helyrebillentette a járvány

2020.07.11. 14:45

A régi és az új örök harca dúl az autók hazai piacán

Egyre több olyan adat lát napvilágot, hogy a használt autók piacának forgalma ugrásszerűen megemelkedett, szinte helyrebillent a járvány okozta kisiklásból. Az adatok persze mást is mutatnak, jelesül, hogy ezzel párhuzamosan az újautó-eladások száma elmarad a tavaly ilyenkor mért eredményektől.

Palocsai Jenő

Egyes felmérések szerint ismét havi tízezer fölé kúszott a behozott autók száma

Fotó: Mirkó István / Magyar Nemzet

Az autók piaca ugyanúgy pangással válaszolt a járványra, mint minden más terméké, ami nem élelmiszer, maszk, kesztyű vagy kézfertőtlenítő. Most, hogy az első hullámnak vége, és a második érkezését hónapokkal későbbre jósolják, újra felpezsdült a vásárlási kedv. Nemcsak a hazaiak cserélgetik egymás között használt autóikat, hanem egyes felmérések szerint ismét tízezer fölött van a havonta behozott használt autók száma Magyarországon. Ez a szám a tavaly júniusban mért értéktől már csak szűk 10 százalékkal marad el.

A behozott használt autók közel felét öt márka teszi ki. A lista elején természetesen a német autók állnak. A legnépszerűbb a Volkswagen, a maga 12 százalékos részesedésével. Őt az Opel és a Ford követi, kilenc százalék feletti adatokkal. Az Audi a következő a kedvencek sorában, három tizeddel megelőzve a 6,1 százalékot elért japán Toyotát.

Ezen adatoknak némileg ellentmondanak a húsz éve a szakmában dolgozó Daru Péternek, Mór város egyik autókereskedőjének tapasztalatai. Szerinte tavaly november óta folyamatos a csökkenés, és az eladások a járvány csúcspontján a nullához közelítettek. Mint elmondta, ez nemcsak saját, hanem a vele kapcsolatban álló kereskedések tapasztalata is.

Most van némi pozitív elmozdulás, mondja Daru, de az általa rendszeresen vezetett statisztikák alapján a nyáron megszokott pangó időszakra jellemző eladásokkal lehet csak számolni. A móri szakember szerint csak akkor cserélnek kocsit az emberek, ha nagyon ég a ház, és akkor is inkább a kisebb értékűeket. Tapasztalataik alapján a 2 millió forint feletti használt autók piaca gyakorlatilag áll.

Egyes felmérések szerint ismét havi tízezer fölé kúszott a behozott autók száma
Fotó: Mirkó István / Magyar Nemzet

A használt autók tulajdonságaival kapcsolatban Tóth Gábort kérdeztük. A Móron dolgozó autószerelőtől megtudtuk, hogy a külföldről behozott autók esetében ugyanolyan megoldott az alkatrészellátás, mint amiket itthon vehetünk. Ugyanakkor felhívta a figyelmet arra is, hogy előny a behozott autók esetében az, hogy ott jobban szervizelik, tartják karban a kocsikat, viszont hátrány, hogy 150–200 ezer kilométer alatt nem adják el, mert sokáig használják őket. Ha gyanúsan alacsony a kilométer-számláló állása, érdemes ellenőrizni.

Nemcsak a használt autók piacán van pozitív elmozdulás, hanem a szalonban csillogó jószágokból is több fogy, mint az ezt megelőző hónapokban. Egyes források szerint az új autók piacán nem kevesebb, mint 60 százalékkal nőtt egy hónap alatt az eladások száma. Májusban közel 6 és félezer null kilométeres talált gazdára, míg a nyár első hónapjában 10 ezer fölötti eladás történt. Az adat bizakodásra ad okot, mégsem a legjobb eredmény eddig, hiszen ezek az eladási számok, mintegy 24 százalékkal elmaradnak a tavalyi adatoktól.

Lassabb ütemben emelkedik tehát az új autót választók tábora, mint azoké, akik beérik a használttal, és ez nem csak az árakra vezethető vissza. Az egyik legfontosabb érv persze az, hogy adott pénzmennyiségért cserébe komolyabb, erősebb, nagyobb kényelemmel és extrákkal felszerelt kivitelt vásárolhatunk, mintha újat vennénk. A másik jelentős ok nem más, mint az idő. A vírus markában mozdulatlanná váló autógyárak termelésének újraindítása csak lassan, fokozatosan képes feltölteni a lerabolt raktárkészleteket. Nemcsak a hirtelen fellépő igény miatt, hanem azért is, mert a nagy gyárak beszállítói és azok alvállalkozói is félgőzzel mentek vagy álltak a karantén idején.

A harmadik fő ok is a járványra vezethető vissza: az emberek megérezték a koronavírus miatti bizonytalanságot, látva az élelmiszerárak ugrásszerű növekedését és a munkahelyek megszűnését. Ezek figyelembevétele miatt az emberek jelentős hányada sokkal óvatosabban költ, mint korábban, ezért lényegesen kisebb hányaduk áldoz a válság ellenére is a nagyságrendekkel drágább, új autókra.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!