Nem csak facebookozni lehet a készüléken

2018.10.25. 14:00

Okostelefont használni okosan is lehet

Az iskolai mobiltelefon-használatot általában nem nézzük jó szemmel, pedig létezik a tanulást segítő módja is. A Lánczos Gimnáziumban így állnak hozzá a témához.

Bokros Judit

A nemrég szervezett fehérvári, IWalk helytörténeti séta során is telefont kellett használniuk a középiskolás diákoknak

Forrás: illusztráció/ Nagy Norbert

Egyre gyakrabban látni már a kisiskolások kezében is okostelefont, a középiskolásoknál pedig szinte mindenkinek van valamilyen készüléke. Az eszközt azonban az iskolákban jellemzően nem engedik használni, hogy ne zavarja meg az órákat, a tanulást.

Van ország, ahol teljesen betiltották az általános iskolai mobiltelefon- és tablethasználatot, Magyarországon azonban maguk az intézmények dönthetnek arról, hogyan korlátozzák ezt – olvasható egy közleményben. A digitális korszak miatt pedig már olyan fogalmak is születtek, mint például az e-learning vagy az m-learning, azaz a digitalizáció és a mobileszközök használata tanulási, oktatási célokra.

Nem meglepő, hogy a tengerentúlon az iskolák digitális felszereltsége lényegesen jobb, mint a világ nagyobb részén.

Egy átfogó amerikai kutatás szerint a diákok 56 százaléka otthon gyakrabban és több technológiai eszközt használ a tanuláshoz, mint az osztályteremben. A Project Tomorrow kutatás kiemeli, hogy a mobiltelefon óriási lehetőségeket kínál a tanulásban, de talán ennél is izgalmasabb, hogy ezek kiaknázásában a diákok jóval előbbre járnak, mint az oktatási rendszer. A gyerekek 84 százaléka internetes kutatásra, 59 százaléka pedig általános információgyűjtésre használja a mobilját, hogy jobban boldoguljon az iskolai feladatokkal. Az amerikai diákok ösztönösen fedezik fel, hogyan segítheti őket tanulmányaikban a mobiltelefon. Túlnyomó többségük már online forrásokból, tananyagból tanul, a tanárok azonban csupán 14 százaléka ad nekik rendszeresen olyan házi feladatot, amihez az interneten kell megtalálni a választ. Az online böngészés esetében azonban elengedhetetlen lenne, hogy a tanárok felhívják a figyelmet a forráskritika fontosságára.

A nemrég szervezett fehérvári, IWalk helytörténeti séta során is telefont kellett használniuk a középiskolás diákoknak
Fotó: illusztráció/ Nagy Norbert

A hazai Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. A mobiltechnológiával támogatott tanulás és tanítás módszerei című tanulmánya szerint a diákok közel negyven százaléka napi rendszerességgel használja tanulásra okoskészülékét – hívta fel a figyelmet a HVG. hu cikke. Erre a legnépszerűbb módszer az internetes böngészés. Okostelefonon keresztül továbbá számos online és offline szótár, illetve nyelvtanulást, fordítást segítő alkalmazás érhető el. A mobiltelefonok egyik legnagyobb előnye az is, hogy segítségükkel dokumentálhatunk: akár egy teleírt tábla tartalmát is rögzíthetjük egyetlen fotón vagy videón, így könnyebben felidézhetőek az órán elhangzott információk, de a diákok a betegség miatt hiányzó osztálytársuknak is segíthetnek.

Hazánkban is van iskola, amely nyitott a fenti gyakorlatokra. A fehérvári Lánczos Kornél Gimnáziumban például az órák mintegy nyolcvan százalékában jelen van a mobiltelefon vagy valamely okoseszköz. Ám ezeket kizárólag a tananyaggal kapcsolatos feladatra, információszerzésre szabad használni – tudtuk meg Bordács Lajos megbízott igazgatótól. Arra jutottak ugyanis a kollégákkal: jobb eredményeket érnek el a tanításban, ha a tiltás helyett bevonják az oktatásba a „kütyüket”. Megdolgoztatják a gyerekeket, tehát szótáraztatnak, képet kerestetnek, illusztrációt készíttetnek velük, így nem marad idő a közösségi oldalak pörgetésére, a szórakozásra. Ez a módszer jellemzően be is válik – mondta Bordács Lajos, aki szerint az okostelefon sokkal jobb eszköz annál, mintsem hogy száműzzük.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában