A huszonegymilliárd nyerőszám!

2019.02.07. 14:00

Vízügyi projektek: Séd–Nádor–Gaja, Szent László-patak, Váli-völgy és Velencei-tó

A Velencei-tavi partfal komplex, fenntartható rehabilitációja a múlt esztendő tavaszán, a Séd–Nádor–Gaja vízrendszer helyreállításának első üteme tavaly szeptemberben, a Szent László-patak és a Váli-völgy rehabilitációja, illetve vízrendezése a múlt év októberében kezdődött. A munkálatok az idén is folytatódnak.

V. Varga József

Velencei-tó: úszó kotrógép a Mohosz-kikötőnél. Folytatódott a kikötői vendégmólók elbontása Fotó: Archív (KDT VÍZIG)

Megyénkben négy kiemelt, európai uniós támogatású vízügyi projekt zajlik, a munkákról Tóth Sándor, a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság műszaki igazgatóhelyettese tájékoztatta lapunkat.

A Váli-völgy vízrendezési feladataival szembeni szakmai elvárás a völgyfenéki települések árvízi biztonságának növelése, a vízgyűjtő ökológiai állapotának és a vízrendszer vízkészlet-gazdálkodásának mennyiségi és minőségi értelemben vett javítása. A műszaki beavatkozások hatására nő a vízfolyás vízelvezető képessége, a váli záportározó kialakítása után a tározó alatti területen csökken a meder terhelése, javul az ár- és belvízvédelmi biztonság. A vízfolyás rehabilitációja hozzájárul természetes jellegének helyreállításához, a védett természeti értékek, élőhelyek, állatfajok védelmére kijelölt területek fennmaradásához. Baracska, Kajászó, Vál, Tabajd, Alcsútdoboz, Felcsút, Óbarok térségében mederkotrással távolítják el az iszapot, átalakítják a felcsúti záportározót, megépítik az óbaroki oldaltározót. A beruházás összköltsége 3,64 milliárd forint, a befejezési határidő 2020. december vége.

A Szent László-patak rehabilitációjának eredményeként csökkenthető a településeket érintő helyi vízkár kockázata, nő a vízfolyás vízelvezető képessége, mentesíthetők lesznek a dombvidéki vízgyűjtőről levonuló árhullámok káros hatásaitól a lakott és a mezőgazdasági területek, javul a térség vízkárvédelme. Martonvásár, Gyúró, Bicske és Csabdi térségében megvalósul a mederrendezés, a műtárgyak építése és rekonstrukciója, az 1104. jelű úton a közúti felüljáró átépítése, valamint Bicske árvízvédelmi fejlesztése. Helyreállítják a hidak alatti burkolatot, fejlesztik a monitoring rendszert.

Velencei-tó: úszó kotrógép a Mohosz-kikötőnél. Folytatódott a kikötői vendégmólók elbontása
Fotó: Archív (KDT VÍZIG)

A költség 1,5 milliárd forint, a befejezés 2021. március közepén várható. A Séd–Nádor–Gaja vízrendszer – amely a Közép-Dunántúl legjelentősebb egybefüggő vízrendszere – egyik fontos eleme a fehérvárcsurgói árvízcsúcscsökkentő tározó.

A tározó rehabilitációjának első ütemében megvalósuló kapacitásbővítés lehetőséget nyújt az érkező nagyvizek hosszabb idő alatt, de kisebb csúcsértékű, egyenletesebb vízhozammal történő tovább- bocsátására, tehermentesítve az alsóbb mederszakaszokat. A fejlesztés megteremti a visszatartható édesvíz mennyiségének növelését, így – pufferként működve – mérsékli a vizek többletéből vagy hiányából származó kedvezőtlen hatásokat. A tározó kapacitásbővítése hosszú távra megnöveli a Gaja-patak alsó szakaszán és a Nádor-csatornán a vízszolgáltatás biztonságát, illetve lehetővé teszi az újabb vízigények kielégítését. A költség 2,12 milliárd forint, a beruházás tervezett befejezési határideje 2020. szeptember elseje. Folytatódtak a Velencei-tavi partfal komplex, fenntartható rehabilitációjának tervezési és kivitelezési munkái, melynek leglátványosabb elemei a balesetveszélyes kikötői vendégmólók elbontása (dinnyési Mohosz csónakkikötő, gárdonyi Határárki kikötő, Gárdonyi-félsziget, Velence Béke utcai kikötő). Elbontották a sukorói evezőspálya függőleges partfalát, a szerkezetek helyét már új, rézsűs partfal vette át.

A Cserepes-szigeten megtörtént az öbölkotrásokból származó mederanyag befogadásához szükséges terület előkészítő munkája, a tereprendezés és a felvonulási terület kialakítása. Folyamatban van az ideiglenes zagyterek építése Velencén és Sukoró térségében, illetve a tó körül több helyszínen folynak – az időjárási körülményekhez igazított ütemben – a partfalépítési munkálatok. A projekt összköltsége 14 milliárd forint, a befejezés 2021. augusztus végén várható – tette hozzá Tóth Sándor.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában