2019.05.30. 08:00
Gazdag zenei csemege és humor a színpadon a Hotel Magyar Király kupolatermében
A negyvenhét éves Primavera Kórus felnőtt kórus abban az értelemben is, hogy a zene segítségével fürkészi saját gyökereit, kapcsolatot teremt múlt és jövendő között, számon tartja a jeles évfordulókat és fejet hajt a nagy elődök előtt. Háromszáz éve született Leopold Mozart, százhúsz éve született Bárdos Lajos, ennek jegyében töltötte meg gazdag kórusmuzsika a székesfehérvári Hotel Magyar Király kupolatermét.
Az évfordulós koncerten egyházzenei és világi dallamok is felcsendültek
Fotó: Csutiné Schleer Erzsébet
Horányi Ottilia karnagy az évfordulós zeneszerzők életművéből válogatva olyan műsort állított össze, amely által a zenetörténet folytonosságára, egyben a zeneművészet fejlődésére láthatott rá a közönségünk, s egyúttal az egyetemes zenekultúra hátterében Bárdos Lajos művei által tömör áttekintést kapott a magyar kórusmuzsika rendkívül színes kincsestáráról. Leopold Mozart Missa Brevis KV 115 művének ihletett tolmácsolása után Bárdos Lajos gazdag szakrális kórusműveiből és míves népdalfeldolgozásaiból csendült fel az alkalomhoz illő válogatás.
A Mozart-mise egyik zenei közreműködője a koncert előtt szűk órával odaadóan beugró kitűnő csellóművész, ifj. Major István volt, orgonán Szarka Andrea kísért. A ritkán előadott mise igazi zenei csemege volt a hallgatóság számára. Az egyszerre elegáns és méltóságteljes, másutt titokzatos zenei megoldások és hangulatok megmutatták, milyen kapcsolat, illetve eltérés van a két Mozart között.
A hangverseny két részét Carl Stamitz-zene kötötte össze. A cseh származású német zeneszerző az idősebb és a fiatalabb Mozart születésének ideje között látta meg a napvilágot. A Darmstadt Clarinet Concerto III. tételének remek előadásával György Roland idézte meg szintén ezt a korszakot. Zongorán kísért Vajda Zsuzsanna.
A Horányi Ottilia által vezetett Primavera Kórust a működésének korábbi időszakában Bárdos Lajos személyesen is hallgathatta, és egyszer így nyilatkozott: „Megvettem a kórust”. Horányi Ottilia további személyes és kedves élmények, emlékek felelevenítésével fűszerezve vázolta Bárdos Lajos termékeny életének fontos állomásait.
Az egyházzenei alkotások két ünnep, a karácsony és a húsvét, a születés és a feltámadás gondolata köré illeszkedtek, az örök élet ígéretével és vágyával mintegy jelképezve a maradandó értékeket. A három-három alkotás bemutatta, hogy Bárdos Lajos mennyire mívesen és kifejezően öntötte zenébe a legmélyebb örömöt és fájdalmat, a várakozást és elfogadást. Ehhez a csokorhoz kötve csendült fel a Bárdos család másik tagja, Deák-Bárdos György megrázóan szépséges műve, az Eli, eli!
A világi művek sorát – nagyon finom átvezetéssel és mély szimbolikával – a tavasz ébredését és kirobbanó lelkesedését megéneklő Elmúlt már a vad tél című kórusmű vezette be. Ezt a hangulatot ellenpontozta a másik Bárdos családtag, kitűnő szerzőnk, Daróci Bárdos Tamás műve, a Tűnődés. Nádasdy Kálmánnak a megállásra késztető kérdéseivel és Daróci Bárdos Tamás csodás harmóniáival szeretettel gondolunk az ifjabb mesterre, akinek Trilógiáját (Missa Gratiae, Fehérvári Te Deum, Magyar Requiem) a Primavera Kórus mutatta be Horányi Ottilia vezetésével. Daróci Bárdos Tamás, kórusunk és karnagyunk kedves barátja később a lemezbemutató koncert után szerényen csak annyit mondott: sajnálja, hogy ezt édesapja nem érhette meg.
Bárdos Lajos szintén kitűnő humorát, vitalitását mutatta be a hangverseny utolsó blokkja. A Kínai kánon kapcsán Horányi Ottilia olyan kifejező és tréfás zeneszerzői instrukciókat idézett a Bárdos Lajos-kottákból, amik valójában nem zenei kifejezések, de a kóruspróbák során az előadók számára is roppant szórakoztatóak, és hozzásegítik az énekeseket a megfelelő interpretációhoz. Végül Bárdos Lajos kiváló feldolgozásaiban a népdalkincsünk gyöngyszemei szereztek meghitt, bánatos, huncut és önfeledten mulatós pillanatokat a lelkes közönség számára.
A rangos helyszínen különleges zenei csemegét kínált a közönségnek a hangverseny zenei dramaturgiája.
A hálás közönség hosszú tapssal köszönte meg az évfordulós koncertet.