újra a fedélzeten

2018.06.15. 17:30

A Zángó Drift Team Fehérváron is füstöli a gumikat

Öt esztendeje, hogy újabb, üde színfolttal gazdagodott Székesfehérváron az autósportot képviselők palettája, ekkor vágott bele a driftbe Zángó Zoltán fiával, az ifjabb Zoltánnal. Így alkotják ketten a Zángó Drift Team csapatot. Azóta számos siker, bajnoki cím övezte útjukat.

Káldor András

Zángó Zoltán magyar bajnokként profi módon „csúsztatja” a gumikat

Forrás: Zángó Drift Team

A Zángó Drift Team SE-t kérdeztük az idei szezonról, ám mielőtt rátérnénk néhány dolgot tudnunk kell a driftelésről.

A driftelésről általában

Csupán némi információ azok számára, akik még nem hallottak róla, illetve az ismerkedés fázisában vannak az autósport e látványos és felettébb izgalmas szakágával. Bár hasonlít némileg a többi autósporthoz, ám míg máshol a versenyzők a csúszáshatáron belüli autózásra törekszenek a minél nagyobb sebesség elérése érdekében, itt a kigyorsítási szakasz kivételével a pálya egész hosszán a driftet, vagyis a csúszást kell fenntartaniuk, meghatározott külső és belső érintési pontok teljesítésével a pilótáknak. Nagyon lényeges a minél nagyobb csúszási szög és a megfelelő ív kiválasztása agresszív és pontos terhelésváltásokkal. Ugyanakkor hatalmas szerepet kap a sebesség is, hiszen a drift minden futama két autó test-test elleni, japánból származó úgynevezett „tsuiso” csatájából áll, amelyből a szigorú szabályok alapján háromtagú bírói stáb juttatja tovább a győztest. Ahhoz, hogy mindezt autópálya-tempóban lehessen végrehajtani, hátsókerekes „izomautóra” van szükség, széles, nagy tapadású semi-slick gumikkal szerelve, amit jól jellemez, hogy a magyar profi mezőnyben is már 500 lóerő a belépő teljesítmény, de egyre inkább a 700 lóerős autóknak jut a főszerep.

Szponzor nélkül nem sikerülhet

Idősebb Zángó az évek során hatalmas rutinra tett szert, s nem utolsósorban a jók között is a legjobb lett két évvel ezelőtt. Nem rejti véka alá, hogy az örömteli pillanatokba óhatatlanul került némi üröm is, hiszen meghatározó támogató nélkül ezen a szinten már el sem tudtak indulni ebben az évben. Ezt mostanra sikerült realizálni, mivel egy olyan szponzor állt a Zángó Drift Team SE mögé, akinek a segítsége nagyon sokat jelent számukra. Így ezáltal idősebb Zángó rajthoz állt a mögöttünk hagyott hétvégén a Lóerők Éjszakáján, amely a magyar driftbajnokság harmadik fordulója volt.

Zángó Zoltán magyar bajnokként profi módon „csúsztatja” a gumikat
Fotó: Zángó Drift Team

– Azt a tavalyi év végén realizáltuk, hogy csak akkor tudunk ebben az évben rajthoz állni, hogyha valamilyen külső támogató révén biztos anyagi hátterünk lesz. Kétségtelen, hogy számomra most indult el a szezon, mert az év eleji anyagi természetű bizonytalanság egészen május elejéig tartott. Az viszont nagy örömmel tölt el, hogy egy komoly céget tudtunk magunk mögé állítani. Bízom abban, hogy ez egy szép jövő kezdete, és a későbbiekben gördülékenyen tudjuk járni a versenyeket. Eddig az volt csupán biztos, hogy a tavalyi évben a Street kategóriában bajnok Gáspár Bence – aki a csapat színeiben versenyez, de tőlünk teljesen független anyagi háttérrel rendelkezik – a mi szervizcsapatunk támogatásával minden egyes semi pro versenyen ott lesz az idén. Mivel a szezon több mint fele már lement, így az év végi bajnokságban csak vele számolunk összesített eredménnyel – tudtuk meg. Ez lényegében azt jelenti, hogy a 2018-as idényben mindenféle kötöttség nélkül néhány versenyen megmutatják magukat.

Lóerők Éjszakája

Más kérdés, hogy Gáspárra büszke a csapatfőnök, hiszen profikat meghazudtolóan versenyzett kategóriájában, és nem véletlen, hogy most is ott van az élmezőnyben, valamint a Lóerők Éjszakáján is jó eredménnyel zárt, második lett.

– Az is eldőlt, hogy a későbbiekben nem fogunk egyazon versenyen indulni a fiammal. Az előző években más-más kategóriákban mentünk ugyanazzal az autóval, ezért ez nem jelentett eddig problémát. Zolinak a tavaly a semi pro kategóriában megszerzett bajnoki címe miatt már mind a ketten a pro kategóriában versenyzünk az idén, így egy autóval ezt képtelenség realizálni. Több versenysorozat létezik, úgyhogy majd külön megbeszélés tárgya lesz, ki hol áll rajthoz. A Lóerők Éjszakáján jól indult minden, a technika tökéletesen működött, az eső is elállt. Ennek dacára nagyon csalódott vagyok, mert Galacs Gábor ellen négy éve minden egyes versenyen győztem. Hiába szereztem „elöl haladóként” óriási előnyt, és „követőként” is végig szorongattam, de volt az utolsó kanyarban egy úgynevezett apex bója, amelyet elsodortam. Követő autóként a terhelésváltásoknál több másodpercig az első autó füstjében haladunk, így a pályából és az elöl haladó autóból semmit sem látva csak az érzékeinkre hagyatkozva kell mennünk nem kis sebességgel, amit most az éjszakai körülmények is nehezítettek. Rosszul helyezkedtem a sötétben, amit a drift szigorú szabályai szerint „nullás” körrel honorálnak a bírók, és kiestem. – mondta szomorúan idősebb Zángó.

Tudni kell azt, hogy a bírák ezekkel a bójákkal szorítják külső vagy belső ívre a versenyzőket. Zángó esetében ez éppen a külső ív volt, aki a tetejébe hátul haladóként szinte vakon haladva most nem tudta ezt megfelelően kontrollálni. Ha ilyenkor – mint jelen esetben – csak egy fél méterrel is beljebb kerül, akkor elviszi a bóját, és elveszti a csatát.

További tervek

– Ebben az idényben még kétszer-háromszor szeretnénk rajthoz állni, a legbiztosabb, hogy a szeptemberi tököli Végső Összecsapáson ott leszünk és jó lenne kijutni a szeptember végi Európa-bajnoki futamra az ausztriai Greinbachba. Addig is láthatnak bennünket szombaton a Fehérvár Rallye szuperspeciál szakaszán. Azt ígérhetjük a kilátogatóknak, hogy gumifüstben és látványban nem lesz hiány!

A program:

Rallye 2018 Szombat (június 16.), ORB/ ORC 12.00: Szervizpark, Székesfehérvár, Jüllich Glas. 13.13: Gy1 Pusztavám 1. 13.51: Gy2 Ipartelep 1. 14.34: Gy3 Pusztavám 2. 15.12: Gy4 Ipartelep 2. 17.00: Gy SuperSpecial. 17.30: Szervizpark.

Vasárnap (június 17.), ORB/ ORC 08.38: Gy5 Csákberény 1. 9.22: Gy6 Oroszlány 1. 10.35: Szervizpark, Székesfehérvár, Jüllich Glas. 12.00: Gy7 Kincsesbánya 1. 12.33: Gy8 Csákberény 2. 13.17: Gy9 Oroszlány 2. 14.28: Szervizpark. 15.47: Gy10 Kincsesbánya 2. 16.20: Gy11 Csákberény 3. 17.05: Gy12 Oroszlány 3. R2/HIST 10.00: R2 Gy1 Kincsesbánya 1. 10.33: R2 Gy2 Csákberény 2. 11.17: R2 Gy3 Oroszlány 2. 12.28: Szervizpark, Székesfehérvár, Jüllich Glas. 13.47: R2 Gy4 Kincsesbánya 2. 14.20: R2 Gy5 Csákberény 3. 15.05: R2 Gy6 Oroszlány 3.16.05: Ünnepélyes céldobogó, Székesfehérvár, Mátyás király körút. ORB/ORC 18.05: Ünnepélyes céldobogó, Székesfehérvár, Mátyás király körút.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!