Kultúra

2016.02.09. 18:09

A jó feladat a tanár önzése?

Székesfehérvár - Már csak a héten látogatható a Tóparti gimnázium aulájában a művészeti szakközépiskola növendékeinek munkáiból rendezett kiállítás. Kár, hogy két hét után bezár, mert jócskán van mire rácsodálkozni...

Gábor Gina

Igazán nem akarom a tópartis művésztanárok glóriáját szidolozni, de mindig elámulok a feladatok ötletességén. Szarka Tamás keramikusművész erre azt válaszolja, hogy ez színtiszta önzés: elvégre a tanár se akar unatkozni. Így tehát amikor kiötli a következő tanév feladatát a diákjai számára, lehetőleg olyasmit igyekszik választani, ami őt is inspirálja. Amellett persze, a feladatnak alkalmazkodnia kell a diákok képességeihez, felkészültségéhez, és segítenie, hogy a növendékek szinte észrevétlenül újabb és újabb szakmai fogásokat sajátítsanak el. Szarka Tamás diákjai szögletes gyertyamártó edényeket készítettek. Gipszlapba vésték a mintát, agyagnyomatokat csináltak, és az agyaglapokból kellett végül összeépíteniük a formát, és korongozniuk hozzá a lábakat. Szép gyertyamártó edények születtek. Ez óriási sikerélményt jelent a gyerekeknek, ami ösztönzi majd őket a korongozásnál is.

N. Csehi Judit kerámiaműves csapata porcelán kínáló edényeket készített. A csoport tagjai: Némethy Kinga, Kovács Kinga, Paulus Petra, Keresztes Rebeka, Prágler Vivien, Földesi Péter, Vörösmarty Petra

Az elsőéves keramikusoknak N. Csehi Edit azt adta feladatul, hogy rekonstruálják azokat a tárgyakat, amelyeket egy ősi törzs temetkezési helyén találnánk. A csoport megalkotta tehát kerámiából a hassuri és a mahanta nevű - persze, képzeletbeli - törzs termékenységi idoljait, edényeit, ékszereit, és közben egy csomó technikát is tanult. Fantasztikus a 12. évfolyam munkája: ők szintén N. Csehi Edit tanítványai. Porcelánból alkottak sorolható kínálótálakat: az eredmény mutatós és szellemes, bármelyiket befogadnám a háztartásomba. A harmadévesek elsősorban izgalmas plasztikákat készítettek az idén, tanáruk, Szentes Kata irányításával. Négy ötödéves keramikus készül a szakvizsgára: akad közöttük, aki oroszlánfej-kopogtatót csinált, de láttunk szép formájú teáskészletet, kínálótál-kollekciót, fűszerkészletet, kerámia körömlakk-tároló polcot.

Csókás Emese kárpitszövő művész, tanár is kreativitásra ösztönző feladatokat ad csoportjainak. Gyerekvilág című rovatunkban már külön is bemutattuk azokat a munkákat, amelyekkel az egyik csapat tagjai óvodások eredeti rajzait felhasználva díszítettek gyerekruhákat, ovisoknak való párnákat.

Az ötödéves textilesek még textilrajzoló és modelltervező szakon tanulnak, ám az alsóbb évfolyamok már textilművesek . Az elnevezés azt is jelzi: egyre gyakorlatibbá vált a képzés, nagyon sok kézműves technikát tanulnak a diákok. Ugyanakkor a lányokat változatlanul a divat vonzza, ezért továbbra is az öltözékek készítése, tervezése a leginspirálóbb feladat számukra. Láttunk nagyon szép szövött poncsókat, kabátkákat, de tetszettek a 12. osztályosok izgalmas fekete-fehér ruhatervei, koktélruhái is, no meg az ötödévesek profi munkái, amik Szabó Fruzsina irányításával születtek.

Ami a grafikusokat illeti: Pető Zsuzsa negyedévesei (12. osztályosok) régi plakát-terveket dolgoztak fel, úgy, hogy új tartalmat adtak nekik. Különleges az a papírból készült, szétszedhető, összerakhatő plasztika, térbeli grafika , ami például őzet formáz: a legelszántabb növendékek foglalkoztak ezzel. Az ötödévesek grafikái is nagyszerűek.

Végvári Beatrix is büszke 11. osztályos grafikus növendékeire, akik között akad, aki remek bélyegtervet csinált, groteszk kedves humorral. De nagyszerű könyvborítókat, teljes arculattervet is láttunk a munkák között



Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!