Hírek

2017.01.20. 20:40

A 81-es főútnak évek óta rossz a híre, tenni próbálnak ellene

Székesfehérvár - Halálútnak is hívják a Székesfehérvárt és Győrt összekötő 81-es főutat. Nem véletlenül, hiszen öt év alatt kilencszáz baleset történt a főúton, amely Fejér, Komárom-Esztergom és Győr-Moson-Sopron megyét is érinti.

Szanyi-Nagy Judit

Azt, hogy egy baleset mikor és miért történik, sok tényező befolyásolja. Bár az útvonal túlterheltsége - különösen a teherforgalmat tekintve - és a nyomvályús, szűk utak is felelhetnek egy-egy szerencsétlenség bekövetkezéséért, azért az emberi hiba is nagymértékben hozzájárul ehhez. Az autósok sok esetben figyelmen kívül hagynak bizonyos korlátozásokat, például a sebességhatárt, vagy éppen nem az időjárási, látási és útviszonyoknak megfelelően közlekednek. Fáradt vezetőkből sincs hiány: az elmúlt években olyan esetek is előfordultak, amikor az autóvezető egyszerűen elaludt a volánnál. Sokan pedig a lassan haladó autósokat hibáztatják, akik miatt az összegyűlt kocsisorból néhányan rossz döntést hozva kezdenek bele egy-egy előzésbe.

Ezekre a tényezőkre, tehát az út túlterheltségére és a folyamatos előzésekre hivatkozva kezdtek el aláírást gyűjteni a felháborodott úthasználók és környékbeli lakosok az interneten tavaly novemberben. A kérelem írója, Kovács László, Magyarország Alaptörvényére hivatkozva a kormányhoz, mint közhatalmat gyakorló szervhez fordult, hogy kezdeményezze a 81-es főút Székesfehérvár - Mór - Győr közötti szakaszának kétszer kétsávosra bővítését a falvak elkerülésével, lehetőleg még a 2014-2020-as fejlesztési ciklusban.

A minisztérium legutóbbi válasza szerint csak szakaszos felújítások szerepelnek a tervekben Fotó: FMH-archív

Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára akkor elmondta, 2022-ig nem építik át a 81-es főutat, azonban felújítanak belőle tíz kilométert. - A 81-es út esetében csak hazai forrásból tudunk lépéseket tenni, ez viszont valóban a költségvetés függvénye. Szeretnénk minél hamarabb továbbépíteni és továbbfejleszteni. Reményeink szerint bele fog kerülni a következő években a programba - nyilatkozta 2016 novemberében az államtitkár. A 81-es főút felújításával kapcsolatban lapunk idén is megkérdezte az illetékeseket. A válaszból kiderül: a jelenlegi programozási ciklusban az európai uniós források döntően a transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére fordíthatók. - A főút nem része ennek a hálózatnak, ugyanakkor a közlekedésbiztonságot javító beruházásokat napirenden tartjuk - hangsúlyozta múlt héten a minisztérium. Az út felújítása fontos lenne: a tavalyi balesetek között volt, amikor árokba vagy fának hajtottak, de a frontális ütközés és a karambol sem ritka.

- Győr felé, amikor még nem szélesítettek az úton, egy kamion levitte a buszunk visszapillantóját - utal vissza a több évvel ezelőtti élményére Keszi Andrea, aki egyetemi évei alatt rendszeres használója volt az útszakasznak.

Tízezer aláírás?

- Tavaly szeptemberben papíralapon kezdtük el az aláírásgyűjtést a főút négysávosításáért, időközben elindítottuk az online gyűjtést is. Tapasztalatunk szerint, aki valaha végigment ezen az úton, pártállástól függetlenül fontosnak tartja a szélesítést- mondta sajtótájékoztatóján Horváth-Tancsa Ágnes jobbikos képviselő. Hozzátette, az előírt nyolc méteres szélesség több helyen sincs meg, veszélyhelyzetben nincs lehúzódási lehetőség, így az út egyre balesetveszélyesebb. Kiemelte, 907 baleset történt Fehérvár és Győr között az elmúlt öt évben. Tavasszal még nagyobb erővel gyűjtik az aláírásokat, hogy annyi összejöjjön, amennyit nem lehet nem figyelembe venni. Ez valahol a tízezer körül lehet majd.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!