lóerő

2021.10.24. 10:30

A drift nem más, mint a csúszkálás művészete

A dalmát város szerpentinjén Szász László és több más magyar mellett az ifjabb korosztály képviselőjeként mutatkozott be Nagy Ádám nemzetközi profi driftpilóta is. De mi ez pontosan?

Tihanyi Tamás

Nagy Ádám magyar versenyző a driftautózás egyik jellegzetes pillanatában

Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

– Sokan kérdezik ezt, és valóban belezavarodhat a magyarázatba az ember, mert hiába létezik többféle szabályrendszer és bajnokság, a követelmény nagyjából mindenhol egységes – mondta Nagy Ádám. – A lényeg azonban ugyanaz: az autót folyamatos csúszásban, túlkormányzottságban kell irányítani, keresztbe kell fordítani, hogy csússzon a hátulja. Ilyenkor nem az idő a fontos. Úgy értékelik, hogy vannak megadott pontok, úgynevezett érintési zónák. Ezenkívül a szög, a tempó és a stílus is fontos tényező, ezek együttesen határozzák meg a pontozás rendszerét. Először a kvalifikáció jön, egyedül kell végigmenni a pályán, és úgy juthat be a versenyző a legjobb harminckettő közé, ahol aztán immár párban csatáznak, és már egymáshoz viszonyítják a telje­sítményt.

Nagy Ádám magyar versenyző a driftautózás egyik jellegzetes pillanatában
Fotó: Tihanyi Tamás / Fejér Megyei Hírlap

Magyarországon jelenleg két driftbajnokság van – hogy miért kettő, az egy külön történet lenne –, de rendeznek Európa-bajnokságot is. A drift még nem tartozik a FIA hatáskörébe: Ádám úgy fogalmaz, hogy ezek amolyan „külsős bajnokságok”, a kis országokban relatív kis pénzekkel és kevés pilótával. A sportágat Japánban találták ki valamikor a nyolcvanas években, a szigetország hegyvidékén először illegálisan kezdtek a hátsó kerekeken csúszkálni olyan pályákon, amilyeneken például Szász László gyűjti a serlegeket immár évtizedek óta. Aztán egyre komolyabb szinten, mind drágább, épített autókkal, versenypályán folytatták a műfajt. Nem véletlen tehát, hogy Nagy Ádám az elmúlt hetekben Horvátországban kétszer is a hegyen kötött ki: először Skradinban, aztán Dubrovnikban – A skradini emlékverseny után Szász Laciékkal együtt elutaztam Dubrovnikba is, nagy élmény volt, és remekül éreztük magunkat – folytatta Ádám. – Nem gyakran autózik egy drifter ilyen keretek között, ilyen helyen. Driftfutamot nagyon ritkán rendeznek hegyen, mert nem tudják rendesen lepontozni, hiszen nem látható be a pálya. Ráadásul nagyobb a veszély is, két autó nem tud egymás mögött harminc centire haladni, mert ha valaki hibázik, egy szakadék és egy sziklafal között csúnya balesetek történhetnek.

Nagy Ádám 2009-től vette egyre komolyabban a versenyeket, mondhatjuk azt is, akkor lett belőle profi. De őt is sújtja a hazai motorsport általános problémája, a támogatók hiánya, ezért az eltelt időt talán ötvenszázalékosan tudta csak kihasználni. Hazai versenyeken így is többször állt dobogón, s lett külföldön második egy Európa-bajnoki futamon.

– Minden változik ebben a sportban, rohamosan nő az anyagi követelmény is. Régebben pár millióból fel lehetett építeni egy verseny­autót, ha valaki ma komolyan labdába akar rúgni, ahhoz harminc-ötven millióra is szüksége lehet. Ha egyetlen menetet nézünk, ahhoz legkevesebb tizenöt liter üzemanyag és egy pár versenygumi kell, ez a minimumköltség, ha nem számolunk kopást, vagy nem törik az autó, a féltengely vagy a karosszéria. Azaz százezer forintba kerül csupán egyszer végigmenni a pályán. Ezért nem csoda, hogy mi mindannyian szinte csak és kizárólag azért dolgozunk és küzdünk, hogy minél többet versenyezhessünk.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!