Kultúra

2017.08.15. 18:30

Jön a hang, csak kérni kell - Szirtes Edina "Mókus" adja a királyi muzsikát Székesfehérváron

SZÉKESFEHÉRVÁR - Már sokszor leírták előttem is, hogy Szirtes Edina "Mókus" muzsikus és zeneszerző az ország egyik legszerényebb művésze. És valóban: a gregorián és bizánci kórustételek kivételével teljesen az ő alkotói fantáziájára épülő zenéről, amelyet az idei fehérvári királyi szertartásjátékhoz írt, hallatlan alázatossággal mesél.

Kocsis Noémi

Szirtes Edina „Mókus” muzsikus és zeneszerző jegyzi az idei koronázási szertartásjáték zenéjét. Az alkotó meglepő szerénységgel, szívbeli lelkesedéssel mesélt felkérésről, ihletettségről, kedvenc karakteréről.

Rengeteget dolgozik, nem volt nélküle idén nagy honi kulturális hét, Székesfehérváron több közös munkája volt például Cserta Balázzsal, a jövő évben pedig a Vörösmarty Színházban egy népballadán alapuló táncjátékhoz szerez zenét. Idén még nem volt nyaralni, izgalommal készül a III. Béla premierjére.

Ötödször készült nagy volumenű színpad a fehérvári Romkertben, ahol e hét végén bemutatják az ötödik királyi szertartásjátékot is, ezúttal III. Béla életéről. A színészek mellett látványos színpadtechnikával, statisztákkal, fényekkel megaprodukcióvá érlelt szertartásjáték elválaszthatatlan eleme a zene.

Tavaly Márta István mellett már feltűnt zeneszerzőként a fiatal, kiugró honi világzenész tehetség, Szirtes Edina. A szakmában általánosan csak Mókusként hívott, rengeteget dolgozó művész az idén már teljes egészében felelt az egész estés produkció muzsikájáért.

- Tavaly István mellett dolgozva 8-9 tételnek én írtam a zenéjét, idén viszont magamra maradtam ezzel. Viszont több okból is szívesen vállaltam el a rendező, Szikora János felkérését. Egyrészt bíztam az ő kifinomult ízlésében, a szövegkönyvben, a koncepcióban.

Másrészt nagyon inspirált, hogy bár korábban is sok kortárs táncosnak és kortárs táncbemutatónak szereztem zenét, a fehérvári kezdeményezésről azt éreztem, hogy több, mint színház és több, mint szertartás, egy hihetetlenül izgalmas valami, amelyben remek emberekkel, kollégákkal, stábbal lehet közösen munkálkodni.

Olyasmi, amellyel az elődök előtt is fejet hajthatok, de amelyből szerzőként a saját századunk őrületes hangzavarát sem kell kizárnom, hiszen én magam is ebben élek.

A hazai világzenei élet rendkívül sokat dolgozó alakja, Szirtes Edina jegyzi a fehérvári koronázási játékok muzsikáját is. A produkció augusztus 18-án és 19-én kerül színpadra   Fotó: Lukács Dávid

- Ez miben nyilvánul meg, hogyan állnak össze a tételsorok az egészen belül?

- A partitúrát nagyrészt a rendezői hangulati kérésekből és a szövegkönyvből építkezve állítom össze. Én a színpadon nem muzsikálok, a hangzás kilenc nagyszerű zenésztársamnak köszönhető majd. Kérés volt, hogy a darabban szerepeljenek eredeti liturgikus és bizánci kórusrészek, hiszen ezek a több száz éves dallamok nélkülözhetetlenek a korabeli hangulathoz. Ezeket a liturgikus kóruséneklés honi nagyjai, a Szent Efrém Férfikar tagjai éneklik fel előzetesen a produkció számára.

- Mennyire elvárás, hogy egy 21. században előadott szertartásjáték patetikus, komoly dolog legyen?

- Azt gondolom, nem kell, hogy bármelyik - akár a populáris, akár a túlságosan komoly - oldal felé elbillenjen, de nyugodtan tartalmazhat "hajmeresztő" elemeket is. Zenében én például a kisszekund párhuzamoktól kezdek bizseregni és imádom az észt kortárs zeneszerzőket.

Azt tapasztaltam, a fehérvári közönség örül a szokatlannak, az újnak. A liturgikus tételsorhoz nyilván szerzőként ragaszkodnom kell, hiszen a történelmen átsuhanva ez orientál minket, de például lesz a darabban egy Halálkerék tétel, amelyhez különösen izgalmas volt zenét írni, hiszen a színpadi megjelenítése is hasonló, akrobatikus, lendületes. A fináléban igyekeztem az egészből egyfajta összegzést vonni és a különböző stílusok és műfajok elemeit elegyíteni, egy reményeim szerint látványos, világ- és népzenés össztáncban.

- Ki a darabbeli kedvenc karaktere?

- Anna, a király felesége, a szerelem és az élet képviselője nagyon közel áll hozzám. Ő a kedvencem, az ő érzékenységét, odaadását, szerelmét igyekeztem egy szöveg nélküli énekdallamban is visszaadni. Remélem, olyannak találja majd a közönség is, mint ami az én szívemet is megérinti: kristálytiszta női hang, vibrátó nélkül.

- Többször említette már korábban, hogy a zene önnél fentről jön. Most is így volt?

- Részben igen, de bizonyos tételeknél muszáj volt két lábbal a földön állnom. Az alkotó áldott állapotot valóban kérni kell, de a hang, a zene, a ritmus valójában minden, körülöttünk lévő dologban ott található: egy köszönésben, egy ölelésben. A hangszerelés már utána inkább mérnöki munka, még a szóban is benne van, hogy "szerelünk". Az én módszerem az, hogy annyira el tudjak belül csendesedni, hogy mikor végül visszatérek önmagamhoz a munka után, én magam is elcsodálkozzam a leírt hangok láttán: ezt valóban én csináltam?

 

Szirtes Edináról:

Művészetközeli családban nőtt fel Kecskeméten, édesanyja drámapedagógus-bábjátékos. Edina hétévesen komponálta első mesejáték-muzsikáját. Hegedűművész diplomát szerzett, a világzene talán legsodróbb lendületű, legfoglalkoztatottabb hazai képviselője. Az idei kapolcsi nagyfesztiválon saját zenés művészudvart vitt.

Jelenleg Rófusz Kinga animációs rendezővel egy 12 perces teremtéstörténet-animáció zenei felvételein dolgozik. Székesfehérváron a Vörösmarty Színházban a 2018/2019-es évadban várható a közreműködésével egy produkció: a 3. tételes programzene a Vidróczki-legendát dolgozza fel, a magyar népzenei kincsből merítve.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!