gyakran a figyelmetlenség a legfőbb ok

2018.07.13. 07:00

Pirosban a sínek között: átjárás a másvilágba?

Az első fél évben több vasúti átjárós baleset történt Fejér megyében, mint tavaly egész évben. Az ok nem más, mint a figyelmetlenség – gyalogosok, közúti közlekedők esetében egyaránt.

S. Töttő Rita

A vasúti sínek menti balesetek a figyelmetlenségek miatt történnek a legtöbb esetben

Fotó: Koppán Viktor Dávid/Fejér Megyei Hírlap

A lámpa rég pirosat mutatott, a sorompó azonban még épp hogy csak megkezdte útját lefelé, amikor a kisteherautó sofőrje úgy döntött, azért ő még átfér alatta. Mellette a bicikliúton hasonló következtetésre jutott a kerékpáros, igaz, nagyobb bizonytalanság volt benne – reméljük, a dülöngélés is ennek tudható be, nem másnak. Ő azonban már nem ért át, a vasúti sín menti sorompók között ragadt. Szorult helyzetében tanácstalanul nézett körbe, nem mert megmozdulni sem a száguldó vonat mellett. Mindez a minap történt az Új Csóri úton, éppen hogy csak szerencsés végkimenetellel. Nem mindig végződik azonban így a történet, a nyári szezonban pedig, mint kiderült, lényegesen gyakoribbak a hasonló történetek.

2018 első félévében több gázolás történt Fejérben, mint tavaly egész évben

Nemrég egy gyalogost is elgázolt Gárdony környékén a vonat, a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság tájékoztatása szerint figyelmetlenség történhetett. Főképp azokkal esik ez meg, akik nem ismerik a környéket – vagyis a turistákkal. A MÁV, kérésünkre, megerősítette ezt: az eddigi tapasztalataik ugyanis azt mutatják, hogy az ütközések, gázolások kivétel nélkül a közúton közlekedők gondatlanságából, figyelmetlenségéből következnek be. Vasúti útátjáróban országos szinten 2017-ben 83, Fejér megyében két baleset történt. Idén az első félévben 35, a megyében három baleset történt. Vagyis már most, az első fél évben több vasúti átjárós balesetről számolhattunk be, mint tavaly egész évben. Elkerülendő azt, hogy hasonló tragédiák történjenek, a vasúttársaság alig egy hónapja tartotta meg Gárdonyban is Nemzetközi Útátjárós Biztonsági Kampányát, mégpedig a vasúti-közúti kereszteződéseknél.

A vasúti sínek menti balesetek a figyelmetlenségek miatt történnek a legtöbb esetben
Fotó: Koppán Viktor Dávid/Fejér Megyei Hírlap

Az ok a figyelmetlenség

Sablonszöveg lenne, hogy sokan hajlamosak elfeledkezni a vasúti-közúti kereszteződések óvatos megközelítéséről? Kérdezzük meg azokat, akik mellett süvített már el vonat figyelmetlenség miatt. Ugyanis azokat nem tudjuk, akiket a síneken ért a baleset… Ugyanez érvényes a gyalogosokra, kerékpárosokra is, akik, még ha megszokott útvonalon haladnak is, a felújított vonalak mentén nem mindig támaszkodhatnak a berögződésekre. A MÁV hangsúlyozza: ezeken nagyobb sebességgel és csendesebben haladnak a modern vonatok.

Életveszélyes lehet, ha valaki a tiltó jelzés ellenére, körbenézés nélkül megy át a síneken, azt gondolva, hogy úgyis meghallja a mozdonyok és a kocsik zaját. Ma már nem feltétlenül. Ahol pedig még átjáró sincs, végképp óriási a veszély!

A gárdonyi eset kapcsán a vasúttársaság így fogalmaz: sajnos az emberek hajlamosak arra, hogy mindig a legrövidebb utat válasszák, nem számít, hogy adott esetben vasúti pályán kell átmenni, a vasútvonalakat pedig nem lehet teljes hosszban kerítéssel körbekeríteni…

A MÁV vasúti pályahálózatának hossza meghaladja a hétezer kilométert… Sőt, arra is van példa, tudtuk meg, hogy még akár az új vasbeton kerítéseket is megbontják. Az országban közel ezer helyen van a vasúti pályán keresztül átvezető, illegális átjárást bizonyító kitaposott ösvény, amit az ott élők alakítottak ki annak ellenére, hogy gyakran a közelben, 50–100 méteren belül kiépített útátjáró, felül-, illetve aluljáró is található. Még veszélyesebb a helyzet akkor, ha a vasút településen megy keresztül és – mint Gárdony térségében is – közvetlenül a pálya mellett párhuzamosan kialakított közút is van.

A rövidebb út miatt

A MÁV tapasztalatai azt mutatják, hogy a Velencei-tó és a Balaton-part mellett futó vasútvonal főleg az üdülési szezonban igen veszélyeztetett területnek számít a sok nyaraló miatt, akik a legrövidebb utat választják, hogy eljussanak a vízparthoz, vagy a pálya másik oldalán lévő bolthoz, vendéglőhöz. Ezeken a pályaszakaszokon a biztonságos átkelés érdekében szép számmal alakítottak ki gyalogosátkelőket, ahol a labirintkorlátoknak köszönhetően mindkét irányba kénytelenek szétnézni, figyelni a gyalogosok, de számos aluljáró is épült a felújítás során.

De sajnos ezek is mindig „túl messze” vannak, és az emberek a vasúti síneken – melyen 100–120 km/órás sebességgel, szinte hangtalanul suhan a vonat – lépkednek át sietős céljuk felé, mit sem törődve a veszéllyel. Fejér megyében, Gárdony térségén kívül más vasútvonalak mentén is hasonló a helyzet. A Fejér megyei szakaszokon, a Budapest–Győr vasútvonalon idén az első fél évben két halálos, egy sérüléses, a Budapest–Székesfehérvár vonalon két halálos, négy sérüléses, a Budapest–Pécs vonalon pedig egy halálos és három sérüléses baleset történt. Ezek a gázolások a szabálytalan, figyelmetlen közlekedés miatt történtek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában