Hírek

2015.06.12. 19:25

Jogi útra terelt útvita

Szabadegyháza - Egyelőre nem épül meg az ipartelepet elkerülő út, mivel a földtulajdonos család vitatja a nyomvonalat.

Tribolt Lajos

A megye legnagyobb közúti beruházása a Székesfehérvárt Dunaújvárossal összekötő 62-es út megújítása. Korábban már vasúti felüljáró épült a megyeszékhely mellett és elkészült a Perkátát elkerülő szakasz is. Hamarosan átadják a Seregélyest elkerülő utat és az említettek közötti szakaszokat, ahol megtörtént a 11,5 tonnás tengelynyomásra a burkolat megerősítése. Vagyis a nyár második felétől sokkal jobban járható lesz a városhatártól városhatárig tartó 42 kilométer. Kivéve egy három kilométeres szakaszt. Mégpedig Szabadegyháza ipartelepnél.

Akik a 62-esen arra járnak, tapasztalhatják, hogy az ipartelepek előtt véget ér az út felújítása, majd utána folytatódik. Nos, a két pont között épülne meg az ipartelepeket délről elkerülő út, mégpedig úgy, hogy a vasútállomást is érintő szabadegyházi bekötő út, a Budapest-Simontornya vasúti vonal és a Hungrana iparvágánya felett felüljáró épülne. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) szerint ez már csak azért is jó lenne, mert a forgalmat ma naponta 40 alkalommal akasztja meg a leengedett sorompó. Forgalom pedig van, a NIF tájékoztatása szerint napi 5 ezer jármű halad át, egy harmaduk nehézgépjármű. Ezek többsége kamion, teszem hozzá saját tapasztalataim alapján.

Borka Istvánék peres úton próbálnak érvényt szerezni igazuknak, ez késlelteti a beruházást. Fotó: Archív

De mi a gond? A kérdéseinkre a NIF-től kapott válasz szerint: A szabadegyházi elkerülő út megépítéséhez még egy ingatlantulajdonos hozzájárulása kellett. A NIF Zrt. az ingatlantulajdonossal folytatott korábbi egyeztetést követően újraterveztette az út nyomvonalának ezen szakaszát. Kéréseit figyelembe véve az áttervezett nyomvonal az ingatlantól távolabb fut, a tulajdonos kérésére külön lehajtókat építenénk ki ingatlanjai megközelíthetőségének érdekében, valamint messzebbre helyeztünk egy csomópontot is.

Az ingatlantulajdonos család azonban vitatja a kártalanítás összegét, és ami még fontosabb, a kisajátítás jogalapját. A Fejér Megyei Hírlap kérdéseire adott, Loppert Dániel kommunikációs igazgató által jegyzett NIF-válaszban a következő szerepel:

Az eddigi beruházások esetében a területszerzés elhúzódásának fő oka az volt, hogy a tulajdonosok – a minél magasabb kártalanítási összeg elérése reményében, gyakran visszaélésszerűen eljárva – minden jogorvoslati lehetőséget kimerítettek annak érdekében, hogy elhúzzák a kisajátított ingatlanok birtokba adását, ezzel akadályozva a projekt előrehaladását. Ezért a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által előkészített törvény célja, hogy ezt a lehetőséget megszüntesse. A gyorsító csomagot a Parlament a héten megszavazta, így függetlenül attól, hogy van-e vita a kisajátítandó ingatlan értékéről a terület a beruházó rendelkezésre fog állni, míg a vitás összeg megállapítása a beruházástól függetlenül haladhat. Igen ám, de a földtulajdonos Borka István és családja szerint a kisajátítás jogalapjával is baj van. Szerintük ugyanis rövidebb nyomvonalon is megépíthető az út. Igazuk bizonyítását jogi úton próbálják elérni, a bírósághoz fordultak. Ez viszont késlelteti a beruházást.

A NIF Zrt. a kivitelezést legkorábban 2016 tavaszán megkezdhetné, hiszen mind a forrás, mind az építési engedélyek rendelkezésre állnak, a 2,9 km hosszú szakasz fejlesztéséhez csupán a hiányzó földterület megszerzése szükséges.

Mivel a család nem enged, így biztos, hogy a 62-es út közepén még zötykölődünk néhány kilométert a belátható jövőben.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!