A háború miatt tovább romlott a helyzet

2022.06.09. 17:00

Lassan minden alkatrész hiánycikk

Már az orosz–ukrán háború kitörése előtt megdrágultak a használt autók az alkatrészek gyártásának akadozása, az üzemanyag-drágulás, a globális chip-, majd acélhiány miatt világszerte lelassuló autógyártás miatt. Egyre többen fordultak a használt gépkocsik felé annak ellenére, hogy az átlagárak 2021-ben 43 százalékkal emelkedtek. A háború kezdete óta tovább romlott a helyzet, az autóalkatrészek egyre nehezebben érkeznek meg a szervizekbe.

Szijártó János

Lovász Róbert tapolcai szerviztulajdonos elmondta, adott esetben akár hónapokat kell várni egy ablakcserére az akadozó alkatrészellátás következtében.

Forrás: Szijártó János / Veszprémi Napló

Lovász Róbert, egy tapolcai karosszériaszerviz tulajdonosa kérdésünk kapcsán úgy fogalmazott, hogy lassan minden alkatrészből hiány lesz és a hozzájuk forduló ügyfeleknek gyakran még időpontot sem tudnak mondani a kért termékek megérkezésre.

– Van, hogy lökhárítóra, ajtóra, lámpára, szélvédőre kell várni hónapokat. Előfordult, hogy egy törött elejű gépkocsira megrendelt csomag tételeiből csupán egyetlen darab hiányzott, így hiába kaptuk meg a többi alkatrészt, neki sem tudtunk állni a javításnak. Vannak, akik az autóbontókból igyekeznek beszerezni a szükséges alkatrészt, ám mivel az utánpótlás ott sem biztosított, előbb-utóbb ott is elfogy a készlet. Egyre több gépkocsi érkezik, és egyre nehezebben tudjuk kiszolgálni ügyfeleinket, s ez ma a teljes iparágban igaz – hangsúlyozta a szakember a világ nagy részére jellemző nyersanyag- ellátási, gyártási és szállítási problémákra utalva.

Ráadásul az autósokat az áremelkedés is sújtja. A múlt évben, hazánkban forgalmazónként eltérő mértékben, de jellemzően tíz százalék alatt emelkedtek az alkatrészek árai. Sajnos idén ennél nagyobb drágulás várható, sőt, egyes cégek már 2022 első három hónapjában átlépték ezt a szintet, és a körülmények másokat is ebbe az irányba kényszerítenek. A gyártóktól érkező információk alapján a motorolaj, a fékfolyadék, a termosztátok, a tömítések, a por- és pollenszűrők, az olajszűrők, a különböző karosszériaelemek drágulnak a legnagyobb arányban.

Egyre nehezebben tudják kiszolgálni az ügyfeleket
Forrás: Szijártó János / Veszprémi Napló

A háború közvetlen következménye például az, hogy az Ukrajnában gyártott, viszonylag olcsó kábelkötegelő szállítása akadozik. A kábelkötegelő talán nem tűnhet annyira fontosnak a járműveknél, mint a mikrochip vagy a motor, mégis nélkülözhetetlen az autók gyártásához. Egy átlagos kocsiban öt kilométernyi kábelt kell összekötegelni, az ablakemelőtől kezdve az ülésfűtésig a jármű szinte minden pontján szükség van rá. Ráadásul majdnem minden típushoz más-más alkatrész kell, a gyártóknak ezért nehéz hirtelen más beszállítót találni.

– A nagy európai autógyárak azonban más gonddal is küzdenek, miután pár évtizede szinte teljesen felszámolták hazai gyártásukat és az olcsóbb munkaerő miatt főként Kínában építették ki bázisaikat. Itt nemcsak a logisztika, hanem a már említett háború teremtette politikai pozícióharc is nehezíti, akár kiszolgáltatottá teheti helyzetüket. Több nagyvállalat vizsgálja már az újbóli otthoni gyártás lehetőségét, ám ehhez jelentős beruházás, szakembergárda szükséges, ami nem tűnik egy túl gyorsan kivitelezhető lehetőségnek – tette hozzá Lovász Róbert.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!