minden a felületi nyomás függvénye

2018.12.13. 19:00

A keskeny tényleg jobban vágja a havat?

Talán igaz, talán városi legenda, de sokan emlegetik, hogy a keskeny gumiabroncs nagyobb biztonsággal használható a havas úton, mert nem ül fel a csúszós fehér csapadékra, hanem horonyt mar bele, így kapcsolódva az aszfalthoz.

Palocsai Jenő

Keskenyet? Vastagot?

Fotó: pixabay.com

Nem magyar városok legendája ez, és mivel a német autóklub, az ADAC minden évben teszteli az autógumikat, megnézték ebből a szemszögből is.

Német értékelési rend szerint értékelték a típusokat, tehát minél kisebb az adott osztályzat, annál jobban szerepelt a gumi. A száraz úton a legszélesebb, 225/40 R18-as gumi szerepelt a legjobban. 2,2-es osztályzatot ért el, és részeredményei is a legkiemelkedőbbek voltak. Ugyanakkor nem mondhatjuk azt, hogy a szélesség csökkentésével a pontszám fokozatosan romlott: a 205/50 R17 ugyanazt hozta, mint a 195/65 R15, miközben a 205/55 R16 mindkettőt felülmúlta.

Keskenyet? Vastagot?
Fotó: pixabay.com

Nedves úton fordult a sorrend. A 195-ös gumi bizonyult a legjobbnak a maga 2,1-es osztályzatával, majd jöttek a 205-ösök, végül a 225-ösök. Havon alakult ki a legnagyobb különbség, itt a 195-ösnek az ítészek 1,5-ös osztályzatot adtak, a többiek 1,9-essel követték, sereghajtó a legnagyobb méret lett 2,3-mal. Jégen nagyon hasonlót produkált az öt versenyző, 2,4 és 2,5 között.

Láthatjuk, hogy nincs általános igazság, tehát nem mondhatjuk azt, hogy télen a keskenyebb vagy szélesebb gumi egyértelműen jobb. A legjelentősebb eredménye a vizsgálatoknak az, hogy szinte minden a felületi nyomás függvénye.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!