Újra Ikarust a városi utakra!

2019.05.18. 07:00

Kormányzati támogatás várható az itthon gyártott buszok vásárlásánál

Az innovációs és technológiai miniszter pénteken az Ikarusba látogatott, hogy meggyőződjön arról, készen áll-e a gyár arra, hogy megújuló energiával működő buszokat készítsen.

Nagy Zoltán Péter

Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

Palkovics László kifejtette, hogy technológiai váltás előtt áll a buszgyártás Magyarországon is, melynek stratégiai elemei már látszódnak Székesfehérváron. – Autógépészként végeztem 1989-ben, és abban az időben jártam az Ikarusban, amikor buszokat gyártottak itt. Egy gazdasági minisztert nem érhet nagyobb öröm, mint hogy az évtizedekkel ezelőtti buszgyártás újra működik – kezdte sajtótájékoztatóját Palkovics László.

A polgármester kimondottan örülne, ha Ikarusnak hívnák az új buszokat

Évekkel ezelőtt Vargha Tamás akkori honvédelmi miniszterhelyettes kezdeményezésére az Ikarus dízelüzemű autóbuszokat kezdett gyártani a honvédelem részére, melyek azóta már az utakon futnak méregzöld színben. Vargha Tamás polgári hírszerzésért felelős államtitkár lapunknak elmondta, székesfehérvári csapatmunkának köszönhető, hogy mire képes ma az Ikarus gyártósora. – A székesfehérvári gyár jókor állt elő az elektromos hajtású autóbusszal, hiszen ha környezetünket kímélni szeretnénk, akkor ez lehet az egyik alternatíva – mondta Vargha Tamás államtitkár. – Valamivel több, mint nyolcezer autóbusz fut ma Magyarországon, ebből legalább hatezer közösségi tulajdonban van, ezeket mindenképpen le kell cserélni, ezért hirdettük meg a Hat év, hatezer busz programot, melyben új, korszerű, elektromos buszokra váltjuk a régi állományt – mondta Palkovics László miniszter.

Vargha Tamás államtitkár (b1) lobbizott a legtöbbet a fehérvári buszgyártás újraindításáért, amelynek ma már Palkovics László miniszter (b2) is örülhet
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

A megújítás jegyében jött a miniszter az Ikarus-gyárba, hogy tájékozódjon, mit tud vállalni e programból a nagy múltú gyár. Készülve a váltásra az Ikarus vezetése már egy közös vállalatot hozott létre a CRRC kínai vállalattal, és ezzel a hazai piacon bizonyára vezető szerephez jut az elektromosbusz- gyártásban. – A most kifejlesztett elektromos buszunk egyszeri feltöltéssel 250 km-t képes megtenni, ami világszínvonalú teljesítmény, de szakembereink azon dolgoznak, hogy viszonylag rövid időn belül ezt a távolságot 800 km-re kiterjesszük – mondta Széles Gábor, az Ikarus elnöke. A közeljövőt tekintve Palkovics László felhívta a figyelmet arra, hogy három év múlva a 25 ezer főnél népesebb városokban már csak környezetkímélő autóbuszokat szeretnének beüzemelni.

Régi tervük, hogy a fehérvári buszállományt frissítsék

– Ezek a buszok elektromosak, esetleg gázhajtásúak lehetnek, de semmiképpen sem dízeljárművek – emelte ki a miniszter. Palkovics Lászlót a Fejér Megyei Hírlap megkérdezte, hogy Székesfehérvár és Dunaújváros juthat-e kormányzati támogatáshoz valamilyen pályázati rendszeren keresztül. – Igen. Létrehozunk egy olyan alapot, amelyből elektromos vagy gázüzemű buszoknál a kormány 20 százalék mértékben a vásárlást átvállalja – kaptuk a választ a minisztertől. Cser-Palkovics András polgármester a buszvásárlások kormányzati támogatásával kapcsolatban kifejtette, hogy régi tervük, hogy a fehérvári buszállományt frissítsék, az új buszok a város tulajdonába kerüljenek, és kimondottan örülne, ha Ikarusnak hívnák az új buszokat. Palkovics László pénteken hivatalosan is bejelentette, hogy a 81-es út négysávosítását és felújítását a kormány célul tűzte ki, a szükséges folyamatokat el is indította.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában