Frissen Fejérből

2021.09.03. 16:00

A legtöbb autós könnyedén vált a jobb és bal oldali közlekedés között

Nyilván sokan meglepődnek, de volt idő, amikor ugyanúgy közlekedtünk az utakon, mint ma az angolok.

Tihanyi Tamás

Az ország nagyobbik része 1941 közepén, míg Budapest és környéke novembertől változtatott a haladási oldalon

Fotó: Fortepan / Négyesi Pál

Mintha nem lett volna nagyobb gondunk egy újabb nagy világégéssel a nyakunkban, hazánk 1941-ben tért át a jobb oldali közlekedésre. Ez éppen nyolcvan éve történt meg, így nem csoda, hogy már nem nagyon vannak közöttünk olyanok, aki erre még emlékeznek.

A változásról annak idején azért döntöttek, mert a brit szigeteket leszámítva már csak nálunk és Svédországban haladtak az autók a menetirány szerinti bal oldalon. Érdekesség, hogy nem egységesen vonatkozott egy időben a változás az egész országra: Budapest és környéke egy ideig haladékot kapott, mert kevésnek bizonyult az idő a szükséges technikai átállás levezényléséhez. Ezért aztán az ország nagyobbik része már július 6-tól, míg Budapest és egy sor hozzá közeli település csak november elejétől változtatott a haladási oldalon. Annak érdekében, hogy ez ne okozzon káoszt, úgynevezett „átállási pontokat” jelöltek ki, ahol a rendőrök és a csendőrök segítették a forgalmat, amelyet ezeken a helyeken 10 kilométer per órára mérsékeltettek. A háború réme azonban ez esetben könnyített is a helyzeten, hiszen az üzemanyag és a gumik hiánya miatt abban az időben már magánszemélyek nem használhatták gépjárműveiket.

Az ország nagyobbik része 1941 közepén, míg Budapest és környéke novembertől változtatott a haladási oldalon
Fotó: Fortepan / Négyesi Pál

Ma már teljesen természetesen vezetünk a jobb oldalon, sokaknak az átállás sem okoz gondot akkor, ha például Angliában kell vezetni.

Villám Attila húsz éve él Londonban, ahol más egyéb munkái mellett taxisofőrként is járja az utakat.

– Sokat autóztam Magyarországon, aztán amikor Angliában kellett a másik oldalon vezetnem, őszintén megmondom, az átállás nekem körülbelül mindössze 15-20 percig tartott – mondta Attila. – Szerencsés esetben csupán ennyi idő, amíg az ember agya átprogramozódik arra, hogy a körforgalomban és másutt mindent ellenkező irányból kell csinálni. Bár ettől mindenki fél, szerintem többnyire feleslegesen, nem ördöngös dolog ez, sokkal könnyebb, mint ahogyan azt a legtöbben gondolják.

Villám Attila azt mondja, Angliában nem is annyira a másik oldali vezetésre kell különös figyelmet fordítani.

– Angliában nagyon kell figyelni, mert rendőrök egyáltalán nincsenek az utakon, azonban tele van kamerázva minden. Tehát ha valaki nem a megfelelő sebességgel halad, pillanatok alatt lefényképezi egy kamera, a büntetés mellett pedig a biztosítási összeg is megugrik. Nagyon keményen büntetik a gyorshajtást, és szinte lehetetlen úgy vezetni, mint Magyarországon. Azonban nyu­godtan meg lehet inni egy pint sört, vagy egy pohár bort, volt, hogy engem is megszondáztattak, de amikor a rendőr látta, hogy a határon belül vagyok, nem volt semmi gond, vezethettem tovább.

Villám Attila mindkét oldali közlekedést jól ismeri
Fotó: Tihanyi Tamás

Attila elmondta, Angliában nagyon olcsón lehet autót vásárolni, de az éves biztosítás olykor az autó árának a többszörösére rúghat.

– Nem a másik oldalon való vezetés okoz gondot, hanem inkább az, hogy borzasztóan stresszesen közlekednek Londonban, mindenki ideges, dudál, közel hajt a másikhoz, mert nagyon nagy dugók alakulnak ki. Nálunk ilyet, de még hasonlót sem láttam még soha.

Azt már én jegyeztem meg beszélgetésünk végén, hogy nyilván nagyon meglepődne, ha tapasztalná, mit tett a liberális városvezetés Karácsony Gergellyel az élen Budapest közlekedésével az utóbbi hónapokban…

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!