Frissen Fejérből

2021.10.30. 09:00

Igazi magyar sikert aratott a kilencvenes évek Almája

1995-ben, a keleti végeken, Biharkeresztesen a Pápa testvérek rukkoltak ki az Alma Cabrio 903-assal, melyet Trabant-alapokra építettek.

Káldor András

Az Almák alapanyagául a jól bevált kétütemű Trabantok szolgáltak

Fotós: Classic Trader

Akárhogy is nézzük, akadt már számos próbálkozás korábban is, de ez az autó a mi „kutyánk kölykének” számított a rendszerváltás hajnalán. Az autót Szorcsik Lajos tervezte meg elsőként a kilencvenes évek elején, és a Papillon (pillangó) fantázianévvel illette. Az 1994-es BNV-n mutatták be először – e sorok írója is kipróbálhatta akkor –, itt láttak benne fantáziát a Pápa-testvérek, és a biharkeresztesi vállalkozók a mediterrán országokban kívánták értékesíteni. Más kérdés, hogy a grandiózus tervekből semmi nem valósult meg, melynek elsősorban financiális okai voltak.

Elsősorban az aktív szabadidő eltöltéséhez lehetett volna kellemes társ

Nézzük, milyen is lett volna az Alma, ami talán azért kapta a nevét, mert Szabolcs megyéből származtak a gyártói…

Az Almák alapanyagául a jól bevált kétütemű Trabantok szolgáltak
Fotó: classic trader

Mindenesetre azt büszkén állították, a jármű karosszériáját és belső terét Magyarországon tervezték. Alkotói az idősebbekre és a fiatalokra számítottak, akik ezzel a kisautóval járhattak volna vadászni, halászni, kikapcsolódni. A különböző korosztályok azonban nem tolongtak azért, hogy leszakíthassák a maguk Almáját, és ettől nem elsősorban az akkor borsosnak számító, 700 ezer forintos ár tartotta vissza őket. Az első pillantásra látszott a „Magyarországon tervezett” karosszérián és utastéren, hogy bölcsőjük a Zwi­ckauban, a Trabant szülőhelyén ringott. Trabant-alapokra építették föl az Almát, eredeti keletnémet volt a padlólemez, a burkolat alatti fémszerkezeti elemek többsége, a szélvédő és részben az ajtókeret is.

A futómű is a valahai NDK-ban termett, nem különben a rásegítő nélküli négy dobfék és a kormánymű. Aztán a Fiat 128-as felújított 903 köbcentiméteres, 47 lóerős, karburátoros motorja került bele, fogyasztása pedig 5,8 liter országúton, míg városban már 6,3. A négyütemű motort a négyfokozatú váltóhoz illesztették. Az eredeti Trabant-akkumulátornál valamivel nagyobb teljesítményű energiaforrást tettek bele, de műszerfalon jól felfedezhetők voltak a Trabant és Lada jól ismert kijelzői. A műbőr borítások, a sportkormány és a kagylósított ülések hoznak némi változatosságot a formatervezésbe.

Műszaki adatok:

Önsúly : 690 kiló

Motor: 4 hengeres

Hengerűrtartalaom: 903 ccm

Maximális teljesítmény: 35 kW/ 47 LE

Fogyasztás országúton: 5,8 liter, 100km/h

Városban: 6,3 liter

Üzemanyagtartály: 24 liter

Váltó: mechanikus

Sebességfokozatok: 4+1

Fék elől, hátul: dob

Szállítható személyek száma: 4

Teljes hossz: 3500 mm

Szélesség, eleje: 1480 mm

 

A gyártók adatai szerint 22 másodperc alatt érte el a 100 kilométeres sebességet, végsebessége 110 km/h, de az nem mondható igazán szerencsésnek, hogy 80 kilométernél rezonált a karosszéria, amely az eredeti elképzelések szerint piros, lila, fehér, sárga és zöld színekben hódította volna meg a piacot.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!