Hírek

2012.11.20. 14:03

Székesfehérvár visszakéri a repülőteret

Székesfehérvár, Börgönd - Az egykor szép napokat látott repülőtérből minden eddigi ígéret ellenére sem lett olyan leszállópálya, mint amiről oly sokszor szó volt. A város szerint a helyzet tarthatatlan.

Tihanyi Tamás

-  A város jogosan kéri vissza a befektetőtől a börgöndi repülőtér területét, hiszen a határidők lejártak, a repülőtér pedig nem épült meg  -  mondta el a sajtó előtt kedden Szigli István önkormányzati képviselő, a gazdasági bizottság alelnöke. Hozzátette: azt tanácsolja, ne próbálkozzon senki semmiféle trükkel, mert az ingatlan Fehérvár lakóit illeti meg.


A képviselő szerint idővel megvalósulhat majd egy üzleti, vagy sportcélú repülőtér, de annak megépítéséhez a városnak van saját anyagi és szellemi ereje. Szigli István leszögezte, a jelenlegi állapot nem tartható, az Alba Airport Kft. és annak egyik tulajdonosa, a  Pro-Omikron Kft. (amely a képviselő szerint ciprusi alapítású offshore cég) nem tartotta be a megállapodást, amellyel kötelezettséget vállalt arra, hogy  2012. július 17-ig megépíti a repteret. Az Alba Airport Kft. kötelezettséget vállalt arra is, hogy a reptér határvonaláig   kiépíti a közműveket, ez sem valósult meg, továbbá kötelezte magát a repülőmúzeum, a börgöndi bekötőút és egy új sportreptér létrehozására is.

Az évek teltek, a börgöndi területen viszont nem valósult meg a tervezett beruházás (Fotó: FMH/archív: Lovász Lilla)

Szigli úgy vélekedett, az Alba Airport Kft. illetve a Pro-Omikron Kft. valójában nem képes önálló befektetésekre, inkább csak befektetők vadászatával foglalkozik.Azt állítják, hogy kormányzati támogatásra várnak az építéshez, de ilyesmi az eredeti megegyezésben nem szerepel.   Ezért Szigli István szerint akkor válhatnának el békében útjaik, ha a város ingyen visszakapja a területet, s akkor Székesfehérvár akár el is tekinthet az egymilliárd forintos kötbér megfizetésétől.

 

Emlékeztetőül: Fehérvár és Aba 2005-ben kötött megállapodást a Pro-Omikron Kft.-vel, ezt 2007-ben módosították. Székesfehérvár, a Pro-Omikron Kft. és az Alba Airport Kft. 2008-ban állapodtak meg újból, az a megegyezés a korábbiak helyébe lépett és jelenleg is érvényben van.  

- A Pro-Omikron Kft. Magyarországon bejegyzett cég, két magyar bejegyzésű vállalkozás, a Nagygyörgy Tibor tulajdonában álló Biggeorges Vagyonkezelő Kft. és a Nyíri Viktor tulajdonában álló NV Vagyonkezelő Kft. közös leányvállalata. Egyébként pedig, hogy milyen tulajdonosi szerkezete van egy cégnek, nem befolyásolja a reptér fejlesztésének kérdését -  reagált Nyíri Viktor, a reptérfejlesztő cég egyik tulajdonosa.

Hozzátette, soha nem állították azt, hogy az önkormányzat és a cég között létrejött szerződésben lett volna szó állami segítségről a légikikötő megépítéséhez. Pusztán azt mondták, hogy az előre nem látható válság miatt megváltozott a helyzet, és akár EU forrásokból származó állami támogatás kellene ahhoz, hogy a jelenlegi piaci körülmények között ez a beruházás elindulhasson. Nyíri úgy látja, más önkormányzatok sokkal eredményesebben tudtak fellépni a saját érdekkörükbe tartozó repterek fejlesztése ügyében.

Ott van például a Győr melletti reptér, amely rekordidő alatt kapott engedélyeket, vagy a debreceni repülőtér melletti logisztikai központhoz köthető milliárdos állami támogatás. A képviselő felvetése  - miszerint adja vissza ingyen a területet a városnak a cég  -  Nyíri Viktor szerint egy politikusnak a megközelítése. A gazdasági életben igen ritkán szokott az bekövetkezni, hogy egy cég a befektetését, amelyre jelentős pénzt költött, ingyen átadja másnak, különösen akkor, ha a felek merőben eltérően látják a jogi helyzetet.

- Továbbra is úgy hiszem, ebben a nehéz gazdasági és komplex jogi helyzetben tárgyalás útján tudjuk megtalálni a mindkét fél számára az előnyös megoldást - szögezte le.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!