Frissen Fejérből

2021.09.12. 15:00

A gyorshajtás és annak három arca

Arra voltunk kíváncsiak, mit szólnak olvasóink ahhoz, hogy uniós rendelkezés alapján rövidesen csak olyan új gépjárművet lehet forgalomba hozni, amelyben beépített sebességellenőrző rendszer van.

Tihanyi Tamás

Vannak olyan szituációk, amikor éppen a gyorsítással lehet elkerülni egy balesetet

Fotó: Illusztráció: FMH-archív (NN)

Jövőre az összes új uniós járműtípusnál megjelenik majd az automata sebességkorlát. Az ISA a GPS jelével, illetve az autóba szerelt kamera segítségével állapítja majd meg, hogy az adott útvonalon mennyi a sebességhatár, és azt kötelezően betartatja a sofőrrel.

Ha a Föld történetét egy évbe sűrítenénk, az autógyártás a maga 135 évével csupán december 31-én az éjfél előtti néhány másodperc lenne. Félelmetes technikai fejlődésen ment keresztül az iparág.

– Ezek javarészt segítik az autóvezetőket, de bizony némelyik rendszer csak bosszantja az embert – állítja a szabadbattyáni Örsi Zsolt, aki sokáig kamionnal járta Európa útjait: – A kamionoknál régóta kötelező a sebességkorlátozó rendszer 90-es maximumra beállítva, pedig képesek lennének ugyanannyit menni a több száz lóerős monstrumok, mint egy személygépkocsi. Amerikában ez így is van. Államtól függően változó, de például Texasban a 85 mérföld, azaz a 137 km/h a megengedett sebesség. Motorkerékpár, személyautó, busz, kamion folyamatosan halad, nincs torlódás azért, mert az egyik kamion 85-tel megy, a másik 90-nel, és bizony egy vezetési idő alatt az az 5 km/h sebességkülönbség döntheti el, hogy le tud-e rakodni a sofőr, vagy állhat egész hétvégén egy gyár előtt. A személyautósok persze dühöngenek, hogy kilométereken keresztül mennek egymás mellett. Igaz, reggel 6 és este 22 óra között ez tilos a hazai autópályáinkon. Remélem, hogy az ISA (Intelligent Speed Assistant) rendszer kikapcsolható lesz, vagy legalább nem teszik fizikailag lehetetlenné a gyorsítást, mert előfordulhat olyan életveszélyes forgalmi helyzet, amely egy gyors gáz­adással elkerülhető.

Örsi Zsolt abban sem biztos, hogy egy indokolatlanul kihelyezett, vagy csak kint felejtett 30-as táblánál döcögve nagy népszerűségre tenne szert egy ilyen autót vezető rendszer.

Vannak olyan szituációk, amikor éppen a gyorsítással lehet elkerülni egy balesetet
Fotó: Illusztráció: FMH-archív (NN)

– Értem én, hogy mindig a gyorshajtás a „mumus”, de szerintem inkább az okostelefonok gyilkolnak. Emlékezetes eset volt pár éve, amikor egy román mikrobusz sofőrje videotelefonálás közben ütközött frontálisan Cegléd közelében a 4-es főúton: 8 halott lett az eredmény. Vannak jó technikai újítások, például a távolságtartó tempomat, vagy a sávelhagyásra figyelmeztetés is ilyen, de például az automata fényszóró be- vagy kikapcsolása még nem kiforrott rendszer. Amit pedig végképp nem értek, hogy ilyesmiről miért Brüsszelben döntenek? Véleményem szerint ez egy plusz opció lesz a „biztonságod” érdekében azért, hogy még 50–100 ezret rá lehessen tenni a vételárra.

– Fejlesztőmérnökök hada dolgozik az újabbnál újabb szerkezetek megalkotásán, ilyen ez a sebességtúllépést jelző szerkezet is – reagált Nagy György, egy fuvarozással foglalkozó velencei vállalkozás vezetője, aki mindenféle teherautót, még mentőt is vezetett korábban. – Szerintem egy ilyen szigorításra nincs szükség, de nyilván egy profit­orientált érdekcsoport fantáziát lát benne. Mi mozgathatja a bürokratákat? Az érdek. Máris összeállt a csapat, mérnökök, forgalmazók, gyártók és a brüsszeli siserahad. Erre az emberi létet fojtogató európai túlszabályozottságra megint rádobnak egy lapáttal. Szakmailag? Akár hasznos is lehetne, ha önként választható lesz. De a gyorshajtások zöme nálunk olyan helyeken történik meg, ahol hetekig kint „felejtenek” egy 30-as táblát, és ahol 46-tal mérnek be. Egy ilyen rendszer a közutakon versenyző nagymenőket nem tudja visszatartani, ők egyszerűen leköttetik, kijátsszák majd. Mint eddig.

Egy mai példa az úgynevezett „kint felejtett” 30-as táblák közül. A helyszín Kisfalud, ahol már jó ideje szünetel a tényleges munka, de elvileg lépésben lehetne csak haladni. Ezt senki sem tartja be
Fotó: Tihanyi Tamás

Anglia már nem tagja az uniónak, de ott eleve nagyon szigorúan büntetik a gyors­hajtást. Érdekes, amit Villám Attila mond, aki Londonban taxizik.

– Az autóm kivetíti a sebességet a szélvédőre, így könnyebben tudom figyelni, mennyivel megyek. A városban 30–40 méterenként, városon kívül 200 méterenként van mérő, kamera. A fák mögé helyezik, hogy az autósok ne vegyék észre, de én letöltöttem egy applikációt, és nekem jelzi, hol van a mérőeszköz. Nem hallottam, hogy itt további szigorítást terveznének, mert ha túlléped a sebességet, és elkapnak, súlyos a büntetés. Három büntetőpontot kapsz, de 20 százalék túllépés felett már bíróság elé kerülhetsz, vagy bevonják a jogsidat.

Attila hozzáteszi, hogy egy ilyen gyorshajtás után levonandó három büntetőpont után 130 font is lehet a büntetés. Ezt szerinte szinte szigorúbban büntetik, mintha valakit egy leheletnyi alkohollal többel kapnak el, mint ami a megengedett.

– Itt Angliában a gyalogátkelőhelyek nagyok, szélesek, ha ott valaki szabálytalankodik, például ráhajt, ha ott a gyalogos, akkor azért már hat büntetőpont jár. A biztosítás is nagyon drága, ha valaki elkezdi az autózást, az háromezer fontba kerül egy évben, és csak három év után csökken ez a díj, de csak akkor, ha valaki balesetmentesen vezet.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!