Hírek

2017.02.02. 18:55

Déli összekötő út: még kérdéses a nyomvonal?

Székesfehérvár – Január elején a Juharfa utca, valamint a környező négy utca lakóival szervezett egyeztetést az önkormányzat a Déli összekötő úttal kapcsolatban. Az ott élőket érintheti közvetlenül az út megépítése. A résztvevők számos problémát vetettek fel, aggályaiknak adtak hangot: ahogy olvasónk is, a szerkesztőségünkhöz eljuttatott levelében.

Buthy Lilla

Ahogy korábban már megírtuk, 3,3 milliárd forintos forrásból épül meg a Déli összekötő út, mely a tervek szerint 2019-2020 körül lesz kész. Az összekötővel kapcsolatban összehívott lakossági fórum után – ahol az előkészítési munka fázisait, és a nyomvonalra felvázolt lehetőségeket ismertették – is maradtak még bőven kétségek és kérdőjelek a Juharfa és a környező utcák lakóiban.

Úgy tudjuk, az ott lakók aláírásgyűjtésbe fognak, hogy tiltakozzanak a tervezett nyomvonal ellen. Olvasónk, aki jelen volt az egyeztetésen, így fogalmazott: A kb. 100 darab családi házban élők felháborodtak azon, hogy az amúgy is keskeny utcáik zsákutcák lesznek és a házaiktól körülbelül 6 méterre tervezik a déli összekötő utat, azt a pár házat, ami útban van egyszerűen elbontják. A tervek valószínűleg csak a térképre ránézve készültek, mert egy helyszíni bejáráson sokkal alkalmasabb területet is lehetne találni kb. 200 méterre, ami lakóházakat nem érint.

Olvasónk megfogalmazása szerint, a lakóknak útfelújítást, közvilágítás-fejlesztést, csapadékvíz-elvezetés felújítását, körzeti orvosi rendelőt is ígértek, de ezek mellé kapnak még zajt, környezetszennyezést, valamint a házaiktól pár méterre napi 24 órában elrobogó 40 tonnás kamionokat is. Jelezte, a fórum végén a polgármester megígérte, megvizsgálják a javaslatokat, mivel ez még nem eldöntött nyomvonal. Január 16-án viszont azt olvasta a város hírportálján, hogy Mészáros Attila alpolgármester, Alsóváros képviselője megköszönte az ott élők nevében, hogy megépülhet a déli összekötő.

Olvasónk feltette a kérdést: azóta születtek-e további alternatívák a nyomvonalra? Az önkormányzat megkeresésünkre az alábbi választ küldte: A következő évek egyik legkiemelkedőbb infrastrukturális beruházása lesz Székesfehérvár Déli összekötő útjának megépítése. Az európai uniós támogatással, az integrált területi program keretében megvalósuló, 3,3 milliárd forint értékű beruházás 2019-2020-ra készülhet el.

A tervezés megkezdése előtt január 11-én lakossági fórumot szerveztek a Juharfa, valamint a környező négy utcában élőknek. Ahogy az a tájékoztatón is elhangzott: a jelenleg legoptimálisabbnak tűnő, a Juharfa utcát érintő nyomvonalon túl az önkormányzat megvizsgál az összekötő út kialakítására vonatkozóan más nyomvonal lehetőségeket is. Az ezzel kapcsolatos szakértői vizsgálatok már zajlanak, amikor elkészültek, az önkormányzat a végleges nyomvonalról tájékoztatni fogja a közvéleményt. Székesfehérvár közlekedési helyzete, nehézségei okán azonban kiemelt fejlesztési cél a Déli összekötő út megvalósítása, amelyre – a komoly előkészítő munkának köszönhetően – a források rendelkezésre állnak. Éppen ezért csak olyan nyomvonal-módosítás jöhet szóba, amely sem az elkészülés határidejét, sem a kapott támogatás mértékét nem veszélyezteti.

Levelükben hozzátették azt is, hogy ez a nyomvonal nem most került napirendre: A Juharfa utcai nyomvonal egyébként már 2009-ben, a közlekedési koncepció felülvizsgálata során felmerült, s azt az önkormányzat már 2010. májusában elfogadta. Tehát ez a nyomvonal nem egy új felvetés, hanem már a korábbi városvezetés idején kidolgozott elképzelés volt.

A déli átkötő útnak akkor lesz leginkább torlódáscsökkentő hatása a Horvát István és a Széchenyi út nagy kereszteződésében, ha a vasútállomás mellé tervezett intermodális csomóponttal közös beruházásban megépül egy felüljáró a vasútvonal fölött. Így közvetlenül el lehet majd jutni a déli összekötő útról a Mártírok útjáig, az autósok jelentős részének nem kell bejönnie a Széchenyi úti kereszteződésig, azaz elviekben itt nem lesz majd akkora torlódás, mint mostanában. Az ígéretek szerint idén külön kanyarodó sávot alakítanak ki az aluljáró felől a Budai út felé igyekvőknek. A tapasztalatok szerint ugyanis a városba innen érkezők túlnyomó része jobbra akar kanyarodni, de a közös előre és jobbra sáv visszaduzzasztja a sort.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!