Hírek

2016.02.17. 16:09

Törvénymódosítással a csaló termékbemutatók ellen - Vége lehet az agymosásnak?

Csak itt, csak most, csak önöknek: agymosás felsőfokon. Sokszor írtunk arról mi is, hogyan tévesztik meg az idősebb embereket a „termékbemutatókon”, „egészségügyi szűrővizsgálatokon”, „állapotfelméréseken”.

Buthy Lilla

Most úgy tűnik, egy tavaly decemberi törvénymódosítás értelmében, leáldozhat ezeknek a visszaéléseknek, csalásoknak. Az előző évek tapasztalatai és a fogyasztói reklamációk alapján 2015-ben jogszabályt módosított a jogalkotó: ezzel is igyekeznek szabályozni az üzleten kívüli kereskedelmi tevékenységet végző vállalkozások tevékenységét és védeni a kiszolgáltatott fogyasztók érdekeit, jogait. Ez a tavaly decemberi szigorítás a gyakorlatban azt jelenti, hogy többé sem hitelnyújtásra, sem árengedmények és ajándéksorsolások reklámjára nincs már lehetősége az árubemutatót szervező cégeknek.

A Magyar Nemzeti Bank tájékoztatása szerint az új szabályozás kizárólag a készpénz-helyettesítő fizetési eszköz (például bankkártya) használatával összefüggésben nyújtott pénzügyi szolgáltatásra ad lehetőséget.

Korábban az ajándékígéretekkel és hitelfelvétel ösztönzésével manipuláló vállalkozások sok idős fogyasztót tévesztettek meg. Az üzletkötők erőszakosságukkal, egyfajta „pszichés nyomással" olyan „kihagyhatatlan"- a piaci értéküknél sokkal drágábban kínált- termékek megvételére is rábírták a nyugdíjasokat, amire nem is lett volna szükségük. Csak nem mertek nemet mondani, inkább aláírták az eléjük pakolt szerződéseket. Aztán „tiszta fejjel" már visszacsinálták volna az egészet. De hiába a 14 napos határidő, ezek a cégek legtöbbször telephely és ügyfélszolgálat nélkül működtek, így a károsultak nem tudták érvényesíteni elállási jogukat.

Éppen ezért szigorítottak például az ügyfélszolgálattal kapcsolatos előírásokon is annak érdekében, hogy a vásárlók hatékonyabban tudjanak élni ezzel a jogukkal. Ezentúl az úgynevezett „árubemutatóval egybekötött termékértékesítést végző kereskedő" a fogyasztók bejelentésének intézésére, panaszainak kivizsgálására és orvoslására és persze a fogyasztók tájékoztatása céljából köteles ügyfélszolgálatot működtetni személyes, írásban, telefonon és elektronikus úton történő ügyintézési lehetőséggel.

- A termékbemutatókat tartó, „egészségfelméréseket" végző vállalkozások elsősorban telefonon keresik meg az idősebb embereket. Egyes vállalkozások ügynökei az egészségügyi intézmények, nagyáruházak bejáratánál „vadásznak", általában három, egyszerű egészségvédelemmel kapcsolatos kérdést tesznek fel, majd rögzítik a válaszadó adatait. Ezért hatóságunk felvette a kapcsolatot több, Fejér megyében működő nyugdíjas szervezettel annak érdekében, hogy a tagok közvetlenül is adjanak információt a termékbemutatók helyéről és pontos idejéről - mondta el megkeresésünkre Schneider Istvánné a Fejér Megyei Kormányhivatal Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztályának vezetője.

- A szigorítások védik az érintett fogyasztói kört, a változások jobban kontrolálhatóvá alakították a működési feltételeket. A helyszíni ellenőrzésekhez biztosít lehetőséget az a jogszabályi rész, amely rögzíti, hogy a tevékenységet végző vállalkozásoknak bejelentési kötelezettségük van a területileg illetékes jegyző felé, melyről a jegyző értesíti az ellenőrzésre felhatalmazott hatóságot. De ahogy már említettem, a hatóság a rendezvények célközönségétől, az idősebb fogyasztóktól is értesülhet a termékbemutatók helyéről és időpontjáról. Amennyiben ezek az információ még a „rendezvény" előtt érkeznek, van lehetőség a hatékony ellenőrzésre - tette hozzá a főosztályvezető.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!