2016.06.22. 16:50
Uniós eljárás indult
Brüsszel jogi lépésre szánta rá magát egy hete csütörtökön a minimálbérre vonatkozó francia és német szabályoknak a közúti fuvarozókra való szisztematikus alkalmazása miatt.
Németország után Franciaország ellen is kötelezettségszegési eljárást indított június 16-án az Európai Bizottság a két ország minimálbérekre vonatkozó szabályozásának főleg a közép- és kelet-európai közúti fuvarozókat hátrányosan érintő szisztematikus alkalmazása miatt.
Miközben teljes mellszélességgel támogatjuk a minimálbért, úgy látjuk, hogy a minimálbérről szóló szabályozás rendszerszintű alkalmazása a két ország területét érintő mindenfajta közúti teherszállítási tevékenységre aránytalan mértékben korlátozza a szolgáltatásnyújtás és az áruk mozgásának szabadságát - szögezte le közleményében az Európai Bizottság.
Franciaországban július 1-jén lép hatályba a Bizottság által kifogásolt szabályozás, és Brüsszelnek az egyeztetések során nem sikerült álláspontjának felülvizsgálatára rábírnia a párizsi kormányt. Németországgal szemben hasonló okból 2015 májusában elindult a jogi procedúra.
A német hatóságok eddig egyetlen alkalommal sem szabtak még ki büntetést magyar, lengyel vagy más országbeli cégekre az óránként 8,50 eurós minimálbérre vonatkozó rendelkezések megszegése miatt. A vétség súlyosságától függően 30-500 ezer euró közötti pénzbírság is kiszabható lenne.
Az Európai Bizottság elsősorban a francia helyzet miatt aggódik. Ha ugyanis Párizs nem léptetné hatályba július 1-jével a korlátozó szabályozást, félő, hogy a francia fuvarozók tiltakozásképpen le fogják zárni az utakat és a határátkelőket. A német törvény hatályba lépése után is hatalmas kamiondugók alakultak ki Németországban, mert a külföldi fuvarozókat teljesen elbizonytalanította az új helyzet.
Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) szóvivője kiemelte: a fuvarozók azt szorgalmazzák, hogy az ügy az Európai Bíróság elé kerüljön, és érdemi, az európai jogba illeszthető döntés szülessen.
Nemrég Brüsszelben demonstrált 11 uniós tagállam fuvarozói érdekképviselete, köztük az MKFE - emlékeztetett. A kifogásolt intézkedések erősen korlátozzák az áruk Európai Unión belüli szabad áramlását. A kiküldetési irányelv ágazati alkalmazása pedig teljesen életszerűtlen, mivel a fuvarozó nem kiküldetésben dolgozik az adott országban, hanem az áruszállítási tevékenységének elengedhetetlen része különböző országok érintése - húzta alá a szóvivő.