Az új típusengedélyeknél feltétel az eCall asszisztencia megléte

2018.04.21. 10:00

Önműködő segély-hívó az autókba

Mi történik, ha eszméletét veszti a sofőr és utasai egy baleset következtében? Ha éjszaka, amikor a sötétség leple alatt bukik árokba egy autó? Ki segít, ha senki nem látta, senki nem tudja, hogy baj van? Az eCall segítségnyújtó rendszere akár a légzsák működésbe lépésével egyszerre jelzést küld a mentőknek, a katasztrófavédelemnek.

Majer Tamás

A biztonsági öv, az övfeszítő, a légzsák, a számtalan különböző, a törésteszteken dicsőseget szerző autóalkatrészek fejlődése után egy új kütyü is segíti az autósok biztonságát, mentését.

A 112-es egységes európai segélyhívó szolgáltatáson alapuló fedélzeti e-segélyhívó-rendszer kiépítéséről már 2015-ben rendeletet alkotott az Európai Parlament. Célja, hogy a segélyhívó rendszer szerte az öreg kontinensen, valamennyi uniós polgárt egyenlően szolgáljon, segítsen a bajban. Az automatikus segélyhívó rendszer voltaképpen egy szolgáltatás. Az újonnan forgalomba hozott autótípusoknak már képesnek kell lenniük e szolgáltatás működési körülményeinek helyet biztosítani, megfelelni. Jelenleg az ez év március 31. után gyártásba kerülő újfajta személygépkocsikról és kishaszonjárművekről van szó. Azzal a könnyítéssel – legalábbis fejlesztők s a pénztárcák számára –, hogy csak az Unión belül eladott típusoknál lép érvénybe a szabályozás.

Arról tehát nincs – még – szó, hogy minden egyes újonnan gyártószalagra és eladósorba kerülő autónak „tudnia kell” az eCall nyelvén. Bár feltehetőleg egyre szigorodik majd a rendelkezés, a hosszú távú cél az eCall általánossá tétele. Életeket menthet.

A hívásközpontok idehaza már tavaly ősz óta készek fogadni az eCall hívásait. A rendszer honi felelőse a Magyar Autóklub. Az automatikus segélyhívó, ha a szenzorokon keresztül bajra lesz figyelmes – kinyílik a légzsák, sérül az övfeszítő –, máris közli a vészhelyzet körülményeit a 112-vel, mentőkkel, rendőrökkel, katasztrófavédelemmel.

Az új típusok gyártásakor már kötelező, de a régiekbe is beapplikálható a vészhelyzetben jól szolgáló rendszer Fotó: Pixabay.com

Ehhez értelemszerűen a fedélzeti egységen kívül egy SIM-kártyával is bírnia kell az eCallra szerelt járműnek. A szerencsétlenség részleteit, koordinátáit így hamarabb tudhatják meg a szakemberek, előbb indulhat útjára a segítség, mintha egy szemtanú tárcsázná fel a segélyhívó számot. Nem beszélve arról, ha nincs szemtanú, sötét éjjel van, vagy éppen elveszítették eszméletüket az autóban ülők.

Ugyanakkor az is része az automatikus segélyhívó alapszintű rendszerkövetelményeinek, hogy kétirányú beszélgetést tegyen lehetővé az autóban ülők és a központ között. Ez a véletlen vagy téves riasztások miatt elengedhetetlen. Gombnyomásra is aktiválódik a rendszer. A gombot – a felesleges, véletlen hívások elkerülése érdekében – megfelelő fedéllel kell ellátni. Az eCall akár külön egysége is lehet a kocsi műszerfalának, de a kihangosító, a fedélzeti telefon, a navigáció beépített tartozéka is lehet. A rendszer akár arra is képes lehet, hogy ne csak a 112-t, hanem a többi, a baleset közelében járó autót is értesítse, hogy ne menjenek arra, vagy éppen riassza őket: segítsenek a bajba jutott társukon.

Az eCallt utólag is be lehet szereltetni az autókba, ennek költsége 30 ezer forint körül van, üzemeltetési költsége nincs, hiszen a segélyhívásra használt SIM a törvénynek hála ingyenes.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!