Lóerő

2021.01.14. 13:30

Befagyhat az üzemanyagunk a téli extrém hidegtől? Utánajártunk!

A legfrissebb meteorológiai előrejelzések szerint a hétvégén akár mínusz 20 fokra is készülhetünk, mely nem csak minket, de gépjárművünket is megterheli.

Elekes Gergő

A benzint kevésbé, mint a dízelt

– A benzin működését mintegy -60 fokig garantálják, tehát a benzineseknek nagyon nem kell félniük, ha jó akkumulátor, önindító és üzemanyag van a járműben. Itt ugyanis nincs különbség a téli-nyári összetétel között. Évtizedekkel ezelőtt a benzines autóknál a benzinadagolást hidegindításnál dúsítani kellett, szivatót húztunk rájuk. A mai modern autóknál azonban ezzel már nincs gond, a számítógépvezérlés biztosítja a működést – avatott be minket a részletekbe Rónai János autószerelő, a Pázmándi Nosztalgia-Jármű Egyesület oszlopos tagja.

– A dízelesnél viszont más a helyzet, háromféle üzemanyagot állítanak elő a finomítók: nyári, téli és a téli prémium. A nyári üzemanyagok nagyjából -10 fok környékéig képesek működni télen, ha havi rendszerességgel tankolunk, és használjuk is az autót. Probléma akkor lehet, ha például nyári üzemanyaggal megtankolt, ritkán használt autóval indulnánk útnak a hidegben, -10 fok alatt ugyanis ledermedhet az üzemanyag, megváltozik a tulajdonsága, sűrűvé válik, ezáltal a porlasztást ellehetetleníti. Ha a tankban már dermedés áll fenn, paraffinkicsapódás állhat elő, a paraffinszemcsék egy vajszerű, krémes állagot alkotnak, amitől eldugul a rendszer és nem jut gázolaj a motorhoz. Akár 1-2 csepp víz az üzemanyagban is megfagyhat és jégdugót okozhat az üzemanyagcsőben. A kellően gondos gazda persze tud védekezni olyan adalékanyagok vásárlásával, melyekkel az üzemanyag égési hőmérsékletét, téltűrő képességét maga is meg tudja emelni.

Az ősztől tavaszig kapható téli gázolaj -25 fokos alsó határértékre van optimalizálva, ha havi rendszerességgel tankolunk, nincs félnivalónk.

A prémium minőségű téli dízelnél -40 fokot garantálnak, sőt, egyes hideg égövi országokban léteznek ennél is hidegtűrőbb gázolajok, úgynevezett fehér gázolajok.

A gyártók igyekeznek védekezni a fagyás ellen, a dízeles gépjárműveknél az üzemanyagszűrő házakat szinte mindig a motortérbe építik, a motor melege jótékony hatású. Az üzemanyagszűrőket sokszor a motorra építik és ezen felül elektromos fűtőbetétek is vannak az üzemanyagszűrő házban. Bizonyos esetekben a motor vízrendszere az üzemanyagszűrőházon megy át és mint egy radiátor, fűti az üzemanyagot.

A dízeleseket jobban fogja érinteni az extrém hideg
Fotó: Shutterstock

El tud-e indulni az autó, ha a gázolaj ledermedt az autóban? – adódik a kérdés.

– Nem. Olyan tud előfordulni, hogy valaki egy meleg garázsban tárolt, nyári gázolajjal megtankolt autóval indul útnak, és félúton elakad, ilyenkor ugyanis indításnál még berobban a motor, menet közben azonban, a hideg idő hatására, kicsapódik a nyári üzemanyag.

Hasznos tanácsok

Egy utcán parkoló autót véletlenül se mossunk le, mert garantáltan befagy mindene. Az ajtótömítéseket érdemes szilikonnal lekenni, így a reggeli fagy ellenére sem tapadnak az ajtóhoz.

Extrém hidegben előfordulhat, hogy az autó kulcsának elektromos jelei nem nyitják a járművet, ilyenkor a vélhetően befagyott zárhoz kell nyúlnunk. Zárolajzóval, különböző szprék használatával segíthetünk a gondon a fagyok megjelente előtt.

Létfontosságú, hogy megfelelő akkumulátor legyen az autóban! Se nem túl kicsi, se nem túl nagy!

Indulás előtt érdemes kicsit járatni a motort, ha van első-hátsó szélvédőfűtés, tükörfűtés, azt használni, de még emellett is ki kell szállni és levakarni a jeget a szélvédőről. Ez biztonsági szempontból is létfontosságú!

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!