Hírek

2013.03.25. 19:37

Tervek a gyorsabb átszállásra Fehérváron

Székesfehérvár - Ha minden a remények szerint zajlik, hat-nyolc éven belül teljesen átalakul a fehérvári vasútállomás. A tervek szerint itt lenne a helyközi buszpályaudvar, s a Mártírok útjáról autós felüljárón is átmehetünk majd a vasút déli oldalára.

Házi Péter

Először talán a kétezres évek közepén merült fel komolyabban  annak lehetősége, hogy a fehérvári vasútállomásra alapozva ki lehetne alakítani az intermodális közösségi közlekedési központot. A rendkívül rondán hangzó szóösszetétel lényege az európai trend, a  gyors, kényelmes átszállás megteremtése: az utasnak ne kelljen a városon belül is  buszoznia, hogy vonatra tudjon ülni.

Egy ilyen összetett  központ megtervezése sem olcsó, így akkor tudott érdemben felgyorsulni, amikor az önkormányzat 2011-ben pénzt nyert a megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére. A tervek elkészültek, s a közgyűlés volt hivatott eldönteni, a négy fő verzió közül melyik elképzelés részletes kidolgozása folytatódjon.

A vágányok felett átívelő gyalogos-kerékpáros híd látványterve. A Mártírok útjáról autós felüljáró vezetne át a vasút déli oldalára. A két felüljáró építése a pályaudvar felújításával is összefügg

A legdrágább terv  szerint a Vasvári gimnázium helyén alakították volna ki az új helyközi buszvégállomást, ám ezt a verziót csak abban az esetben vizsgálja meg komolyabban az önkormányzat, ha az új iskola felépítéséhez állami támogatás érkezne. A továbbtervezésre elfogadott verzió szerint az autóbusz-végállomást  a Béke tér nyugati  oldalán alakítják ki öt peronnal, a  tér keleti oldalán pedig zöldfelületet lehetne létrehozni. A kiszolgáló egységek a vasútállomás épületében kapnának helyet. A P+R parkoló és a buszparkoló  pedig a gimnázium mögötti, nem használt iparvágányok helyén férne el. A tervezők vizsgálták annak lehetőségét is, hogy a Béke tér alatt alakítanának ki mélyparkolót, miközben a busz végállomást az iparvágányok helyén valósítanák meg, ám a mélygarász építése másfél milliárddal növelné meg a költségeket.

- Az elfogadott verzióban zajvédő falat kell a gimnázium déli  feléhez emelni. Véleményem szerint ezt festéssel, zöld növényekkel tudjuk kezelni, viszont az iskola ablakait hangszigetelőkre kellene cserélni  - mondta megkeresésünkre Horváth József, a Vasvári igazgatója.

A vasváris Vágó Kata, Szabó Blanka, Szeghalmi Sára, Arany János, Balogh Gábor az iskola előtt: ha meghagyják, zajvédő fal kell, de ha az állam támogatná, akár  új gimi is épülhetne (Fotó: Lovász Lilla)

Cser-Palkovics András polgármester szerint azért volt fontos gyorsan dönteni,  mert így van remény arra, hogy az engedélyes, kiviteli tervek készítésére  is pályázati pénzt kapjon Székesfehérvár. Így a 2014-2020 közti uniós tervezési időszakban már maga a hat-hét milliárd forintba kerülő  megvalósítás is  realitássá válhatna. A fejlesztés tartalmazza a  Mártírok útjának  összekötését a vasúton túli, déli területekkel: a vasútállomás bal oldalán, azaz keleti felén épülne meg egy gyalogos felüljáró, amiről a peronok is elérhetőek lennének, de a déli városrész is megközelíthető lenne. Ezen kívül a Mártírok útjáról a Takarodó út-Új Váralja sor felé épülne meg az autós forgalom számára használható felüljáró, így a vasúton túli, igen nagy  városrészt be lehetne vonni a város körforgásába.

Ettől a fejlesztéstől külön, de hozzá mégis több szállal kapcsolódóan két-három éven belül lezajlik a vasútpálya és a vasúti peronok felújítása, amely során már számolni kell az említett felüljárók helyével is. De ha már az utaknál tartunk, a Széchenyi utca felől, a női hajléktalanszálló mögött nyitnának egy új utat, így a vasútállomásra érkező buszok, autók nem a Prohászka úton, hanem a Széchenyi utcáról erre az új útra ráhajtva érkeznének meg úticéljukhoz.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!