2013.03.25. 19:37
Tervek a gyorsabb átszállásra Fehérváron
Székesfehérvár - Ha minden a remények szerint zajlik, hat-nyolc éven belül teljesen átalakul a fehérvári vasútállomás. A tervek szerint itt lenne a helyközi buszpályaudvar, s a Mártírok útjáról autós felüljárón is átmehetünk majd a vasút déli oldalára.
Először talán a kétezres évek közepén merült fel komolyabban annak lehetősége, hogy a fehérvári vasútállomásra alapozva ki lehetne alakítani az intermodális közösségi közlekedési központot. A rendkívül rondán hangzó szóösszetétel lényege az európai trend, a gyors, kényelmes átszállás megteremtése: az utasnak ne kelljen a városon belül is buszoznia, hogy vonatra tudjon ülni.
Egy ilyen összetett központ megtervezése sem olcsó, így akkor tudott érdemben felgyorsulni, amikor az önkormányzat 2011-ben pénzt nyert a megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére. A tervek elkészültek, s a közgyűlés volt hivatott eldönteni, a négy fő verzió közül melyik elképzelés részletes kidolgozása folytatódjon.
A vágányok felett átívelő gyalogos-kerékpáros híd látványterve. A Mártírok útjáról autós felüljáró vezetne át a vasút déli oldalára. A két felüljáró építése a pályaudvar felújításával is összefügg
A legdrágább terv szerint a Vasvári gimnázium helyén alakították volna ki az új helyközi buszvégállomást, ám ezt a verziót csak abban az esetben vizsgálja meg komolyabban az önkormányzat, ha az új iskola felépítéséhez állami támogatás érkezne. A továbbtervezésre elfogadott verzió szerint az autóbusz-végállomást a Béke tér nyugati oldalán alakítják ki öt peronnal, a tér keleti oldalán pedig zöldfelületet lehetne létrehozni. A kiszolgáló egységek a vasútállomás épületében kapnának helyet. A P+R parkoló és a buszparkoló pedig a gimnázium mögötti, nem használt iparvágányok helyén férne el. A tervezők vizsgálták annak lehetőségét is, hogy a Béke tér alatt alakítanának ki mélyparkolót, miközben a busz végállomást az iparvágányok helyén valósítanák meg, ám a mélygarász építése másfél milliárddal növelné meg a költségeket.
- Az elfogadott verzióban zajvédő falat kell a gimnázium déli feléhez emelni. Véleményem szerint ezt festéssel, zöld növényekkel tudjuk kezelni, viszont az iskola ablakait hangszigetelőkre kellene cserélni - mondta megkeresésünkre Horváth József, a Vasvári igazgatója.
A vasváris Vágó Kata, Szabó Blanka, Szeghalmi Sára, Arany János, Balogh Gábor az iskola előtt: ha meghagyják, zajvédő fal kell, de ha az állam támogatná, akár új gimi is épülhetne (Fotó: Lovász Lilla)
Cser-Palkovics András polgármester szerint azért volt fontos gyorsan dönteni, mert így van remény arra, hogy az engedélyes, kiviteli tervek készítésére is pályázati pénzt kapjon Székesfehérvár. Így a 2014-2020 közti uniós tervezési időszakban már maga a hat-hét milliárd forintba kerülő megvalósítás is realitássá válhatna. A fejlesztés tartalmazza a Mártírok útjának összekötését a vasúton túli, déli területekkel: a vasútállomás bal oldalán, azaz keleti felén épülne meg egy gyalogos felüljáró, amiről a peronok is elérhetőek lennének, de a déli városrész is megközelíthető lenne. Ezen kívül a Mártírok útjáról a Takarodó út-Új Váralja sor felé épülne meg az autós forgalom számára használható felüljáró, így a vasúton túli, igen nagy városrészt be lehetne vonni a város körforgásába.
Ettől a fejlesztéstől külön, de hozzá mégis több szállal kapcsolódóan két-három éven belül lezajlik a vasútpálya és a vasúti peronok felújítása, amely során már számolni kell az említett felüljárók helyével is. De ha már az utaknál tartunk, a Széchenyi utca felől, a női hajléktalanszálló mögött nyitnának egy új utat, így a vasútállomásra érkező buszok, autók nem a Prohászka úton, hanem a Széchenyi utcáról erre az új útra ráhajtva érkeznének meg úticéljukhoz.