2011.03.03. 16:09
Hatalom és visszaélés
Székesfehérvár Monumentális a díszlet, mozognak az egyes elemek: a falak, a lépcsők, a várkapu. Sűrűn gomolyog a füst is: a skót ködöt és a lelkekben tornyosuló sötét felhőket jelképezve.
William Shakespeare híres darabja, a Macbeth próbáján jártunk a Vörösmarty Színházban. A sötét hangulatú, ármánnyal, vérrel és őrülettel telített drámát pénteken mutatja be a társulat. A színészek - különösen a címszerepet játszó Csizmadia Gergely és a Lady Macbethet alakító Tóth Auguszta - gyakran utaznak a mozgó díszletek tetején, találkozva, elválva, összekapcsolódva. Az előadást Kálloy Molnár Péter állította színpadra, akit elsősorban televíziós, filmes és színházi színészként tart számon a nagyközönség, de a szakmában színházi rendezőként is jól ismert. Shakespeare-t is rendezett már.
- A Hamletet és a Rómeó és Júliát is rendeztem, utóbbi a nagy szerelmem. Szerintem Shakespeare a mai napig a legérvényesebb, legjobb drámaíró. Minden sora külön kis csoda, ahogyan a mendemondákból, a régi történetekből saját képére formálta darabjait, ahogyan gondolatait a szereplőibe bújtatta, az páratlan. Kevés olyan szerző van, aki négyszáz év után is ennyire hat. Olyan, mintha ma írta volna, nem? - kérdez vissza a rendező. - Ebben egyetértünk. Mint ahogy abban is, hogy valóban gyönyörű Szabó Lőrinc régi fordítása, de ehhez a rendezői koncepcióhoz jobban illik Szabó Stein Imre magyarítása.
- Csodálatos Szabó Lőrinc szövege, igazi költői teljesítmény. De másodszor-harmadszor is el kell olvasni, hogy összeálljon a kép. Én viszont azt szerettem volna, ha a mondanivalót azonnal veszi, érti a néző, ezért használtuk a firssebb, ha úgy tetszik, modernebb fordítást.
Időnként szinte krimiszerű fordulatokkal dúsított a Macbeth, amelyben a nagyravágyás, a hataloméhség játssza a legfontosabb szerepet.
- Szerintem rendkívül aktuális a darab mindenütt a világon - hangsúlyozza Kálloy. - A hatalom, annak megszerzése, a hatalommal történő visszaélés szinte mindenütt tetten érhető. Nagyon fontos az is, hogy milyen következményekkel jár mindez. Ezt szeretnénk bemutatni, és erről beszél a szerző is, mégpedig rendkívül árnyaltan és hatásosan, hozzá pontos pszichológiai ismerettel.
Macbeth viselkedését, tetteit nagyban befolyásolja, manipulálja asszonya. Minden mögött a nő állna?
Attól is érdekes a darab, hogy eleinte mindenben Lady Macbeth befolyásolja az eseményeket. Azt szeretné elérni, hogy uralkodók legyenek. Utána azonban a tanítvány a mester fölé nő, egyik gyilkosság hozza a másikat. A nő kiszállna, de nincs már hatalma a férje fölött.
Kálloy Molnár Péter elmondta: szeretné, ha a fiatalokat is megérintené az előadás, ha felkeltené az érdeklődésüket Shakespeare iránt. Ezért használ filmszerű effekteket, erős, hatásos zenét. A jelmez kortalan, a mozgó, úszó, folyamatosan átalakuló díszlet pedig - ha minden jól működik - a rendező szerint lenyűgözi majd a nézőt.
