Kultúra

2017.08.20. 15:50

Utazásra csábítanak - Tósoki Attila kiállításán minden darab egyedi

SZÉKESFEHÉRVÁR Hegyek-völgyek között zakatol a vonat, jelez a szemafor, a képzeletbeli táj mintha ismerős lenne. A terepasztalra épített vasút a legjózanabb felnőttet is elvarázsolja kicsit.

Zsohár Melinda

Székesfehérváron, a város szívében a Táncsics utcai gyönyörű szecessziós belvárosi ház pincéjében építette fel Tósoki Attila az ő vasútját - sínekkel, állomásokkal, az igazit megidéző épületekkel, mozdonyokkal, kocsikkal, jelzőoszlopokkal és lámpákkal. Pontosan ilyen nincs, azaz a székesfehérvári vasútállomás felismerhető, a maroshegyi városrész is mintha felbukkanna, miként a 80-as években épült panelházak ma is álló csoportjai. A most 47 éves férfi még látta gyermekkorában a Tóvárosi lakótelepi lakásuk ablakából a balatoni fővonal gurítódombját, amit azóta eldózeroltak, de ő emlékezetből visszaépítette az asztalra.

Tósoki Attila a fehérvári Táncsics utcai kisvasút-kiállításán minden darab egyedi, a modellezés szenvedélyéhez a készítés is hozzátartozik Fotó: Archív

És a Maroshegyen ugyan soha nem volt tűzoltóság, de a gyerekeknek oly kedves laktanya bekerült a terepbe. A képzeletbeli tájon továbbfut a kisvonat, Tófenyves (nemlétező) balatoni települése felé, szőlődombok, kis erdők, ligetek, indóházak mentén. A modellrendszer működik, villognak a lámpák, igazi, eleven vasúti közlekedés illúziója ragadja magával a mégoly fegyelmezett nézelődőt is. - Hatévesen raktam össze az első repülőmet, utána szerettem bele a vasútmodellezésbe - magyarázza Tósoki Attila. - Tízéves voltam, amikor villanyvasutat kaptunk a testvéremmel karácsonyra, mint akkoriban nagyon sok kisfiú. Olcsó volt a keleti gyermekjáték-piacon a modellekhez való bármilyen elem, alkatrész, ma egy nem túl egyedi mozdony százezer forintba kerül - foglalja össze az eltelt évtizedek változásait. A gyermekkori álmához makacsul visszatért modellező művészi színvonalon fotózik, ez a kenyere. Pontosan nem tudjuk kideríteni, van-e köze az efféle művészi érzéknek az ilyesféle alkotókedvhez.

- A szoba sarkába terepasztalt építettem tizenkét évesen, továbbtanuláskor a dízelmozdony-szerelőséget jelöltem meg. Ki is tanultam, bár pályaelhagyó lettem - mondja az újra pályára tért vasutas . Egyik kedvence a fehérvári vasúti fordítókorong, itt van, s a fűtőház háború előtti, külsőleg is szebb változatát építették fel a terepasztalon, képek alapján. Régi álma beköltözni a Déli Pályaudvarra egy időre, de a másolatát mindenképpen megépíti. És persze neki is a szépek szépe a Keleti Pályaudvar!

A fehérvári vasútmodell bemutatót Varga Zoltán barátjával szövetkezve állította össze, segítettek helyi cégek, s a folytatáshoz a polgármester is adott támogatást.

Magát az építést, a manuális részét, az alkotást is kedveli, szükséges is, mert a drágaság mellett sok vasúti maketthez nincs is előre gyártott elem. A felcsúti kisvasút épületeit most készítette el, ahhoz mindent maga fabrikált, csupa kézi munka a felvételi épület és a remiz, a kocsik, a fák, a keskeny sínek, az ostorlámpák. Az MK 48-as mozdony és a kocsik szintén egyedi és egyedüli darabok, rajtuk a gyártási s azonosítási szám. Minden olyan, mint a nagyokon, s a Táncsics utcai pince-vasút valamennyi darabján.

Az Alcsút-Felcsút vasútállomás makettje, Attila legújabb munkája

Ha valódi vasúton utazik, az osztrák és svájci vasutat csodálja leginkább. Eredetiek, vasúti műemlékek az épületek, aktívan használják és vigyázzák őket, nem rontják el otromba "modernizálással". Tisztaság uralkodik mindenütt, gyönyörű a táj - nosztalgia és napi valóság egyben. A vasútszerelmeseknek ez a természetes.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!