A „városi úttörő” fedélzetéről…

2021.02.27. 14:00

Az első tapasztalatok kedvezőek – Ide nekünk azt az elektromos autóbuszt!

Bognár Máté három éve autóbusz-vezető a Volánbusz székesfehérvári helyi üzeménél. Kollégáival együtt számos szolgálatot látott el februárban a tesztüzemét futó Ikarus City Pioneer fedélzetén: az első tapasztalatok kedvezőek.

V. Varga József

Bognár Máté is egyike azon sofőröknek, akik tesztelik a jelenleg ingyenesen igénybe vehető elektromos autóbuszt Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

– Ha összehasonlítjuk az elekt­romos autóbuszt egy dízelüzeművel, azonnal hallhatóvá válik az egyik legfontosabb különbség: az elektromos jármű sokkal halkabb – mondta érdeklődésünkre Bognár Máté. – Az Ikarus elektromos autóbusza kényelmes, jól vezethető, jól irányítható jármű. Dicsérik az utasok: áramvonalas, szép kívülről és belülről, szerintük a belső tere a kor követelményeinek megfelelő, többen a paraméterei iránt is érdeklődtek.

Az elektromosbusz Fehérvárszinte minden városrészében megfordult

Amint már beszámoltunk róla, a Zöld Busz demonstrációs mintaprojekt februárban Fehérváron folytatódott. Amint az Innovációs és Technológiai Minisztérium közölte lapunkkal: a hazai szén-dioxid-kibocsátás ötödéért a közlekedés felel, ennek zöldítése kiemelten fontos. Éppen ezért a kormány tíz év alatt 36 milliárd forint támogatást nyújt az önkormányzatoknak zéró emissziós buszok vásárlásához, ezt előzi meg a mintaprojekt, ahol élesben tesztelhetők az elektromos buszok. Cser-Palkovics András polgármester úgy fogalmazott: örömmel éltek, élnek az ITM pályázatával, mert a visszajelzések alapján tudnak a jövőben döntést hozni az elektromos buszok forgalomba állításáról. Az Electrobus Europe Zrt. járművében 314 kWh-s akkumulátorcsomag van, ez általában 200–250 kilométerre elegendő, és gyorstöltéssel három óra alatt feltölthető a maximumra.

Bognár Máté is egyike azon sofőröknek, akik tesztelik a jelenleg ingyenesen igénybe vehető elektromos autóbuszt
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

Bognár a sofőrkollégáival együtt azt tapasztalta, nagyban függ a külső környezet hőmérsékletétől is az, hogy a jármű hány kilométert tud megtenni egy feltöltéssel. „Ha hidegebb az idő, többet kell fűteni.” A februári mínuszokban egy feltöltéssel általában 150–190 kilométert tudtak megtenni. A feltöltéshez az Ikarus buszgarázsába gurultak, ahol a gyár munkatársai segítették őket. A gyártó partnerként kezelte a pilótákat, kíváncsiak voltak a véleményükre, s ha szükség mutatkozott rá, akár naponta többször is tudtak egyeztetni. A sofőrök kérték például, hogy a gyártó „segítsen rá” a sofőr környezetének fűtésére egy külön berendezéssel, hogy a saját komfortérzetük is jobb legyen, hiszen egy egész szolgálatot buszvezetéssel töltenek el.

– Az utasok által ingyenesen igénybe vehető elektromos busz a megyeszékhely szinte valamennyi városrészébe eljutott, tucatnyian vezettük kollégáimmal, én például a 31-es, 32-es, 43-as és 44-es helyi járatok útvonalán – folytatta a fehérvári sofőr.

– A City Pioneer valós üzemi és környezeti körülmények között, valós terheléssel töltött, tölt el egy hónapot a városi közforgalomban. Ennyi idő alatt le lehet tesztelni egy autóbuszt – tette hozzá Bognár Máté.

Értesülésünk szerint a Fehérváron futó jármű mellett további négy autóbusz készült el a székesfehérvári Ikarusban, év elején a sorozatgyártása is megkezdődött. Első körben negyven elektromos buszt gyártanak, idén összesen pedig száz darabot.

Előzmények:

https://www.feol.hu/kozelet/helyi-kozelet/olyanok-is-buszra-szallnak-akik-maskor-nem-tettek-4675606/

https://www.feol.hu/kozelet/helyi-kozelet/utazas-az-uj-busszal-kiprobaltuk-szekesfehervar-elektromos-jarganyat-4644022/

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!