Kultúra

2006.07.05. 02:27

Ave Maria, öt változatban

Üdvözlégy Mária, kegyelemmel teljes, az Úr van teveled, áldott vagy te az asszonyok között és áldott a te méhednek gyümölcse, Jézus. Asszonyunk, Szűz ...

Mórocz Zsolt

"Üdvözlégy Mária, kegyelemmel teljes, az Úr van teveled, áldott vagy te az asszonyok között és áldott a te méhednek gyümölcse, Jézus. Asszonyunk, Szűz Mária, Istennek szent Anyja, imádkozzál érettünk, bűnösökért, most és halálunk óráján. Amen." Nem kétlem, sokan ismerik a kedves olvasók közül ezt a szép imádságot - abban pedig egészen biztos vagyok, hogy ha a teljes szöveget esetleg nem is tudná mindenki pontosan idézni, az eredeti latin textus első szavai többekben szép emlékeket ébresztenek "Ave Maria, gratia plena". Hogy hamarjában másra ne is hivatkozzak, hadd idézzem fel a tavalyi Musica Regia-fesztivál egyik emlékezetes estjét, amelyen a legméltóbb környezetben és a legméltóbb előadásban, a bazilika falai között Miklósa Erika hangján csendültek fel Schubert és Gounod Ave Maria-i.

Mielőtt az érdeklődő zenebarátok teljesen elbizonytalanodnának jelen írás műfaja felől, gyorsan megokolom a fenti kiselőadást. A Tomkins énekegyüttes hétfői, kizárólag a Musica Sacra repertoárjából válogatott koncertjének műsorát öt Ave Maria-megzenésítés határozta meg egymás után hallhattuk Victoria, Mozart, Bruckner, Liszt és Rahmanyinov kompozícióját. E ragyogó vezérfonalhoz egy teljes Palestrina-mise (Salvum me fac), Tomkins, Lassus és Mozart motetták és kánonok, valamint az immár hagyományosan elmaradhatatlan spirituálék társultak nem tagadom, nálam már ezzel a ragyogóan megtervezett programmal csatát nyertek Tomkinsék.

Tekintettel arra, hogy már-már hazajáró vendégekről van szó, az előadás technikai és zenei színvonalával kapcsolatban sem érhettek minket meglepetések. Ezúttal is kitűnő formában énekelt a kórus, tiszta intonáció, gondos szövegmondás, alapos műhelymunkára utaló, stílusosformálás jellemezte a produkciót, nem beszélve arról az imponáló hangi erőnlétről, mellyel az énekesek végig töretlenül magas színvonalon interpretálták nehéz és igényes szólamaikat. Mindent egybevetve a Tomkins énekegyüttes eddigi fellépései közül egyértelműen ezt a legutóbbit éreztem a legjobbnak. A konferálás feladatát is magára vállaló vezetőjük, Dobra János a darabok rövid ismertetése közben egy műhelytitokról is lerántotta a leplet együttese kiváló képességeit bemutatandó a legváltozatosabb szólamszámú kompozíciókat vette fel a hétfői műsorba - így hallhattunk ötszólamú misét (tíz énekessel), hatszólamú angol madrigált hat férfihangon, nyolc- és tizenkét szólamú, többkórusos latin motettát tizenhat, illetve tizenkettő énekes előadásában. Mintaszerű volt az egyes darabok karakteréhez és ideális hangzásképéhez illeszkedő kisebb együttesek kiválasztása, a műsorszámok közötti személycserék gyors lebonyolítása kétség nem fért hozzá, a kórus szakmailag annyira magasan képzett tagokból áll (ezen az estén főleg a hihetetlen erővel és ragyogással megszólaló férfiszólamok vitték a prímet), hogy gyakorlatilag bármely összeállításban elsőrangú produkcióra képes. Rám a legnagyobb hatást a Tomkins hat férfiénekese által tolmácsolt, homogén és tiszta hangzású két vallásos madrigálja, valamint Bruckner bensőséges Ave Mariája tette. Gyönyörűen sikerült a Palestrina-mise finoman szőtt Agnus Dei tétele, Mozart népszerű Ave verum-motettája (melyet a megszokottól eltérően végig pianissimo dinamikai szinten szólaltattak meg) és Rahmanyinov az ortodox egyház hagyományához kapcsolódó, orosz nyelvű Ave Mariája is. A már tavaly is hallott spirituálé-összeállítás és a két ráadás remek hangulatban zárta a templomot zsúfolásig megtöltő közönség vastapsától kísért, pompás hangversenyt. Fotó Fási László

Mielőtt az érdeklődő zenebarátok teljesen elbizonytalanodnának jelen írás műfaja felől, gyorsan megokolom a fenti kiselőadást. A Tomkins énekegyüttes hétfői, kizárólag a Musica Sacra repertoárjából válogatott koncertjének műsorát öt Ave Maria-megzenésítés határozta meg egymás után hallhattuk Victoria, Mozart, Bruckner, Liszt és Rahmanyinov kompozícióját. E ragyogó vezérfonalhoz egy teljes Palestrina-mise (Salvum me fac), Tomkins, Lassus és Mozart motetták és kánonok, valamint az immár hagyományosan elmaradhatatlan spirituálék társultak nem tagadom, nálam már ezzel a ragyogóan megtervezett programmal csatát nyertek Tomkinsék.

Tekintettel arra, hogy már-már hazajáró vendégekről van szó, az előadás technikai és zenei színvonalával kapcsolatban sem érhettek minket meglepetések. Ezúttal is kitűnő formában énekelt a kórus, tiszta intonáció, gondos szövegmondás, alapos műhelymunkára utaló, stílusosformálás jellemezte a produkciót, nem beszélve arról az imponáló hangi erőnlétről, mellyel az énekesek végig töretlenül magas színvonalon interpretálták nehéz és igényes szólamaikat. Mindent egybevetve a Tomkins énekegyüttes eddigi fellépései közül egyértelműen ezt a legutóbbit éreztem a legjobbnak. A konferálás feladatát is magára vállaló vezetőjük, Dobra János a darabok rövid ismertetése közben egy műhelytitokról is lerántotta a leplet együttese kiváló képességeit bemutatandó a legváltozatosabb szólamszámú kompozíciókat vette fel a hétfői műsorba - így hallhattunk ötszólamú misét (tíz énekessel), hatszólamú angol madrigált hat férfihangon, nyolc- és tizenkét szólamú, többkórusos latin motettát tizenhat, illetve tizenkettő énekes előadásában. Mintaszerű volt az egyes darabok karakteréhez és ideális hangzásképéhez illeszkedő kisebb együttesek kiválasztása, a műsorszámok közötti személycserék gyors lebonyolítása kétség nem fért hozzá, a kórus szakmailag annyira magasan képzett tagokból áll (ezen az estén főleg a hihetetlen erővel és ragyogással megszólaló férfiszólamok vitték a prímet), hogy gyakorlatilag bármely összeállításban elsőrangú produkcióra képes. Rám a legnagyobb hatást a Tomkins hat férfiénekese által tolmácsolt, homogén és tiszta hangzású két vallásos madrigálja, valamint Bruckner bensőséges Ave Mariája tette. Gyönyörűen sikerült a Palestrina-mise finoman szőtt Agnus Dei tétele, Mozart népszerű Ave verum-motettája (melyet a megszokottól eltérően végig pianissimo dinamikai szinten szólaltattak meg) és Rahmanyinov az ortodox egyház hagyományához kapcsolódó, orosz nyelvű Ave Mariája is. A már tavaly is hallott spirituálé-összeállítás és a két ráadás remek hangulatban zárta a templomot zsúfolásig megtöltő közönség vastapsától kísért, pompás hangversenyt. Fotó Fási László

Tekintettel arra, hogy már-már hazajáró vendégekről van szó, az előadás technikai és zenei színvonalával kapcsolatban sem érhettek minket meglepetések. Ezúttal is kitűnő formában énekelt a kórus, tiszta intonáció, gondos szövegmondás, alapos műhelymunkára utaló, stílusosformálás jellemezte a produkciót, nem beszélve arról az imponáló hangi erőnlétről, mellyel az énekesek végig töretlenül magas színvonalon interpretálták nehéz és igényes szólamaikat. Mindent egybevetve a Tomkins énekegyüttes eddigi fellépései közül egyértelműen ezt a legutóbbit éreztem a legjobbnak. A konferálás feladatát is magára vállaló vezetőjük, Dobra János a darabok rövid ismertetése közben egy műhelytitokról is lerántotta a leplet együttese kiváló képességeit bemutatandó a legváltozatosabb szólamszámú kompozíciókat vette fel a hétfői műsorba - így hallhattunk ötszólamú misét (tíz énekessel), hatszólamú angol madrigált hat férfihangon, nyolc- és tizenkét szólamú, többkórusos latin motettát tizenhat, illetve tizenkettő énekes előadásában. Mintaszerű volt az egyes darabok karakteréhez és ideális hangzásképéhez illeszkedő kisebb együttesek kiválasztása, a műsorszámok közötti személycserék gyors lebonyolítása kétség nem fért hozzá, a kórus szakmailag annyira magasan képzett tagokból áll (ezen az estén főleg a hihetetlen erővel és ragyogással megszólaló férfiszólamok vitték a prímet), hogy gyakorlatilag bármely összeállításban elsőrangú produkcióra képes. Rám a legnagyobb hatást a Tomkins hat férfiénekese által tolmácsolt, homogén és tiszta hangzású két vallásos madrigálja, valamint Bruckner bensőséges Ave Mariája tette. Gyönyörűen sikerült a Palestrina-mise finoman szőtt Agnus Dei tétele, Mozart népszerű Ave verum-motettája (melyet a megszokottól eltérően végig pianissimo dinamikai szinten szólaltattak meg) és Rahmanyinov az ortodox egyház hagyományához kapcsolódó, orosz nyelvű Ave Mariája is. A már tavaly is hallott spirituálé-összeállítás és a két ráadás remek hangulatban zárta a templomot zsúfolásig megtöltő közönség vastapsától kísért, pompás hangversenyt. Fotó Fási László

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!