A hivatal van az ügyfelekért

2018.01.26. 06:00

Erősödött a szolgáltató jelleg a megyei kormányhivatalban

Miben segíthetünk? Ez a Fejér Megyei Kormányhivatal szlogenje. Dr. Simon Lászlóval, a hivatal élén álló kormánymegbízottal beszélgettünk.

B. Kiss László

– A Fejér Megyei Kormányhivatal a Kormány területi államigazgatási szerveként látja el feladatát, a járási hivatalaink pedig a helyi államigazgatási feladatok jelentős ré- szét végzik. Továbbra is többségben vannak az úgynevezett hatósági feladatok, amikor az állam nevében engedélyt adunk, adott esetben tiltunk, nyilvántartásba veszünk, ellenőrzünk. Egyre inkább megerősödik azonban a társadalomszervező, gazdasági segítő szerepkör, tehát formálódik, folyamatosan bővül a Kormányhivatal tevékenységi köre. Az elvégzett munka rendkívül sokszínű, gyakorlatilag minden ágazatot felölelő – kezdte dr. Simon László.

Dr. Simon László kormánymegbízott

Hányan dolgoznak a kormányhivatalban és hány helyen fogadják az ügyfeleket?

– Jelenleg 1513-an dolgoznak a Kormányhivatalban, a döntő többség érdemi ügyintézői feladatot lát el. Nagy jelentőséget tulajdonítunk annak, hogy a tevékenységünket minél közelebb a lakossághoz lássuk el. Így 8 járási hivatalban fogadjuk az ügyfeleket, 11 kormányablak és 2 okmányiroda szolgálja a lakosságot.

Mindezeken túl a Kormányhivatal, ha úgy tetszik, „házhoz megy”, hiszen az ügysegédeink révén minden olyan településen tartunk ügyfélfogadást, ahol önkormányzati hivatali egység van: 35 ügysegédünk áll az ügyfelek rendelkezésére a megye 107 településén.

Fontos célként jelölték meg tehát, hogy minél közelebb kerüljenek az ügyfelekhez. Ezt szolgálja a járási hivatalok megerősítése is?

– A hatékony, költségtakarékos és ügyfélközpontú helyi közigazgatás megteremtése érdekében 2013. január 1-jén létrehozták a járásokat, amelyek intézkedési hatáskörét 2017. január 1-jétől tovább szélesítették. A Kormány döntése alapján 2017 januárjától a járási hivatalokhoz kerültek olyan hatáskörök is, amelyek eddig a kormányhivatalhoz tartoztak. Ezzel a hatáskörök 82 százalékában már a járási hivatalokhoz fordulhatnak a megyében élők.

Az idei évvel újabb, a vidéki ügyfelek érdekeit szolgáló változás történt...

– Január 3-tól egyszerre négy kormányablakban nyílt NAV-ügyfélszolgálat. Enyingen, Gárdonyban, Móron és Martonvásáron is lehetőséget teremtettünk arra, hogy a kormányhivatalunk kormányablakaiban intézzék adóügyeiket az állampolgárok.

Mekkora a megyei kormányhivatal ügyfélforgalma?

–2017-ben 738 ezer 966 ügyfél-ügyintéző találkozás történt az ügyfélszolgálatainkon, döntő többségük a kormányablakokban. Ez képletesen azt jelenti, hogy Fejér megye minden állampolgára egy év alatt csaknem kétszer megfordul a Kormányhivatalban. 2017-ben az ügyek száma 1 millió 13 ezer 840 volt, összesen 2 millió 334 ezer 850 millió ügyiratot kezeltünk.

A kormányhivatal szlogenje úgy szól: „miben segíthetünk?”. Ez jól tükrözi a szemléletváltást.

– A közigazgatási reform sikere a gyakorlatban az ügyfélszolgálatokon, a kormányablakokban dől el. A „jó állam”, a szolgáltató állam megteremtése, megítélése a hétköznapi feladatok végrehajtásának szintjén, a kormányhivatalok munkáján múlik.

Az ügyeknek mintegy 70 százalékát kezdeményezik az állampolgárok a megye 11 kormányablakában és a 2 okmányirodában. Igen jelentős emellett a járási hivatalok ügyfélfogadási tevékenysége, például a földhivatali, a foglalkoztatási, a nyugdíjügyekkel és egészségbiztosítással foglalkozó osztályokon is. Kiemelten fontosnak tartom, hogy a hozzánk forduló magánemberek és a vállalkozások képviselői érezzék, hogy szolgáltató szemlélettel, rugalmasan kezeljük ügyeiket.

Milyen újabb szabályozás vagy eszköz teheti még egyszerűbbé az ügyfelek dolgát?

– Az úgynevezett ügyfélteher csökkentésére rengeteg intézkedés történt. Több mint száz törvényt változtatott meg az Országgyűlés, a kormányhivatalok javaslatára. A céljaink közé tartozik például, hogy egyetlen e-személyigazolványon legyenek meg az adataink. Egy plasztikkártya szolgáljon személyi igazolványként, lakcímkártyaként, vezetői engedélyként, TAJ-kártyaként. De olyan funkciókat is tartalmazna, mint az adóazonosító jel vagy éppen a tulajdonosa vércsoportja. Az e-ügyintézés feltételeinek megteremtésében jelentős fejlesztések történtek az elmúlt hónapokban, 2018-ban e téren is előrelépés lesz.

Sokat hallani a bürokrácia csökkentéséről, az állami, közigazgatási rezsicsökkentésről...

– Kormányzati szándék a bürokrácia csökkentése, illetve az állami rezsicsökkentés. Azaz: az állampolgárnak kevesebb ügyben kelljen az államhoz fordulnia, és ez legyen számára a korábbiaknál olcsóbb, könnyebben megfizethető. A kormányzati és parlamenti döntések következtében változtak a jogszabályok, egyszerűbbé, rövidebbé váltak bizonyos eljárások.

A konkrét eredmények számszerűsíthetőek is, hiszen jelentősen növekedett a 8 napon belül, azaz rövid határidővel elintézett ügyek száma. 2017. március 16-ától, az Országgyűlés döntése szerint húsz újabb igazgatási szolgáltatási díj és hatósági illeték szűnt meg. Az újabb bürokrácia csökkentő intézkedés a lakosságnak 400 milliós, míg a vállalkozásoknak további 1,2- 1,3 milliárd forintos megtakarítást jelent. A magánszemélyek terheit csökkentő, jelentősebb intézkedések közé tartozik például a 65 év fölötti állampolgárok útlevelének vagy az anyakönyvi kivonatnak a díjmentes kiállítása.

A vállalkozások terhei is csökkennek az ingyenes cégalapítással, továbbá az alapítással kapcsolatos egyéb költségek megszűntével az egyéni cég, bt., kkt., kft. esetén. Térítésmentes lett az igazságügyi szakértői névjegyzékbe vétel is.

A családi otthonteremtési támogatás igényléséhez kapcsolódó ügyintézés megkönnyítése miatt nem kell fizetni a jogviszonyt igazoló egészségbiztosítási pénztári hatósági bizonyítvány kiállításáért, és az elektronikus tulajdoni lapért sem.

Mentesülnek az illeték megfizetése alól azok, akik az egyéni vállalkozók nyilvántartásában szereplő adatokról állíttatnak ki hatósági bizonyítványt, vagy kft.-t, egyéni céget, közkereseti, betéti társaságot jegyeztetnek be a cégbíróságon. Utóbbi ügycsoportban közzétételi költségtérítést sem kell fizetni. Megszüntették a szállásadói nyilatkozattal kapcsolatos, valamint a Magyarország területén kívül élő magyar állampolgárok nyilvántartásba vételére vonatkozó illetéket.

Az építésügyi eljárási szabályokkal összefüggésben is több illeték csökkent vagy szűnt meg.

Milyen fejlesztéseket terveznek a kormányhivatalnál az idei évben?

- Bicskén jelenleg okmányiroda működik. Idén tavasszal elkészül a járási hivatal új épülete, amelyben egy korszerű kormányablak is helyet kap majd. Ez összesen bruttó 929 millió forint értékű beruházás. Fontos előrelépést jelent majd Dunaújvárosban, hogy új helyre kerül a járási hivatal székhelye. A Fejér Megyei Kormányhivatal 17 ingatlanjának energetikai felújítása történt meg 2017-ben, illetve fejeződik be rövidesen, összesen 1 milliárd 404 millió forint értékben. Ezek az energetikai korszerűsítések a közpénzekkel történő takarékoskodást is szolgálják.

Székesfehérváron most két kormányablak működik, a Koch László utcában és a Piac téren. Tárgyalásban állunk a MÁV-val, szeretnénk a felújított vasútállomáson is kormányablakot kialakítani. Fontos tudni, hogy az ügyek döntő hányadában országos ható- körűek a kormányablakok. Jellemző példa, hogy nyaranta három-négyszeresére emelkedik a gárdonyi kormányablak forgalma. Kormányablakot alakítunk ki Ercsiben is, a meglévő épület belső felújításával, átalakításával.

A Koch László utcai kormányablak Fotó: Nagy Norbert

Bármily jó körülmények mellett is sok múlik az ügyintézőkön...

– Valóban rendkívül nagy jelentősége van annak is, hogy a külső-belső integráció után, az új kormányhivatali szervezetben a munkavállalók hatékonyan, nagy szakmai hozzáértéssel, korszerű tudással végezzék hatósági, ügyfélszolgálati, közigazgatási munkájukat. Szinte mindannyiuk jelenleg is képzésen vesz részt, folyamatosan korszerűsítik tudásukat az állami tisztviselők. Minden vezető 3 féléves képzésen, minden új belépő felsőfokú végzettségű ügyintéző 2 féléves képzésen vesz részt a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen.

Nem kis fizikai, lelki teher nehezedik például a kormányablakok ügyintézőire, akiknek – úgymond – futó- szalagon, mégis készségesen, mosolyogva illik fogadniuk az állampolgárokat...

– Így van, s éppen ezért igyekszünk erkölcsileg és anyagilag is elismerni a munkatársaink tevékenységét. A kormányhivatalokban 320 ezer forint a dolgozók havi átlagkeresete. Az elmúlt esztendőben – az életpálya modell bevezetésének köszönhetően – átlagosan 30 százalékos volt az illetmények emelése. Ezen belül a minálbér körül keresőknél 50 százalék volt az emelés mértéke. A „fronton”, a végrehajtásban dolgozóknál ez a mérték 30-40 százalékot tett ki, a megyei kormányhivatalok állományában ténykedők esetében pedig 20 százalékot.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!