Hírek

2015.02.12. 15:10

Meg akarják menteni a vasúti tornyot

Székesfehérvár – Sokmilliárdos forrásból, uniós segítséggel 21. századi vasúti csomópont épül a megyeszékhelyen. De – ahogyan arról már korábban is beszámoltunk – ezzel együtt az országban egyedülálló vasúti tornyot elbontják.

Gábor Gina

A hazánkban egyedülálló forgalomirányító torony, amelyből az egész pályaudvarra rálátni. Azt tervezik, novemberben lebontják
Fotó: Tósoki Attila

Sok egyéb mellett felújítják a vágányrendszert, magasítják a peronokat, átalakítják az állomásépületet, kiszélesítik a lépcsőket, korszerű peronliftek, csarnokliftek, aluljárók és felüljárók készülnek. Új elektronikus biztosító berendezés létesül az elöregedett régi helyett. A 61 éves irányítótorony, a magyar vasúti építészet csodabogara – amelynek eredeti tervein ráadásul a neves Ybl-díjas építész, Rimanóczy Gyula aláírása szerepel –, viszont úgy tűnik, nem fér bele ebbe hatalmas projektbe: novemberben lebontják a forgalomirányítás különleges helyszínét, ahonnan belátni az egész pályaudvart.

Pedig Fehérváron sokan gondolják úgy, hogy a II. számú állítóközpont megmentésre érdemes érték. Rimanóczy Gyula ugyanis szokatlan megoldást alkalmazott, amikort az állítóközpontot az V-VI vágányok fölé, illetve a IV-VII vágányok közé helyezte. Hasonló megoldásra elvétve akad példa Európában is, például Milánóban, de nálunk ez az egyetlen. Az interneten, a közösségi oldalon két fórum is foglalkozik a lebontásra ítélt toronnyal. Az egyiket Koósz Milán és Szűcs János indította. Szűcs János – aki maga is vasutas – a MÁV levéltárában kutatta az országban egyedülálló torony históriáját, és igyekezett több hivatalos fórumon is érvelni a torony megmaradása mellett, egyelőre hiába. Az interneten 606 tagja van a Székesfehérvári II. számú állítótorony sorsát követő oldalnak. A másik fórum Mentsük meg Székesfehérvár Irányítótornyát! címmel – amit Sárvári Zoltán indított, de a csoport adminisztrátorai között ott találjuk Koósz Milánt és Szűcs Jánost is – már több mint 3100 tagot számlál. Sárvári Zoltán úgy érzi, civil összefogásra van szükség, annak érdekében, hogy a torony megmaradjon, és továbbra is a forgalomirányítást szolgálja. Ezért most élőlánc demonstrációt szervez, tiltakozásul a torony tervezett lebontása ellen:

– Én magam nem vagyok vasutas, de Fehérváriként büszke vagyok erre a toronyra – mondta.

– Amikor elindítottam a közösségi oldalon ezt a fórumot, magam is meglepődtem, hogy egy nap alatt több százan csatlakoztak, ma pedig több mint háromezer támogatónk van. Azt szeretnénk, ha az illetékesek megfontolnák a kérésünket, lehetővé tennék az épület fennmaradását, ezért március 14-én, 13 órakor a vasútállomásnál tartjuk meg az első tiltakozó demonstrációt. Ha ennek nem lesz eredménye, folytatjuk, kéthavonta felhívjuk a figyelmet erre az egyedülálló fehérvári értékre. Már a következő időpont is megvan: május 9-én, 13 órakor ismét demonstrálunk az állomáson...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!