Minden ügyintézés alapja a pontos tájékoztatás

Székesfehérvár - Mit tegyünk, ha közlekedési balesetet szenvedünk? Hogyan lehet a leggyorsabban elérni, hogy a kárunkat megtérítse a biztosító? Hová fordulhatunk, ha nem értünk egyet a kárszakértővel, a kártérítés összegével?

A baleset napja ünnep volt, így csak két nap múlva tudtak telefonálni. Azt a felvilágosítást kapták, hogy hivatalos formanyomtatványon két munkanapon belül kell értesíteni a biztosítót. A károsultak megkérdezték, van-e Romániában képviselete a cégnek, hogy ezt megtehessék, de erről nem tudtak felvilágosítást adni nekik, mi több számon kérték rajtuk, ők, mármint a károsultak miért nem tudják ezt. Aztán ígérték, küldenek faxot nekik, majd mondták tilos faxot küldeniük külföldre. A következő ajánlat – a károsult lánya meghatalmazással menjen be a biztosítóhoz és kitöltheti az űrlapot – kivitelezhetetlen volt, mivel nem tudtak kintről meghatalmazást küldeni. Végül valahogy hazajöttek és személyesen keresték fel a biztosító céget, ahol megkérdezték, mi lett volna, ha meghalnak a balesetben, a gyerekeik egy kocsi hátsó ülésén hozhatták volna őket haza? A cég alkalmazottjának válasza erre a következő volt: Hát ez így morbid, de nehezen lehetett volna elintézni.

Olvasónk arra is kíváncsi, vajon ők voltak az első ügyfélei ennek a cégnek, akik külföldön szenvedtek balesetet? Kell-e magunkkal vinni formanyomtatványokat, ha külföldre megyünk? Casco biztosítás esetén két nap múlva kell bejelenteni a káreseményt a hazaérkezés után, a szerződés szerint öt napon belül meg kell érkeznie a kárszakértőnek, de ő olvasónk esetében jelentősen késett. Vinkelmann István elmondta, azt a bizonyos kék-sárga nyomtatványt, a nemzetközi kárbejelentőt nem árt a kocsiban tartanunk, ha olyan kár érne bennünket, amelyben vétlenek vagyunk. Fontos, hogy írjuk fel az esetleges tanúk nevét, címét, egyéb adatait. Ha nem mi voltunk a károkozók egy anyagi káros balesetnél, írassuk alá a kárt okozóval, hogy elismeri, ő a hibás. Csupán az aláírása nem elegendő, saját kezével kell leírnia az elismerő nyilatkozatot. A biztosítási kárszakértő azt is hozzátette, a külföldi károkat sok esetben érdemes abban az országban intézni, kérni a károk összegét, ahol a baleset történt, egészen mások lehetnek a kártérítési összegek.

Több olvasónk kérdezte, mi a teendő akkor, ha a károkozó ismeretlen, úgy hagyja el a helyszínt, hogy semmilyen elérhetőséget nem közöl a károsulttal. Ez pech, ugyanis ilyenkor a kárt a károsultnak kell megfinanszíroznia, hisz nincs aki fizessen, Casco biztosításra lehet javíttatni az autót. Az effajta magatartás magyar mentalitás, nem vállaljuk tetteink következményeit, tisztelet a kivételnek. Ha viszont egy cserép esik a kocsinkra, annak javítását a háztartási biztosítás terhére el lehet számoltatni.

Több érdekes szituációról is beszámoltak telefonálóink, amelyek a kárrendezésnél számukra problémát jelentettek. Vitatta például egyikük a biztosító megállapítását, amely szerint a bekövetkezett karambolnak olvasónk is vétkese, a helyszíni szemle során ugyanis azt állapították meg, hogy gépkocsijával nem tartott kellő követései távolságot. Nem Fejér megyében érte kár egy másik telefonálónkat, aki nehezen vette tudomásul, hogy esetükben sajnos nem állja a kár összegét a biztosító. A hármas ütközés során nem volt egyértelmű, hogy a telefonálónk előtt haladó gépkocsi vezetője indexelt-e vagy sem. Az a biztosítót nem érdekli, hogy a legelső kocsi miért és milyen hirtelenséggel sorolt ki a forgalomból. Olvasónk kára igen tetemes, de ebben az esetben is érvényes a KRESZ-szabály, a követési távolságot be kell tartani, biztonságosan meg kell tudni állni, ha arra szükség van. Ha a gépjármű vezetője nem tartja be a követési távolságot és emiatt bekövetkezik valamilyen baleset, a gépkocsivezetőnek viselnie kell a következményeket. Telefonálónk esetében szerencsére csak az anyagiakat.

– Nagyon sajnálom, asszonyom, ilyen esetben nem érdemes sehová menni – válaszolta a szakértő. Egy másik hölgynek elmondta, hiába közölték vele, hogy a biztosító fél Európában keres majd olyan alkatrészt, amilyenre a sérült autójához szükség van, ebben ne bizakodjon. A biztosítók nem szakosodtak alkatrészbeszerzére. A kérdések egy része arra vonatkozott, milyen kártérítést érdemes elfogadnia a károsultnak? Az úgynevezett gyorskár megtérítése nem mindig célravezető, a bontásnál kiderülhet, nagyobb összeget igényel a helyreállítás, mint az első látásra tapasztalható volt. Viszont ha már kifizette a biztosító a gyorskár összegét, nincs keresnivalója a károsultnak. A szakember arra is felhívta a károsultak figyelmét, hogy nem mindegy milyen korú a sérült jármű. Az új autóknál a jármű értékcsökkenését is figyelembe kell vennie a szolgáltatónak.

A bérautó megállapodás külön fejezete a káreseteknek. A károsultnak igényelni kell, alátámasztani, hogy kocsija kiesése milyen hátrányokkal járt munkavégzése szempontjából. A kátyúk okozta sérülések szintén külön fejezet, ilyenkor kell a két tanú, a fotó, amellyel igazolni lehet, hogy az ominózus helyen sérült az autó. Olyan ügyről is beszámolt olvasónk, amikor az érintett útkezelő elismerte a károkozást, a biztosító mégsem fizet, négy éve pereskednek. A szakértő azt mondja, nem tisztázott jogalapú anyagi káros balesethez érdemes rendőri helyszínelést kérni – ha fizetni kell érte, akkor is -, hogy a későbbiekben ne legyen problémás a bizonyítás. Elhangzott, külföldön ugyanazok a biztosítók, amelyeknek itthon is vannak fiókjaik, sokkal rugalmasabbak a kárügyintézében, kifizetésben.

Mden telefonáló a saját koccanásáról, a kárügyintézés zökkenőiről, a kifizetés idejéről kérdezett, ahhoz kért tanácsot. Természetesen vannak problémamentes ügyek. De ahogy az lenni szokott, azokról ritkán beszélünk. A százalékos arányuk vélhetően pozitív.

Két órán át folyamatosan válaszolt az érdeklődő olvasók kérdéseire Vinkelmann István, biztosítási szaktanácsadó, aki szerkesztőségünk vendége volt. Azok az olvasók fordultak hozzá, akik idehaza vagy éppen külföldön voltak közlekedési balesetek áldozatai, kifogásaik voltak a kárügyintézéssel kapcsolatban, az ügyintézéshez kértek szakértői támogatást, de olyan is volt, fontolgatta, bírósághoz fordul, de nem tudja, miként készítse el, nyújtsa be keresetét. Volt, aki előzetesen, levélben küldte el történetét. Levélírónkat férjével együtt Romániában érte autóbaleset augusztusban. A gépkocsijuk Casco és kötelező biztosítását egy cégnél kötötték, tehát velük vették fel a kapcsolatot a határon túlról. Eredményesnek nem nevezhető diskurzust folytattak az ügyintézővel, aki olvasónk szerint a legalapvetőbb kérdésekre sem tudott válaszolni.

A baleset napja ünnep volt, így csak két nap múlva tudtak telefonálni. Azt a felvilágosítást kapták, hogy hivatalos formanyomtatványon két munkanapon belül kell értesíteni a biztosítót. A károsultak megkérdezték, van-e Romániában képviselete a cégnek, hogy ezt megtehessék, de erről nem tudtak felvilágosítást adni nekik, mi több számon kérték rajtuk, ők, mármint a károsultak miért nem tudják ezt. Aztán ígérték, küldenek faxot nekik, majd mondták tilos faxot küldeniük külföldre. A következő ajánlat – a károsult lánya meghatalmazással menjen be a biztosítóhoz és kitöltheti az űrlapot – kivitelezhetetlen volt, mivel nem tudtak kintről meghatalmazást küldeni. Végül valahogy hazajöttek és személyesen keresték fel a biztosító céget, ahol megkérdezték, mi lett volna, ha meghalnak a balesetben, a gyerekeik egy kocsi hátsó ülésén hozhatták volna őket haza? A cég alkalmazottjának válasza erre a következő volt: Hát ez így morbid, de nehezen lehetett volna elintézni.

Olvasónk arra is kíváncsi, vajon ők voltak az első ügyfélei ennek a cégnek, akik külföldön szenvedtek balesetet? Kell-e magunkkal vinni formanyomtatványokat, ha külföldre megyünk? Casco biztosítás esetén két nap múlva kell bejelenteni a káreseményt a hazaérkezés után, a szerződés szerint öt napon belül meg kell érkeznie a kárszakértőnek, de ő olvasónk esetében jelentősen késett. Vinkelmann István elmondta, azt a bizonyos kék-sárga nyomtatványt, a nemzetközi kárbejelentőt nem árt a kocsiban tartanunk, ha olyan kár érne bennünket, amelyben vétlenek vagyunk. Fontos, hogy írjuk fel az esetleges tanúk nevét, címét, egyéb adatait. Ha nem mi voltunk a károkozók egy anyagi káros balesetnél, írassuk alá a kárt okozóval, hogy elismeri, ő a hibás. Csupán az aláírása nem elegendő, saját kezével kell leírnia az elismerő nyilatkozatot. A biztosítási kárszakértő azt is hozzátette, a külföldi károkat sok esetben érdemes abban az országban intézni, kérni a károk összegét, ahol a baleset történt, egészen mások lehetnek a kártérítési összegek.

Több olvasónk kérdezte, mi a teendő akkor, ha a károkozó ismeretlen, úgy hagyja el a helyszínt, hogy semmilyen elérhetőséget nem közöl a károsulttal. Ez pech, ugyanis ilyenkor a kárt a károsultnak kell megfinanszíroznia, hisz nincs aki fizessen, Casco biztosításra lehet javíttatni az autót. Az effajta magatartás magyar mentalitás, nem vállaljuk tetteink következményeit, tisztelet a kivételnek. Ha viszont egy cserép esik a kocsinkra, annak javítását a háztartási biztosítás terhére el lehet számoltatni.

Több érdekes szituációról is beszámoltak telefonálóink, amelyek a kárrendezésnél számukra problémát jelentettek. Vitatta például egyikük a biztosító megállapítását, amely szerint a bekövetkezett karambolnak olvasónk is vétkese, a helyszíni szemle során ugyanis azt állapították meg, hogy gépkocsijával nem tartott kellő követései távolságot. Nem Fejér megyében érte kár egy másik telefonálónkat, aki nehezen vette tudomásul, hogy esetükben sajnos nem állja a kár összegét a biztosító. A hármas ütközés során nem volt egyértelmű, hogy a telefonálónk előtt haladó gépkocsi vezetője indexelt-e vagy sem. Az a biztosítót nem érdekli, hogy a legelső kocsi miért és milyen hirtelenséggel sorolt ki a forgalomból. Olvasónk kára igen tetemes, de ebben az esetben is érvényes a KRESZ-szabály, a követési távolságot be kell tartani, biztonságosan meg kell tudni állni, ha arra szükség van. Ha a gépjármű vezetője nem tartja be a követési távolságot és emiatt bekövetkezik valamilyen baleset, a gépkocsivezetőnek viselnie kell a következményeket. Telefonálónk esetében szerencsére csak az anyagiakat.

– Nagyon sajnálom, asszonyom, ilyen esetben nem érdemes sehová menni – válaszolta a szakértő. Egy másik hölgynek elmondta, hiába közölték vele, hogy a biztosító fél Európában keres majd olyan alkatrészt, amilyenre a sérült autójához szükség van, ebben ne bizakodjon. A biztosítók nem szakosodtak alkatrészbeszerzére. A kérdések egy része arra vonatkozott, milyen kártérítést érdemes elfogadnia a károsultnak? Az úgynevezett gyorskár megtérítése nem mindig célravezető, a bontásnál kiderülhet, nagyobb összeget igényel a helyreállítás, mint az első látásra tapasztalható volt. Viszont ha már kifizette a biztosító a gyorskár összegét, nincs keresnivalója a károsultnak. A szakember arra is felhívta a károsultak figyelmét, hogy nem mindegy milyen korú a sérült jármű. Az új autóknál a jármű értékcsökkenését is figyelembe kell vennie a szolgáltatónak.

A bérautó megállapodás külön fejezete a káreseteknek. A károsultnak igényelni kell, alátámasztani, hogy kocsija kiesése milyen hátrányokkal járt munkavégzése szempontjából. A kátyúk okozta sérülések szintén külön fejezet, ilyenkor kell a két tanú, a fotó, amellyel igazolni lehet, hogy az ominózus helyen sérült az autó. Olyan ügyről is beszámolt olvasónk, amikor az érintett útkezelő elismerte a károkozást, a biztosító mégsem fizet, négy éve pereskednek. A szakértő azt mondja, nem tisztázott jogalapú anyagi káros balesethez érdemes rendőri helyszínelést kérni – ha fizetni kell érte, akkor is -, hogy a későbbiekben ne legyen problémás a bizonyítás. Elhangzott, külföldön ugyanazok a biztosítók, amelyeknek itthon is vannak fiókjaik, sokkal rugalmasabbak a kárügyintézében, kifizetésben.

Mden telefonáló a saját koccanásáról, a kárügyintézés zökkenőiről, a kifizetés idejéről kérdezett, ahhoz kért tanácsot. Természetesen vannak problémamentes ügyek. De ahogy az lenni szokott, azokról ritkán beszélünk. A százalékos arányuk vélhetően pozitív.


nem tűrik az érintést
Különleges lovak élnek a Hortobágyon
öt érdekesség / 12 perce
Ezeket érdemes tudni a cékláról!
Éppen szezonja van az egyik legegészségesebb zöldségünknek.
Gyász
Mély fájdalommal tudatjuk mindazokkal akik ismerték és szerették, hogy MÓRÉ LAJOSNÉ 75 évesen türelemmel viselt betegségben elhunyt. Temetése 2019. szeptember 24-én 15 órakor a cecei temetőben lesz. Gyászoló család
Mély fájdalommal tudatjuk, hogy ÖZV. FAZEKAS JÓZSEFNÉ 85 éves korában elhunyt. Temetése 2019. szeptember 24-én 15 órakor lesz a sárszentágotai temetőben. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik utolsó útjára elkísérik, gyászunkban osztoznak. Gyászoló család
Köszönetünket fejezzük ki mindazoknak, akik drága feleségem Ifj. FEKETE IMRÉNÉ Juditkának a temetésén részt vettek, ezzel el nem múló bánatunkat enyhítették. Gyászoló család
„Nem fogjuk már elgyengült kezed, nem simogatjuk őszülő fejed, Nem tekint ránk aggódó szemed, megpihenni tért dolgos kezed. Drága jó Édesanyánk, Isten veled!” Fájó szívvel tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy drága jó édesanyánk, anyósom, nagymamánk és dédmamánk ÖZV. PLUHÁR MIHÁLYNÉ életének 89. évében türelemmel viselt, súlyos betegségben fáradt szíve megpihent. Temetése 2019. szeptember 21-én 14 órakor lesz az abai római katolikus temetőben. Egyúttal köszönetünket fejezzük ki mindazoknak, akik gyászunkban osztoznak. A gyászoló család
Mély fájdalommal tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy szeretett édesanyám, anyósom, nagymamánk és rokonunk ÖZV. HORVÁTH ZOLTÁNNÉ szül Molnár Róza Edit magyaralmási lakos 75 éves korában elhunyt. Hamvasztás utáni búcsúztatása 2019. szeptember 23-án 16 órakor lesz a magyaralmási katolikus temetőben. Egyúttal köszönetünket fejezzük ki mindazoknak, akik gyászunkban velünk osztoznak. Gyászoló család
Mély fájdalommal tudatjuk, hogy MÁGOCSI JÁNOS székesfehérvári lakos 78 éves korában örökre megpihent. Hamvait 2019. szeptember 24-én 11 órakor helyezzük örök nyugalomra a székesfehérvári Fecskeparti temetőben. Kérjük a gyászolókat, hogy együttérzésüket 1 szál virággal fejezzék ki! Egyben köszönetet mondunk mindazoknak, akik osztoznak fájdalmunkban. Gyászoló család
Mély fájdalommal tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy HITNER MIHÁLYNÉ (Kati néni) 90 éves korában elhunyt. Temetése 2019. szeptember 21-én 10.30 órakor lesz a bodajki temetőben. Gyászoló család
Mély fájdalommal tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy PETRÓCZKI JÁNOSNÉ született Márhoffer Erzsébet Katalin volt ÉDÁSZ dolgozó, életének 90. évében, 2019. szeptember 10-én csendesen örökre elaludt. Temetése szeptember 23-án 13.30 órakor lesz a Fecskeparti temetőben. Gyászmise 17 órakor a felsővárosi Szent Sebestyén-templomban. Drága emléke szívünkben él! A gyászoló család
Köszönetet mondunk mindazoknak, akik DOBOSI OTTÓ temetésén részt vettek, fájdalmunkban osztoztak. A gyászoló család
Mély fájdalommal tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy VÖRÖS KÁROLY 74 éves korában csendesen megpihent. Temetése 2019. szeptember 21-én 15 órakor lesz a bodajki temetőben. Gyászoló család
„Tudjuk, hogy nem jössz, de olyan jó várni, Hazudni a szívnek, hogy ne tudjon fájni.” Fájó szívvel emlékezünk BŐCS ZOLTÁN halálának 5. évfordulóján. Szerető családja
Mély fájdalommal tudatjuk mindazokkal, akik ismerték, hogy drága feleségem Ifj. FEKETE IMRÉNÉ sz. Várdai Judit Anna volt OTP majd APEH dolgozó 65 éves korában megtért teremtőjéhez. Hamvait az öreghegyi Szent Donát Kápolna urnafalában, szentmise keretében helyezzük örök nyugalomba 2019. szeptember 19-én 14 órakor. Megközelíthető: 24-es busz, Bányató megállóhely, Donát utca.
Mély fájdalommal tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy VENDÉG JÓZSEF 68 éves korában elhunyt. Búcsúztatása 2019. szeptember 18-án 16 órakor lesz a Béla úti temető ravatalozójánál. A gyászoló család
Fájó szívvel értesítjük mindazokat, akik ismerék és szerették, hogy a szerető férj, édesapa, nagyapa, sógor, após ÁCS KÁROLY a Köfém nyugdíjasa 2019. augusztus 31.-én, életének 90. évében elhunyt. Temetése 2019. szeptember 20-án 14 órakor a Szentháromság (Hosszú) temetőben lesz. Lelki üdvéért engesztelő szentmise a temetés napján, 13 órakor a Ciszterci templomban. Köszönetet mondunk azoknak, akik utolsó útjára elkísérik és gyászunkban osztoznak. Gyászoló család
Mély fájdalommal tudatjuk mindazokkal akik ismerték és szerették, hogy TRINGER GYULÁNÉ született Nagy Edit 80. életévében csendesen elhunyt. Szerettünktől 2019. szeptember 20-án 12 órakor veszünk végső búcsút a székesfehérvári Hosszú temetőben. A gyászoló család
A család mély fájdalommal tudatja, hogy SZUROK EMIL súlyos betegség után, 74 éves korában elhunyt. Hamvait 2019. szepteber 19-én 16 órakor a székesfehérvári Budai úti Református templomban helyezzük örök nyugalomra. Kérjük a gyászolókat, hogy együttérzésüket egy-egy szál virággal fejezzék ki. A gyászoló család
Mély fájdalommal tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy HORGOS ISTVÁNNÉ szül. Kocsis Mária életének 88. évében 2019. 08. 30-án csendesen örökre elaludt. Búcsúztatója 2019. 09. 17-én 11 órakor lesz a Csutora temetőben. Drága emléke szívünkben él! A gyászoló család
Mély fájdalommal tudatjuk, hogy TURI IMRÉNÉ szül. Aradi Márta fodrász mester életének 98. évében csendesen elhunyt. Temetése és az engesztelő szentmise áldozat 2019. szeptember 21-én, szombaton 10 órakor lesz a székesfehérvári Szent Imre templomban (Barátok temploma). Egy szál virággal búcsúzunk. Szeretetünk örökké él! Turi család
Mély fájdalommal tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy LIBIK FERENCNÉ szül. Újvári Teréz 69 éves korában elhunyt. Temetése 2019. szeptember 17-én 17 órakor lesz a sárkeresztesi református temetőben. Gyászoló család
Mély fájdalommal tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy SIMON LAJOS villanyszerelő mester 62 évesen türelemmel viselt betegségben elhunyt. Temetése 2019. szeptember 17-én 9 órakor a Sóstói református temetőben lesz. A gyászoló család
Tóparti meglepetések / 22 perce
Érdekes történetekkel gazdagodott az elmúlt napokban is a Velencei-tó horgászati krónikája
Tihanyi Tamás
színdarab / 24 perce
Megakadályozhatta volna Mátyás király Mohácsot? (videó)
zongorakoncert / 1 órája
Színes billentyűk Júliával – Kristensen Júlia lépett fel a Nemzedékek Házában
S. Töttő Rita
Nyolc évtized: Bélyegen az élet / 1 órája
Hada Tibor neve nem ismeretlen sem a bélyeggyűjtők, sem a cserkészek körében
Borsányi Bea
Együtt régi hagyományok és új irányok / 2 órája
A múltjára joggal büszke Mohának a jelenje miatt sem kell szégyenkeznie
Palocsai Jenő
zárt kapuk mögött / 2 órája
Nem maradt el a büntetés
Dévai N. Csaba