2017.02.22. 23:10
Dugóban a dobogón - Indokoltak a fejlesztések
Székesfehérvár - Egy nemzetközi felmérés eredménye szerint Székesfehérváron van a harmadik legrosszabb dugóhelyzet Magyarországon.
Egy amerikai cég, jelesül az Inrix, 2014 óta számolja a világ városaiban autózó sofőrök dugóban töltött idejét. Pár napja egy 38 országot és 1064 várost vizsgáló felmérést tettek közzé. Erre a listára 7 magyar város került fel. Debrecen és Budapest toronymagasan vezet, érdekes, hogy nem a főváros a legelső, hiszen - a felmérés szerint - Debrecenben évente 25,3 órát ücsörögnek dugóban, vagy torlódásban az autósok, Budapesten 22,6 órát. Jócskán elmaradva ettől, 13,2 órával harmadik, így dobogós Székesfehérvár.
Ez sem alacsony szám, bár jobb eredmény, mint a 2015-ös, talán az új nyugati elkerülő szakasz okozta a javulást. A vizsgálat összeredményében Székesfehérvár az 588. a sorrendben, ha csak Európát nézzük, akkor a 355. helyen találjuk a vizsgált 627 város között. A magyar városok mini tabellájának negyedik helyezettje Szeged, 9.8 órával, még Miskolc, Győr és Kecskemét került föl a listára.
Fehérvár önkormányzata szerint azok a városok vannak nehéz helyzetben, ahol magas a naponta ingázó munkavállalók és diákok száma.
A felmérést készítő cég nem kereste föl az 1064 vizsgált várost, így persze Székesfehérvárt sem. Pedig a város szívesen egyeztetett volna velük, hiszen jelenleg az eredmények alapját adó szakmai módszerüket sem ismerik. Nem kértek információt sem, tudtuk meg.
Nem szabad megfeledkeznünk arról sem, hogy óriási a napközbeni mozgás is a városban
Fotó: Molnár Artúr
- Székesfehérváron évről évre nő a közlekedésben résztvevő gépjárművek száma, ami számos kihívást felvet. Nem véletlen, hogy itt a legmagasabb arányaiban az autószám, hiszen itt a legjobb a vásárlóerő és az életszínvonal is hazánkban, ami akár egy családon belül több autó fenntartását is lehetővé teszi.
Nem szabad megfeledkeznünk arról sem, hogy óriási a napközbeni mozgás is a városban. A munkába és iskolába járó ingázók is autóval vagy tömegközlekedéssel érkeznek, velük együtt több tízezer fővel megnő naponta a városban lévők száma - áll Székesfehérvár önkormányzatának lapunknak küldött válaszában.
Egyszerre minden közlekedési módot fejleszt a város, indokolt is jelentős összegeket fordítani az útfelújításra, a kerékpáros közlekedés segítésére. Tervben van egy évi 323 ezer pluszkilométert jelentő autóbuszmenetrend-bővítés is idén. Ez azt az utazói igényt hivatott kiszolgálni, hogy minden városrészből közvetlenül elérhető legyen a kórház és a vasútállomás is.
Az Új Csóri úton 30%-os csökkenést hozott az elkerülőút befejező szakaszának megnyitása. Komoly előrelépést jelenthet a közeljövőben a két Déli összekötő út megépítése is Szintén terv a Széchenyi és a Horvát István úti kereszteződés négysávosra szélesítése (a városba vezető oldalon) és az Auchannál lévő körforgalom bővítése is.
Évről-évre folyamatosan nő a közlekedésben résztvevő gépjárművek száma Székesfehérváron, ez komoly kihívásokhoz vezet
Fotó: Molnár Artúr
Az intermodális közlekedési központ megvalósítása jelenthet további előrelépést. Addig is számos útfelújítás valósul meg városi és uniós forrásból.
A 2017-es költségvetésben több mint 2,6 milliárd forint szerepel a Saára Gyula Program folytatására, amelyből a következő három évben több mint 16 kilométer út újulhat meg. Többek között a Ligetsor, a Berényi út következő üteme, a Pozsonyi út egy része, valamint a Nagyszombati és a Vásárhelyi út felújítása szerepel ebben.
A közlekedési fejlesztések kérdése is felveti egyébként a városoknak nyújtott támogatás mértékét, amelynek az önkormányzat szerint ténylegesen lakosságszám-arányosnak kellene lennie.
Mindez a naponta Székesfehérvárra járók érdeke is, ami nagyobb központi támogatást tenne szükségessé.Kiemelt fontosságú, hogy kihasználtak legyenek a már kialakított és a továbbiakban elkészülő kerékpárutak is. A naponta Fehérvárra ingázók érdeke is a közlekedés fejlesztése.