ez – például figyelmetlenség, a követési távolság be nem tartása esetén.

Az autós balesetek során az ütközések többsége három másodpercen belül következik be, miután a vezető figyelme elkalandozik. Így még ijesztőbb a tudat, hogy egy SMS elolvasásakor átlagosan öt másodpercig vakon vezetünk. Csak hogy érzékeltessük az arányokat: ha 88 km/óra átlagsebességgel autózva olvasunk el egy SMS-t, akár egy futballpályányi távolságot is haladhatunk anélkül, hogy bármit is látnánk a környezetünkből.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!