Kevesebb oktatott szakma

2019.03.13. 14:00

A gyakornoki program a középiskolai képzésben is bevált

Az élethosszig tartó tanulás ma már nem csak szófordulat, nagyon is élő jelenség. Ahhoz, hogy ez meg is valósuljon, azt is el kell érni, hogy csökkenjen a korai iskolaelhagyás.

Borsányi Bea

Kulcsár Szilvia a Szakképzési feladatairól és jövőjéről is beszélt előadásán

Fotó: Pesti Tamás/Fejér Megyei Hírlap

Többek között ezek is elhangzottak a Székesfehérvári Szakképzési Centrum hétfői rendezvényén. A konferenciára mintegy hetven, a duális képzésben eddig is részt vevő vállalatot, partnercéget, valamint a Székesfehérvári Szakképzési Centrum tagintézményeinek vezetőit hívták meg, hogy beszámoljanak nekik az elmúlt évek tapasztalatairól, valamint a jövőbeli tervekről.

– A duális képzés a szakképzés szintjén is nagyon pozitív mind a résztvevő vállalatok, mind pedig a diákok számára. Utóbbiak megismerhetik a vállalati környezetet, és szerezhetnek némi szakmai tapasztalatot, míg a cégek megismerhetik a lehetséges munkavállalóikat, akiket a saját elvárásaiknak megfelelően képezhetnek. Ha pedig kölcsönösen egymásra találnak, mind a ketten jól járnak – mondta el Kulcsár Szilvia, a Székesfehérvári Szakképzési Centrum főigazgatója.

Tapasztalat az is, hogy a cégek szívesen fogadják a diákokat, általában véve minden szakirányon viszonylag könnyen létre is jön az együttműködés köztük és a SZC között. Jelenleg egyébként mintegy 200 szakmát oktatnak intézményeikben. A szakmai képzések számát azonban – talán már idén tavasszal – országosan szeretnék csökkenteni, mert úgy tűnik, a cégek számára inkább egy széles spektrumú alapképzés lenne a nagyobb segítség, amelyet aztán követhetne az adott munkának megfelelő specializáció.

Kulcsár Szilvia a Szakképzési feladatairól és jövőjéről is beszélt előadásán
Fotó: Pesti Tamás/Fejér Megyei Hírlap

Nagy feladat a korai, a tanköteles kor után bekövetkező iskolaelhagyások számának csökkentése. Szeretnék elérni, hogy az érintett fiatalok legalább addig tanuljanak, ameddig egy szakképesítést meg nem szereznek. A jövő munkavállalóinak képzését pedig az Ipar 4.0 koncepció párjaként kidolgozott Szakképzés 4.0 hivatott segíteni. Ennek lényege: a robotizációval és az oktatás digitalizációjával támogatni a leendő munkavállalók eredményességét, a kreatív pozíciókban való elhelyezkedését. Várható a szakgimnáziumi rendszer átalakulása is, a technikumhoz hasonló érettségi utáni szakképzés megvalósítása.

Az egyetemek után a szakoktatásban is kancelláriarendszert vezettek be. Az új, menedzsment jellegű vezetés figyel majd arra, hogy az intézmények környezetében tevékenykedő gazdasági résztvevők igényeinek megfelelő legyen az oktatás. A konferencián jelentették be, hogy 2019. március 1-jétől a Székesfehérvári Szakképzési Centrum kancellári tisztét Dominó Csaba, a Széchenyi István Műszaki Szakgimnáziuma és Szakközépiskola eddigi igazgatója tölti be.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában