Divatikon lett a Mini

2019.01.06. 13:30

Eddig tíz tulajdonosa volt az angol népautónak

Metz Lászlót vonzotta az ikonikus autó bájos megjelenése. Mr. Bean jól ismert, apró járgányával, egy Mini Morrisszal kaptuk lencsevégre. Új szerzeményéről mesélt.

Benedek Bálint

Gokartos élményt nyújt a vezetése, mondja Metz László

Fotó: Szakony Attila / Zalai Hírlap

Bár a Mini Morris sokak számára főleg a brit televíziós vígjáték jeleneteiből ismert, az autórajongók nagyon jól tudják, hogy az apró járgány a raliversenyek sztárja volt az 1960-as évek végén. Metz László ritkaságnak számító, drága Innocenti Minit vásárolt négy évvel ezelőtt. A kocsit mindenütt lyukak borították, s bár igyekezett karbantartani, ám nincs autószerelői végzettsége, eladta. – Viszont a bájos megjelenése vonzott – folytatta. – Ezért kerestem a megfelelő példányt, s ráakadtam egy kalandos életű, 1971-es, 1000 köbcm-es motorral szerelt, 4 sebességes, manuális váltós, felújított kocsira. A papírok alapján talán 1983- ban érkezhetett az országba, és a kormányművet jobb oldalról azonnal átszerelhették balra.

Gokartos élményt nyújt a vezetése, mondja Metz László
Fotó: Szakony Attila / Zalai Hírlap

A tizedik gazdájától, egy idősebb érdi úrtól vettem. Előtte Veszprémben teljesített szolgálatot, ahhoz a tulajdonosához ajándékba érkezett. A történet szerint az eredetileg fekete színű kocsit autós kvízben sorsolták ki még 2003-ban, majd újabb alapos átalakításon esett át. Metz László szerint ennél az évjáratnál sem figyelt a gyártó a korrózióvédelemre, ezért az autót valósággal felfalta a rozsda. A szélvédő előtti részt teljesen felújíthatták, motort cseréltek, de a felépítményt is újragondolták. Persze ügyeltek arra, hogy megőrizzék az eredeti állapotot. Az internetes szakirodalom szerint a Mini történetének kezdete az ötvenes évekig vezethető vissza. Elsőként a British Motor Corporation elnöke, Leonard Lord szorgalmazta, hogy szükség lenne belföldi gyártású, kis fogyasztású, gazdaságosan üzemeltethető, kis karbantartásigényű, a széles néprétegek által is elérhető árú kisautóra, majd 1957- ben megbízást adott Sir Alec Issigonis számára az autó megtervezésére. Kikötésként mindössze annyit adott meg, hogy négy személy elférjen benne, megbízható, olcsó és a BMC autóihoz hasonlóan sportos és jó hajtású legyen.

Mindent egyszerűen, a műszeregység középre került
Fotó: Szakony Attila / Zalai Hírlap

Eleinte nehéz feladat volt megfelelően elhelyezni a motort, a sebességváltót és a négy ülést. Épp hatvan évvel ezelőtt megszületett a kisautó rajza, a következő évben pedig legördült a gyártósorról. – Divat, életstílus és az évtized ikonja lett – tette hozzá László. – A kor népautója lett, olyannyira az egyszerűségre törekedtek, hogy rugói gumitömbökből vannak. Egy teherautót könnyebb vezetni, nagyon kemény az úttartása. A helytakarékosság érdekében a váltót a motor alá, a karterrel egybe építették, így egyfajta olaj kell a kenéshez. A hűtő pedig a menetiránnyal párhuzamosan, a bal oldali kerékdob mellé került. Olyan apró minden, hogy az akkumulátornak a csomagtartóban találtak helyet.

Négy henger, 1000 köbcenti, alatta a négyfokozatú váltó
Fotó: Szakony Attila / Zalai Hírlap

Picike, ám ha sportosan hajtják, akkor nyolc litert is lenyelhet 100 kilométeren a 25 literes tankból. A pusztán autórajongó férfi, miután megvette a kicsi kocsit, szinte naponta aláfeküdt, és könyékig olajosan bütykölte. – A Mini nem csak új, olajzöld és fehér festést kapott, de nyolc óra megfeszített munkával az egész motort ki kellett emelnem, miután a négy hengerből kettő tönkrement – így a tulajdonosa.

Apró csomagtartó, aljában a pótkerék, balra a 25 literes tank
Fotó: Szakony Attila / Zalai Hírlap

– Ilyenkor a videómegosztó portálok és az internet lesznek a legjobb barátaid. Aztán a további munkákban, például a kocsi leültetésében néhány autómániás ismerősömre számíthattam. Maczkó Csaba autórestaurátor mellett Király Ferenc, a Magyar Mini Klub elnöke segített összeszedni anyagokat az autóhoz. Most, hogy elkészült, vezetni olyan, mint egy gokartot, a fenekemet valósággal karcolja az aszfalt – mondja mosolyogva.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!