Hírek

2017.08.31. 19:20

Fenntartható közlekedést szeretnének Fehérváron! Ha Ön is, segítsen válaszával!

Nemrég került fel Székesfehérvár hivatalos honlapjára a kérdőív, amely a város közlekedésével kapcsolatos kérdéseket taglal. A közösségi oldalakon futótűzként terjedt a hír – a megyeszékhely kíváncsi az emberek véleményére, hogy elkészíthesse fenntartható városi mobilitási tervét.

S. Töttő Rita

A szekesfehervar.hu oldalon szeptember 22-ig tölthető ki az a dokumentum, amely, ahogy a kérdőív bevezetésében is írják, „újfajta megközelítésben vizsgálja és értékeli a meglévő közlekedési rendszert, valamint környezeti, gazdasági és társadalmi szinten is fenntartható megoldásokat keres minden közlekedő számára.”

Székesfehérváron, ahol az elmúlt évtizedben sokszorosára duzzadt a közúti forgalom, megsokszorozódott a fenntartott autók száma, valamint a kerékpárosok számára is nagyobb és több lehetőséget biztosít a közlekedés. Eljött tehát az idő, hogy a szakemberek újraértékeljék és hosszú távon újraépítsék e folyton mozgó-nyüzsgő város struktúráját. A fehérváriak véleményére kíváncsi kérdőívet később kiértékelik, s a kapott eredményeket, az ígéretek szerint, beépítik a helyzetértékelésbe, melynek segítségével meghatározzák a város közép- és hosszú távú közlekedésfejlesztési elképzeléseit.

A város egyik legforgalmasabb pontja, ahol naponta több ezer autó fordul meg – s időnként dugul be Fotó: Koppán Viktor

Fontos tudni tehát, hogy a válaszadóktól kapott eredmények közvetlen hatással lehetnek a szakértői döntésekre. Ezért kerestük meg Nagy Zsoltot, a Közlekedési Iroda vezetőjét a témában, akit többek közt a fenntartható városi mobilitási tervről kérdeztünk.

Mint kiderült, a terv ez év végére készül el, amely azonban nem tekinthető egy teljesen végleges dokumentumnak: – Ez az anyag soha nincs teljesen kész, hiszen folyamatos felülvizsgálatot igényel, a városban bekövetkező változások, akár az épített, akár a közlekedési szokások, akár a társadalmi változások függvényében – hangsúlyozta a szakember, hozzátéve, hogy rengeteg projekt van, ami nem kizárólag közlekedésfejlesztési téma, mégis hatással van a közlekedésre.

Az autóbusz-közlekedés fejlesztése is kulcskérdés Fotó: Molnár Artúr

- Ilyen például az Alba Aréna megépítése vagy Középiskolai Campus kialakítása, melyeket a közlekedés tekintetében is vizsgálni kell – tette hozzá, ahogy azt is:

- Nem az általunk felsorolt projektek a fontosak, a társadalmi egyeztetés lényege, hogy a lakók mondják el a problémákat, az igényeket, vagy azt, hogy milyen irányban látnák szívesen a város mobilitásának fejlesztését.

A közlekedési szakembert a fenntarthatóságról is kérdeztük:

- Számomra azt jelenti, hogy olyan városfejlesztési projekteket hajtunk végre, olyan közlekedési módokat segítünk, amelyeket 10-20 év múlva is képes vagyok kiszolgálni. Például lehet az egyéni gépjárműhasználatot ösztönözni a városban, de ezt csak újabb és újabb úthálózati elemekkel, kapacitásnöveléssel, azaz a forgalmi sávok növelésével, csomóponti területek lényegesen nagyobb helyigényének biztosításával, az épített környezet szempontjából házsorok lebontásával tudok kiszolgálni. Ez is lehet egy irány, de kérdés, hogy fenn tudom-e tartani a növekvő igények, azaz például a gépjárműszám kiszolgálását – magyarázza Nagy Zsolt, aki szerint persze vannak technikák – mint a jelenleginél is lépcsőzetesebb munkakezdés, és az iskolák lépcsőzetes kezdése, de vajon ezt tolerálná-e a társadalom? Nos, ez még csak költői kérdés, de a jövőről és a fenntarthatóságról való gondolkodás alapjaiban itt kezdődik.

A kérdőív a kitöltő által használt közlekedési módok taglalása mellett például az alábbiakra kíváncsi:

Az Ön véleménye szerint mennyire egyszerű, könnyű közlekedni bizonyos közlekedési módokkal Székesfehérvár vonatkozásában?

Milyen problémák jellemzőek a székesfehérvári helyi autóbuszos/közúti/kerékpáros/gyalogos közlekedésre? – A kérdező szeretné tudni például, mennyire igaz az állítás a városlakóra, illetve szerinte: „Többet kerékpároznék, ha javulnának a kerékpározás feltételei” vagy: „Jobb megoldás a kerékpársáv, mint a gyalogosok mellett vezetett kerékpárút”, illetve: „Több sávot kellene kialakítani a forgalmas útszakaszokon akkor is, ha ez a zöldfelület és a járda csökkentésével jár”

Az elmúlt időszak fejlesztéseiről kérdeznek még, mint pl. az intelligens jelzőlámpák alkalmazásáról.

A jövő szempontjából megkérdezik, mennyire fontos a lakóterületek forgalomcsillapítása, az e-töltők telepítése vagy az Auchan körforgalom kapacitásbővítése.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!