Hírek

2009.08.25. 02:29

Megújul a vasútvonal

Fejér megye - Túlzás nélkül állítható, hogy mostanság az ország vasútépítői Fejérben dolgoznak. Zajlik az építés Börgönd és Pusztaszabolcs között, s augusztus 24-én elindult Kápolnásnyék és Gárdony között a két vágány átépítése.

Bognár Máté

Zichyújfalu vasútállomásának közelében ottjártunkkor épp több szállító teherautó kavarta a port. Az egykor szebb napokat megélt váróteremben senki nem tartózkodott, a kint lévő utasok is a vonatpótló autóbuszokra vártak. Megszoktuk már a zajt, ez is a munka része - mosolygott egy Pusztaszabolcsra tartó fiatalasszony. Egy középkorú férfi örült, hogy itt végre fejlesztenek , hiszen - sommás véleménye szerint - általában ez nem így történik Magyarországon .

Az egykori vágányoknál ottjártunkkor számos vasútépítő dolgozott. Ők ugyanezt teszik most is, csak már más helyszíneken, más munkafázisokban. Így tesz a Kisvárdán élő Nagy János is: ő a Szentesi Vasútépítő építésvezetőjeként irányítja a helyszíni munkákat. Amíg megközelítettük a Börgönd-Pusztaszabolcs vonal Zichyújfalu és Pusztaszabolcs közti szakaszán lévő, a határban, a 231-es kilométerszelvényben zajló munkavégzést, megtudtam tőle, hogy 42 éve dolgozik vasúti területen: a MÁV berkeiben korábban volt pályamester, művezető, építésvezető is. A helyszín úgy festett, mint egy jó minőségű földút: a vasúti síneket felszedték, Seregélyes felé pedig már a vágányfektető gép dolgozott. Ottjártunkkor több ütemben számos munkagéppel zajlott a munka: előbb a homokos szerkezetű talajra a földben lévő vizet kiszorító meszet juttattak, majd azt egy másik géppel - 0,32 centiméter zúzottkőadalék hozzáadásával - bedarálták és tömörítették. Dolgoznak itt Szentesről, Debrecenből, Nyíregyházáról, Szentendréről, Celldömölkről és Budapestről is vasútépítők.

Augusztus 24-én elkezdődött a Budapest-Fehérvár vasútvonalon Kápolnásnyék-Gárdony között a jobb és a bal oldali vágány átépítése. Az építkezés a hozzá kapcsolódó aluljáró-építési, közműkiváltási és útépítési munkákkal együtt várhatóan 2010 végére fejeződik be. Ezek már Muskovics György, a kivitelező SZCKM-2008 Konzorcium projektvezetőjének szavai voltak. A budapesti szakemberrel Zichyújfalu vasútállomásán találkoztunk. Elmondta, hogy a fővonali munka során 11,6 kilométeren átépítik a két vágányt, a hozzájuk kapcsolódó műtárgyakkal és felsővezetékkel együtt. A jelenlegi 30 helyett 55 centiméter magas peronok lesznek, térkő burkolattal, új térvilágítással.

A fővonalon a bal oldali vágány átépítése várhatóan idén szeptember 1-jéig tart, addig a vonatok csak a jobb oldali vágányon közlekedhetnek; ezt követően kerül sor a másik oldalra. Így a munkák idején a vasúti fővonalon folyamatos lesz a közekedés, ám módosul a vonatok menetrendje.

A Tárnok-Fehérvár fővonal megújítása 54 milliárd forintba kerül, a beruházás európai uniós támogatással valósul meg. A Szentesi Vasútépítő, a Mávépcell, a Közgép és a Kelet-Út társaságok alkotta kivitelezői csapat munkálatai idén áprilisban kezdődtek, Gárdonyban megújult több vágány és peron, s dolgoznak Martonvásáron, Kápolnásnyéken is. A munkálatokba bevonták az osztrák Plasser cég által gyárott, itthon ritkán látott teljestményű, speciális vágányépítő gépeket is.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) munkatársai még 2007 októberében jelentették be Székesfehérváron, hogy a vasútvonal korszerűsítését 160 kilométer/óra sebességre tervezik, így a 62-es főút keresztezése külön szintben épül meg.

Az építkezés befejezéséig - a tervek szerint 2010. augusztus 30-áig - a közúti és a vasúti forgalom a mostani nyomvonalon halad.

A Közlekedés operatív programban szereplő beruházás mintegy 1,5 milliárd forintba kerül.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!