romlott a helyzet

2019.03.21. 17:30

Halálos adatok: döbbenetes autómennyiség, növekvő tragédiaszám Fejér megyében

Ijesztő mértékben nőtt a Fejér megyén áthaladó autók száma az elmúlt években, amely sajnos a halálos közúti balesetek számának drasztikus emelkedésén is látszik. Megdöbbentő adatok és összefüggések kerültek napvilágra csütörtökön, a Fejér Megyei Balesetmegelőzési Bizottság 2018-as évértékelőjén.

S. Töttő Rita

Balesetmegelőzési emlékhely a 62-es út mellett

Fotó: FMH Archív

Tizenkettedik alkalommal tartott összegző értekezletet az előző év baleseti helyzetéről Vörös Ferenc rendőr ezredes, rendészeti rendőrfőkapitány-helyettes a Magyar Közútkezelő Nonprofit Zrt. Fejér megyei igazgatóságán, ám most először kellett romló – és egyben ijesztő – adatokkal szolgálnia. Az első 10 évben javuló baleseti tendencia jellemezte Fejér megye közútjait – kezdte mondandóját az ezredes -, a tavaly előtti évben azonban már stagnált a helyzet, 2018-ban pedig jelentősen romló évet zártak – amire nem volt még példa az elmúlt 10-12 évben. Fejér megye közútjain 12 százalékkal több sérüléses baleset történt ekkor, mint az azt megelőző évben, ami olyan, mintha 10 évet visszazuhantunk volna a térségben baleseti statisztika szempontjából.

Különösen aggasztó és tragikus még, hogy tavaly a 62-es út mentén felavatott balesetmegelőzési emlékhelyre idén egy nagyon „csúnya” szám kerül fel – hiszen a 60-as évektől kezdve láthatóak rajta Fejér megye közúti halálozási statisztikái: ezúttal tehát a 2017-es 31 ember halálát okozó 27 baleset után a 2018-as évhez a 42 tragikus esetből 49 halálesetet kell felvésni a kőre. Az értekezleten idő sem volt ennek az adatnak a megemésztésére, a szakemberek inkább igyekeztek kideríteni a miérteket. A biztonsági öv használatától a napszakokon keresztül a sofőrök nemén és korán át egészen a holdfázisok alakulásáig mindent megvizsgáltak. Ám valószínűleg nem ezekben keresendő a fő indok – de erről később...

A baleseti okok tekintetében nyilván a gyorshajtás továbbra is vezető ok – derült ki –, de a rendészeti rendőrfőnök-helyettes kiemelte azt, hogy az ittasság aránya is nőtt a megyében. Ez nem kellemes Fejér megye lakosságára nézve, már csak azért sem, mert a megye közútjaira korábban jellemző volt az országos átlag alatti ittasan vezetők aránya. Vagyis 100 balesetet okozóból 8-9 volt ittas korábban Fejér megyében (országos szinten ez 10 százalék feletti szokott lenni). Most azonban emelkedett – 8,2-ről 9,3 százalékra, még úgy is, hogy a rendőrök a korábbiaknál sokkal több ittas járművezetőt szűrtek ki, még mielőtt balesetet okoztak volna.

A passzív biztonsági eszközök terén sem ért el a rendőrség átütő eredményt, noha ezek használata nem is a jogszabályi kötelezettségből fakadóan lenne fontos, hanem a belső igény miatt. – A biztonsági öveket sem használjuk megfelelő arányban, pedig már rég kimutatták a statisztikai adatok, hogy a balesetek súlyossági fokát az övhasználat jelentősen csökkenti. Meggyőződésem, hogy jóval kevesebben haltak volna meg, ha az érintett autósok használták volna a biztonsági övet – szögezte le az ezredes.

A Fejér Megyei Balesetmegelőzési Bizottság romló adatokat tudott mutatni a tavalyi év kapcsán
Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

A tavalyi halálos balesetek kapcsán számos vizsgálati eredmény született, amelyek napvilágra kerültek az évértékelő értekezleten. Ezek szerint külterületen történt 31, belterületen 11 halálos baleset. Az útkategóriák tekintetében is érdemes vizsgálni a történteket: főúton 19, mellékúton 19, autópályán 4. Ha ez utóbbi adatból bármi következtetést le lehet vonni, csupán annyit, hogy talán az osztott pályás úttest – ahol a frontális ütközés kisebb aránnyal fordulhat elő – e tekintetben biztonságot nyújt. Napszak tekintetében pedig így alakult a halálos statisztika: délelőtt 14, délután 14, reggel 6, este 6, éjjel 2 tragikus végkimenetelű baleset történt Fejérben tavaly.

Az időjárás tekintetében is érdekes eredmények születtek: 24 esetben derült időben történt a halálos baleset, 12 esetben borult, 4 alkalommal esős, egyszer havas, egyszer pedig ködös időben történt a halálos baleset. Az út alakzata szempontjából is megdőlnek a sztereotípiák: 27 alkalommal egyenes útszakaszon, 8-szor pedig kanyarban történt a tragédia. Az okozók nemét illetően 30 esetben férfiak, 12 esetben nők voltak az okozók, akiknek a korát tekintve is született statisztika: a 20-as éveikben 11-en okoztak halálos balesetet, a 30-as éveikben 10-en, azt követően jóval kevesebben, a kor növekedésével csökkennek a számok, 80 év felett például csak 1 okozó volt. Itt is csak annyi lehet a következtetés – hangsúlyozta a rendőr -, hogy nyilván azok okozzák a legtöbb balesetet, akik a legtöbbet vezetnek.

Balesetmegelőzési emlékhely a 62-es út mellett
Fotó: FMH-Archív

A 42 halálos balesetből 40-et magyarok okoztak, kettő volt külföldi. Sőt, ezen belül is megvizsgálták: Fejér megyei lakos 30 alkalommal okozott halálos balesetet, 10 megyén kívüli, 2 pedig, ahogy említettük, külföldi. Két olyan eset is volt ezek között, amikor vezetői engedélye sem volt az okozónak. A balesetekben 31 személygépármű, 6 tehergépjármű, 1 segédmotor és 1 kerékpár volt okozónak tekinthető.

A jármű kora nagyon fontos tényezőnek bizonyult: a 15 évnél idősebb autók 24 alkalommal okoztak halálos balesetet, a többi, fiatalabb évjárat lényegesen kevesebbszer, a 0-2 éves autót vezetők például 3 alkalommal. Az úttest minősége terén sem mindig igaz, amit alapnak hiszünk, ugyanis 34 halálos baleset hibátlan úton következett be, 8 esetben volt töredezett az út – ami még mindig nem feltétlenül baleseti ok, csak megállapított tény. Az úttest 29 esetben volt száraz, 12-nél nedves, 1 alkalommal havas. Csak érdekességből, még a hold fázisai szerint is megnézték a halálos balesetek számának alakulását: az utolsó negyedben 13, telihold és újhold időszakában 10-10, első negyedben 9. – Nem látok szignifikáns különbséget ebből a szempontból – húzta alá Vörös Ferenc.

Tehát: nagyobb valószínűséggel külterületi szakaszokon, jellemzően szemben haladó gépjárművek ütközésekor, nappal, derült időben, a 20-as, 30-as éveikben járó férfiak okozták javarészt a halálos baleseteket tavaly, akik magyarok és Fejér megyében élnek, személygépjárműveket vezetnek, abból is az idősebb kategóriát.

Ám ha már statisztika, akkor a leginkább kézenfekvő okokat is érdemes megvizsgálni: ott, ahol iszonyú mennyiségű autó halad, nyilván sokkal több a baleset is. Fejér megyére pedig ez bizony jellemző. A megyén áthaladó forgalom növekedése ugyanis elképesztő mértékű volt az elmúlt 1-2 évben: míg korábban azt mondták, hogy Székesfehérvártól Bolognáig ér a kocsisor, addig rá pár évre azt, hogy Fehérvártól Milánóig, 2017-ben már Monacóig érne az a kocsisor, ami Fejér megyén egy nap alatt áthalad. 2017-ről '18-ra pedig további 10 százalékkal nőtt ez az „egységjármű” forgalom, ami azt jelenti, hogy irtózatos mennyiségű autó halad át naponta Fejér megye útjain. Szemléletes adat, hogy 2010-hez képest most 78 ezerrel több autó halad át egy nap alatt Fejér megyén. A forgalomba helyezett gépjárművek száma is elképesztő mértékben nőtt a megyében: 2010-ben 5 ezret, tavaly pedig 19 ezret regisztráltak. Tehát rengeteg gépjármű van a megyében, és megsokszorozódott az áthaladó járművek száma is.

- Ijesztően nagy számokról beszélünk, ezért is kell folyamatosan fejleszteni az úthálózatot, foglalkozni a közlekedésfejlesztéssel, s van miért törekedni arra, hogy már a kicsikkel is foglalkozzunk a közlekedésbiztonság terén. Pusztán rendészeti eszközökkel tehát ezt a tendenciát megváltoztatni nem lehet – vélekedik a rendőr -, mert kiszabhatják a bírságokat, figyelmeztetéseket, de ahhoz, hogy csökkenjenek a balesetek, minden érintett szereplőre szükség van.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában