életmentő találmánnyal a fedélzetén

2020.09.17. 14:00

A szabadság teljességéért – Magyar fejlesztésű helikopter járt Börgöndön

Az elmúlt vasárnapi, huszonötödik börgöndi légi parádé egyik légi járművére különösen büszkék lehetünk, hiszen egy hazai fejlesztésű helikopternek tapsolhatott a meglepően nagyszámú közönség. Farkas Gáborral, a helikoptert fejlesztő verpeléti cég ügyvezetőjével beszélgettünk.

Tihanyi Tamás

Egy magyar találmány mentheti meg a pilótát, ha leállna a benzinmotor

Fotó: Tihanyi Tamás / Fejér Megyei Hírlap

Hogyan ismerkedett meg a repülés varázslatával?

– Már gyermekkoromban imádtam a repülést. Először vitorláztam, aztán egy ideig motoros merevszárnyúval repültem, de a helikopteres felszállás nagyon sokáig elérhetetlen maradt a számomra, hiszen a legdrágább repülőeszköz, amit általában a privát szférában használhatnak.

Miért éppen a helikopter?

– A kötöttség mindig zavart. Az például, hogy a gépeket kibe tologattuk a hangárban, készültünk a felszállásra, aztán ha erősebben fújt a szél, már nem is repülhettünk. Nekem a helikopter adta meg a teljes szabadságot.

Egy magyar találmány mentheti meg a pilótát, ha leállna a benzinmotor
Fotó: Tihanyi Tamás / Fejér Megyei Hírlap

Mi jelentette a gazdasági alapját a fejlesztésnek?

– Alkatrészeket gyártó cégem van Egertől 15 kilométerre, Verpeléten. A gépiparban, autó- és repülőgépgyártásban tevékenykedtünk, aztán jött a 2008-as válság. Akkor fogalmazódott meg bennem, hogy van szabad kapacitásunk, rendelkezünk mérnöki tudással, elérhető információval arról, ki és hogyan, miként épített eddig helikoptert a világban. Miért ne tudnánk ezt mi is megvalósítani? Közel egy éven át tanulmányoztuk gyakorlatilag az összes ismert helikoptertípust. Megnéztük a mérnökökkel, melyek a legjobb megoldások, majd azokat összeollózva csináltunk egy saját gépet.

Mi jelentette a legnagyobb nehézséget?

– A következő projekt 2014-ben következett, amikor kiderült, hogy a piacon kapható forgószárnyak nem megfelelőek: vagy nagyon drágák voltak, vagy technikailag nem ütötték meg a mércét. Akkor kezdtük el a forgószárnynak, a rotorlapátnak a fejlesztését. Ez 2018-ban fejeződött be, addigra megszületett egy új, nagyon jó hatásfokú eszköz, amellyel mi a többi forgószárnyhoz képest 5 százalékkal nagyobb hatékonyságot értünk el. Azóta repül hiba nélkül a Hungarocopter.

Rács Tamás pilóta és Farkas Gábor ügyvezető
Fotó: Tihanyi Tamás / Fejér Megyei Hírlap

Mi lesz a következő lépés?

– Most fejlesztjük a kétszemélyes változatot, szerintem év végére elkészülhet, s jöv ő tavasszal bemutathatjuk.

Nem kevésbe kerülhetett ez. Kiszámolta?

– Pontosan még nem, de az biztos, hogy eddig csak költöttem, a ráfordítás több száz millióra tehető. Szerintem az egymás melletti üléses, oktatásra alkalmas változat gazdasági értelemben is befutó lesz.

A Hungarocopter a börgöndi repülőnapon
Fotó: Tihanyi Tamás / Fejér Megyei Hírlap

Mennyibe kerül egy kétszemélyes Hungarocopter?

– Ha kész lesz, a kereskedelmi ára várhatóan 40 és 50 millió forint között várható.

Mit tud az a gép, amit Börgöndre hoztak?

– Egy négyhengeres Subaru boxermotor hajtja, amely 136 lóerős. A forgószárny 7 méter átmérőjű, a helikopter önsúlya 310 kiló. Van a gépben egy magyar találmány, egy saját fejlesztésű elektromos mentőrendszer. Ez azt jelenti, hogy beépítettünk egy villanymotort, amely egy percig képes működni, ha a benzinmotor leáll, így biztonságosan le lehet vele szállni. A Hungarocopterhez minden itt készült, Magyarországon, csak a motor és egy-két alkatrész a kivétel.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!