Hírek

2007.09.25. 02:29

Minden ügyintézés alapja a pontos tájékoztatás

Székesfehérvár - Mit tegyünk, ha közlekedési balesetet szenvedünk? Hogyan lehet a leggyorsabban elérni, hogy a kárunkat megtérítse a biztosító? Hová fordulhatunk, ha nem értünk egyet a kárszakértővel, a kártérítés összegével?

Kovalcsik Katalin

A baleset napja ünnep volt, így csak két nap múlva tudtak telefonálni. Azt a felvilágosítást kapták, hogy hivatalos formanyomtatványon két munkanapon belül kell értesíteni a biztosítót. A károsultak megkérdezték, van-e Romániában képviselete a cégnek, hogy ezt megtehessék, de erről nem tudtak felvilágosítást adni nekik, mi több számon kérték rajtuk, ők, mármint a károsultak miért nem tudják ezt. Aztán ígérték, küldenek faxot nekik, majd mondták tilos faxot küldeniük külföldre. A következő ajánlat - a károsult lánya meghatalmazással menjen be a biztosítóhoz és kitöltheti az űrlapot - kivitelezhetetlen volt, mivel nem tudtak kintről meghatalmazást küldeni. Végül valahogy hazajöttek és személyesen keresték fel a biztosító céget, ahol megkérdezték, mi lett volna, ha meghalnak a balesetben, a gyerekeik egy kocsi hátsó ülésén hozhatták volna őket haza? A cég alkalmazottjának válasza erre a következő volt: Hát ez így morbid, de nehezen lehetett volna elintézni.

Olvasónk arra is kíváncsi, vajon ők voltak az első ügyfélei ennek a cégnek, akik külföldön szenvedtek balesetet? Kell-e magunkkal vinni formanyomtatványokat, ha külföldre megyünk? Casco biztosítás esetén két nap múlva kell bejelenteni a káreseményt a hazaérkezés után, a szerződés szerint öt napon belül meg kell érkeznie a kárszakértőnek, de ő olvasónk esetében jelentősen késett. Vinkelmann István elmondta, azt a bizonyos kék-sárga nyomtatványt, a nemzetközi kárbejelentőt nem árt a kocsiban tartanunk, ha olyan kár érne bennünket, amelyben vétlenek vagyunk. Fontos, hogy írjuk fel az esetleges tanúk nevét, címét, egyéb adatait. Ha nem mi voltunk a károkozók egy anyagi káros balesetnél, írassuk alá a kárt okozóval, hogy elismeri, ő a hibás. Csupán az aláírása nem elegendő, saját kezével kell leírnia az elismerő nyilatkozatot. A biztosítási kárszakértő azt is hozzátette, a külföldi károkat sok esetben érdemes abban az országban intézni, kérni a károk összegét, ahol a baleset történt, egészen mások lehetnek a kártérítési összegek.

Több olvasónk kérdezte, mi a teendő akkor, ha a károkozó ismeretlen, úgy hagyja el a helyszínt, hogy semmilyen elérhetőséget nem közöl a károsulttal. Ez pech, ugyanis ilyenkor a kárt a károsultnak kell megfinanszíroznia, hisz nincs aki fizessen, Casco biztosításra lehet javíttatni az autót. Az effajta magatartás magyar mentalitás, nem vállaljuk tetteink következményeit, tisztelet a kivételnek. Ha viszont egy cserép esik a kocsinkra, annak javítását a háztartási biztosítás terhére el lehet számoltatni.

Több érdekes szituációról is beszámoltak telefonálóink, amelyek a kárrendezésnél számukra problémát jelentettek. Vitatta például egyikük a biztosító megállapítását, amely szerint a bekövetkezett karambolnak olvasónk is vétkese, a helyszíni szemle során ugyanis azt állapították meg, hogy gépkocsijával nem tartott kellő követései távolságot. Nem Fejér megyében érte kár egy másik telefonálónkat, aki nehezen vette tudomásul, hogy esetükben sajnos nem állja a kár összegét a biztosító. A hármas ütközés során nem volt egyértelmű, hogy a telefonálónk előtt haladó gépkocsi vezetője indexelt-e vagy sem. Az a biztosítót nem érdekli, hogy a legelső kocsi miért és milyen hirtelenséggel sorolt ki a forgalomból. Olvasónk kára igen tetemes, de ebben az esetben is érvényes a KRESZ-szabály, a követési távolságot be kell tartani, biztonságosan meg kell tudni állni, ha arra szükség van. Ha a gépjármű vezetője nem tartja be a követési távolságot és emiatt bekövetkezik valamilyen baleset, a gépkocsivezetőnek viselnie kell a következményeket. Telefonálónk esetében szerencsére csak az anyagiakat.

- Nagyon sajnálom, asszonyom, ilyen esetben nem érdemes sehová menni - válaszolta a szakértő. Egy másik hölgynek elmondta, hiába közölték vele, hogy a biztosító fél Európában keres majd olyan alkatrészt, amilyenre a sérült autójához szükség van, ebben ne bizakodjon. A biztosítók nem szakosodtak alkatrészbeszerzére. A kérdések egy része arra vonatkozott, milyen kártérítést érdemes elfogadnia a károsultnak? Az úgynevezett gyorskár megtérítése nem mindig célravezető, a bontásnál kiderülhet, nagyobb összeget igényel a helyreállítás, mint az első látásra tapasztalható volt. Viszont ha már kifizette a biztosító a gyorskár összegét, nincs keresnivalója a károsultnak. A szakember arra is felhívta a károsultak figyelmét, hogy nem mindegy milyen korú a sérült jármű. Az új autóknál a jármű értékcsökkenését is figyelembe kell vennie a szolgáltatónak.

A bérautó megállapodás külön fejezete a káreseteknek. A károsultnak igényelni kell, alátámasztani, hogy kocsija kiesése milyen hátrányokkal járt munkavégzése szempontjából. A kátyúk okozta sérülések szintén külön fejezet, ilyenkor kell a két tanú, a fotó, amellyel igazolni lehet, hogy az ominózus helyen sérült az autó. Olyan ügyről is beszámolt olvasónk, amikor az érintett útkezelő elismerte a károkozást, a biztosító mégsem fizet, négy éve pereskednek. A szakértő azt mondja, nem tisztázott jogalapú anyagi káros balesethez érdemes rendőri helyszínelést kérni - ha fizetni kell érte, akkor is -, hogy a későbbiekben ne legyen problémás a bizonyítás. Elhangzott, külföldön ugyanazok a biztosítók, amelyeknek itthon is vannak fiókjaik, sokkal rugalmasabbak a kárügyintézében, kifizetésben.

Mden telefonáló a saját koccanásáról, a kárügyintézés zökkenőiről, a kifizetés idejéről kérdezett, ahhoz kért tanácsot. Természetesen vannak problémamentes ügyek. De ahogy az lenni szokott, azokról ritkán beszélünk. A százalékos arányuk vélhetően pozitív.

Két órán át folyamatosan válaszolt az érdeklődő olvasók kérdéseire Vinkelmann István, biztosítási szaktanácsadó, aki szerkesztőségünk vendége volt. Azok az olvasók fordultak hozzá, akik idehaza vagy éppen külföldön voltak közlekedési balesetek áldozatai, kifogásaik voltak a kárügyintézéssel kapcsolatban, az ügyintézéshez kértek szakértői támogatást, de olyan is volt, fontolgatta, bírósághoz fordul, de nem tudja, miként készítse el, nyújtsa be keresetét. Volt, aki előzetesen, levélben küldte el történetét. Levélírónkat férjével együtt Romániában érte autóbaleset augusztusban. A gépkocsijuk Casco és kötelező biztosítását egy cégnél kötötték, tehát velük vették fel a kapcsolatot a határon túlról. Eredményesnek nem nevezhető diskurzust folytattak az ügyintézővel, aki olvasónk szerint a legalapvetőbb kérdésekre sem tudott válaszolni.

A baleset napja ünnep volt, így csak két nap múlva tudtak telefonálni. Azt a felvilágosítást kapták, hogy hivatalos formanyomtatványon két munkanapon belül kell értesíteni a biztosítót. A károsultak megkérdezték, van-e Romániában képviselete a cégnek, hogy ezt megtehessék, de erről nem tudtak felvilágosítást adni nekik, mi több számon kérték rajtuk, ők, mármint a károsultak miért nem tudják ezt. Aztán ígérték, küldenek faxot nekik, majd mondták tilos faxot küldeniük külföldre. A következő ajánlat - a károsult lánya meghatalmazással menjen be a biztosítóhoz és kitöltheti az űrlapot - kivitelezhetetlen volt, mivel nem tudtak kintről meghatalmazást küldeni. Végül valahogy hazajöttek és személyesen keresték fel a biztosító céget, ahol megkérdezték, mi lett volna, ha meghalnak a balesetben, a gyerekeik egy kocsi hátsó ülésén hozhatták volna őket haza? A cég alkalmazottjának válasza erre a következő volt: Hát ez így morbid, de nehezen lehetett volna elintézni.

Olvasónk arra is kíváncsi, vajon ők voltak az első ügyfélei ennek a cégnek, akik külföldön szenvedtek balesetet? Kell-e magunkkal vinni formanyomtatványokat, ha külföldre megyünk? Casco biztosítás esetén két nap múlva kell bejelenteni a káreseményt a hazaérkezés után, a szerződés szerint öt napon belül meg kell érkeznie a kárszakértőnek, de ő olvasónk esetében jelentősen késett. Vinkelmann István elmondta, azt a bizonyos kék-sárga nyomtatványt, a nemzetközi kárbejelentőt nem árt a kocsiban tartanunk, ha olyan kár érne bennünket, amelyben vétlenek vagyunk. Fontos, hogy írjuk fel az esetleges tanúk nevét, címét, egyéb adatait. Ha nem mi voltunk a károkozók egy anyagi káros balesetnél, írassuk alá a kárt okozóval, hogy elismeri, ő a hibás. Csupán az aláírása nem elegendő, saját kezével kell leírnia az elismerő nyilatkozatot. A biztosítási kárszakértő azt is hozzátette, a külföldi károkat sok esetben érdemes abban az országban intézni, kérni a károk összegét, ahol a baleset történt, egészen mások lehetnek a kártérítési összegek.

Több olvasónk kérdezte, mi a teendő akkor, ha a károkozó ismeretlen, úgy hagyja el a helyszínt, hogy semmilyen elérhetőséget nem közöl a károsulttal. Ez pech, ugyanis ilyenkor a kárt a károsultnak kell megfinanszíroznia, hisz nincs aki fizessen, Casco biztosításra lehet javíttatni az autót. Az effajta magatartás magyar mentalitás, nem vállaljuk tetteink következményeit, tisztelet a kivételnek. Ha viszont egy cserép esik a kocsinkra, annak javítását a háztartási biztosítás terhére el lehet számoltatni.

Több érdekes szituációról is beszámoltak telefonálóink, amelyek a kárrendezésnél számukra problémát jelentettek. Vitatta például egyikük a biztosító megállapítását, amely szerint a bekövetkezett karambolnak olvasónk is vétkese, a helyszíni szemle során ugyanis azt állapították meg, hogy gépkocsijával nem tartott kellő követései távolságot. Nem Fejér megyében érte kár egy másik telefonálónkat, aki nehezen vette tudomásul, hogy esetükben sajnos nem állja a kár összegét a biztosító. A hármas ütközés során nem volt egyértelmű, hogy a telefonálónk előtt haladó gépkocsi vezetője indexelt-e vagy sem. Az a biztosítót nem érdekli, hogy a legelső kocsi miért és milyen hirtelenséggel sorolt ki a forgalomból. Olvasónk kára igen tetemes, de ebben az esetben is érvényes a KRESZ-szabály, a követési távolságot be kell tartani, biztonságosan meg kell tudni állni, ha arra szükség van. Ha a gépjármű vezetője nem tartja be a követési távolságot és emiatt bekövetkezik valamilyen baleset, a gépkocsivezetőnek viselnie kell a következményeket. Telefonálónk esetében szerencsére csak az anyagiakat.

- Nagyon sajnálom, asszonyom, ilyen esetben nem érdemes sehová menni - válaszolta a szakértő. Egy másik hölgynek elmondta, hiába közölték vele, hogy a biztosító fél Európában keres majd olyan alkatrészt, amilyenre a sérült autójához szükség van, ebben ne bizakodjon. A biztosítók nem szakosodtak alkatrészbeszerzére. A kérdések egy része arra vonatkozott, milyen kártérítést érdemes elfogadnia a károsultnak? Az úgynevezett gyorskár megtérítése nem mindig célravezető, a bontásnál kiderülhet, nagyobb összeget igényel a helyreállítás, mint az első látásra tapasztalható volt. Viszont ha már kifizette a biztosító a gyorskár összegét, nincs keresnivalója a károsultnak. A szakember arra is felhívta a károsultak figyelmét, hogy nem mindegy milyen korú a sérült jármű. Az új autóknál a jármű értékcsökkenését is figyelembe kell vennie a szolgáltatónak.

A bérautó megállapodás külön fejezete a káreseteknek. A károsultnak igényelni kell, alátámasztani, hogy kocsija kiesése milyen hátrányokkal járt munkavégzése szempontjából. A kátyúk okozta sérülések szintén külön fejezet, ilyenkor kell a két tanú, a fotó, amellyel igazolni lehet, hogy az ominózus helyen sérült az autó. Olyan ügyről is beszámolt olvasónk, amikor az érintett útkezelő elismerte a károkozást, a biztosító mégsem fizet, négy éve pereskednek. A szakértő azt mondja, nem tisztázott jogalapú anyagi káros balesethez érdemes rendőri helyszínelést kérni - ha fizetni kell érte, akkor is -, hogy a későbbiekben ne legyen problémás a bizonyítás. Elhangzott, külföldön ugyanazok a biztosítók, amelyeknek itthon is vannak fiókjaik, sokkal rugalmasabbak a kárügyintézében, kifizetésben.

Mden telefonáló a saját koccanásáról, a kárügyintézés zökkenőiről, a kifizetés idejéről kérdezett, ahhoz kért tanácsot. Természetesen vannak problémamentes ügyek. De ahogy az lenni szokott, azokról ritkán beszélünk. A százalékos arányuk vélhetően pozitív.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!